کاملیا مافی: در میان جاذبه‌های اصفهان، سی‌وسه پل و عمارت عالی‌قاپو و آثار باستانی مربوط به دوره صفویه و مناطق گردشگری حاشیه زاینده‌رود از همه معروفتر هستند.

و این در حالی است که اصفهان به دلایل شرایط محیطی، اقلیمی و جغرافیای از جاذبه‌های طبیعی دیگری هم برخوردار است که در ذیل به شرح مختصری در مورد هریک از آنها پرداخته‌ایم تا اگر در ایام نوروز سری به این استان زدید دیگر مناطق گردشگری این استان را هم از نزدیک ببینید:

غار نیاسر

این غار از عجایب و نوادر آثار باستانی است. در حدود 1800 تا 2000 سال قبل در دل کوه کرکس و برفراز تپه‌های آهکی مشرف بر نیاسر کاشان و احتمالاً با مقاصد آیینی و مذهبی به صورت تونل سنگی پرپیچ و خم با ابزارهای ابتدایی کنده شده است که مجموعه زیرزمینی و پیچیده‌ای از راهروهای تنگ و طولانی و اتاق‌ها و چاه‌های متعددی را تشکیل داده است و دسترسی به اعماق آنها بدون بهره‌گیری از وسایل پیشرفته امروزی ممکن نیست.

از شگفتی‌های این غار انسان‌ساخت بودن آن است. کمبود هوا در هیچ نقطه‌ای از آن احساس نمی‌شود و حتی در عمیق‌ترین نقاط آن عمل تهویه به طور طبیعی انجام می‌گیرد. یکی از فرضیات در مورد منشأ تاریخی این غار بیانگر این است که در ساخت آتشکده نیاسر از سنگ‌های تراشیده شده حاصل از کندن غار استفاده شده است. احتمالاً زمان حفر غار پیش از احداث آتشکده بوده است.

آبشار شالورا

در 65 کیلومتری غرب اصفهان قرار گرفته و برای رفتن به آبشار شالورا از اصفهان، پل‌کله و از جاده شهرکرد وارد روستای چرمهین شده و از خط کمربندی آسفالته روستا حدود 3 کیلومتر به جاده خاکی آبشار می‌روید. پس از طی 4 کیلومتر راه ماشین‌رو و سربالایی به درختستان‌های زیر آبشار می‌رسید. این آبشار نیز با پهنه کوهی که آن را در برگرفته و درخت‌هایی که در حاشیه آب قرار دارد از شگفتی‌های سرزمین نیمه‌کویری است.

آبشار کرد علیا

در 90 کیلومتری غرب اصفهان در ارتفاعات دلانکوه بالای روستای کردعلیا قرار دارد. این آبشار موقع آب شدن چال برف‌های بالای کوه فعال می‌شود و اوایل بهار آبریزی بیشتری دارد. اطراف کردعلیا چشمه‌سارها و مناظر زیبایی قرار گرفته است.

چشمه آب معدنی ورتون

در 43 کیلومتری جاده اصفهان به یزد جاده‌ای فرعی وجود دارد که پس از طی 18 کیلومتر به ناحیه ورتون می‌رسد. بعد از ورتون در فاصله 12 کیلومتری، چشمه‌های ورتون قرار گرفته‌اند. در این منطقه حمام‌هایی به سبک دوره صفویه است که اکثرا مخروبه اند و برخی از آنها که سالم است مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

 آب گرم ورتون از دسته آب‌های کلوره بیکربناته و سولفاته گرم است. خواص درمانی استحمام در این آب عبارت است از: تسکین دردهای عصبی و رماتیسمی. این آب در صورت نوشیدن باعث ازدیاد ترشح معده می‌شود. به سبب سولفات سدیم در ترکیب آن، این آب خاصیت ملین دارد و سرانجام وجود آهن در ترکیب آن، در درمان کم‌خونی موثر است.

 پارک کوهستانی صفه

مجموعه ارتفاعات معروف به کوه صفه با بلندترین نقطه آن یعنی 2257 متر در جنوب غربی اصفهان واقع شده است. این کوه از شمال به جاده کمربندی، از غرب به کوه‌های تخت رستم و دره‌خان، از شرق به شهرک‌ها و مجتمع‌های مسکونی و از جنوب به اراضی باز و خط آهن منتهی می‌شود.

کوهستان صفه که تا چند دهه پیش به صورت عنصری مجزا و با فاصله از شهر اصفهان قرار داشت اینک با توسعه شهر به طرف جنوب کاملاً به شهر متصل شده و بخشی از آن به‌عنوان پارک کوهستانی کاربری یافته است. کوهستان صفه به دلیل داشتن ساختار طبیعی شگرف، بقایای آثار ناشناخته و کهن و وجود قصه‌ها و افسانه‌های گوناگون در مورد آن، سرگذشتی رازآلود و اسطوره‌ای در ذهن و یاد مردم منطقه پیدا کرده است

 تا جایی که دژ قدیمی آن «شاه دژ» را قلعه دیو نام داده‌اند. این قلعه باستانی در آغاز قرن ششم عرصه مبارزه فرقه اسماعیلیه با حکومت سلجوقی بوده است و برخی از زوایا و غارهای این کوه مکان گوشه‌گیری دراویش صوفی بوده است.جدای از تاریخ پرماجرای این منطقه، کوهستان صفه خود دارای ارزش‌ها و جاذبه‌هایی است که با نیازهای عمیق شهروندان و شهرنشینان نظیر نیاز نزدیکی به طبیعت، تماشای آسمان، خلوت و آرامش، تحرک و فعالیت و مانند اینها بستگی دارد.

باغ غدیر

یکی از راه‌های جاودانه ساختن یاد هر حادثه و موضوع، احداث بناهای یادبود به نام آن موضوع و رخداد است. «غدیر خم‏» بنا به اهمیت محتوایی و نقش حساسش در فرهنگ اسلامی و شیعی، سبب شده است که در طول تاریخ، بناها، مسجدها، کتابخانه‏ها، بیمارستان‌ها و مراکز فراوانی را به آن عنوان، نامگذاری کنند. یکی از این نمونه‏ها «باغ غدیر» در اصفهان است.

 این مجموعه وسیع که در حاشیه شرقی شهر اصفهان و یکی از بهترین مکان‌ها ساخته شده است، با هندسه‏ای دلپذیر و معماری سنتی برخوردار از همه عناصر لازم در یک مجموعه فرهنگی است. پس از سال‌ها که کار ساختمان آن طول کشید، در سال جاری طی مراسمی افتتاح شد. این مکان اینک یکی از باصفاترین اماکن عمومی این شهر به حساب می‏آید که نام مبارک «غدیر»، بر پیشانی آن می‏درخشد.

پناهگاه حیات وحش موته

منطقه‌ حفاظت‌شده‌ موته‌ با ویژگی‌های‌ طبیعی‌ و غنای‌ گیاهی‌ و جانوری‌‏‎ خاص‌ خود، در میان‌ مناطق‌ تحت‌ مدیریت‌ سازمان‌ حفاظت‌ محیط‌زیست‌ ‏‎از بهترین‌ زیستگاه‌های‌ حفاظت‌ شده‌ آهو به‌ شمار می‌رود‏‎. به‌رغم‌ پایین‌ بودن‌ نزولات‌ جوی‌ و به‌ تبع‌ آن‌ کمبود میزان‌ آبهای‌ سطحی‌ و‏‎ زیرزمینی‌ که‌ آن‌ را در رده‌ اکوسیستم‌های‌ خشک‌ و بیابانی‌ قرار داده‌، پوشش‌ زنده بسیار غنی‌ و وضعیت‌ نسبتا متعادلی‌ دارد‏‎.

این‌ منطقه‌ با 220هزار هکتار مساحت‌ در اطراف‌ روستای‌ موته‌، یکی‌ از توابع‌‏‎ اصفهان‌، در شمال‌ استان‌ اصفهان‌، شمال‌ غربی‌ شهرستان‌ میمه‌ و جنوب غربی‌ شهرستان‌ دلیجان‌ قرار دارد‏‎ و بهترین‌ زیستگاه‌ آهو در ایران‌ است‌ که‌ برای‌ رشد و تکثیر در این‌ منطقه‌ و ‎جلوگیری‌ از انقراض‌ آهوها اختصاص‌ یافته‌ است. در این منطقه‌‏‎ قوچ‌، میش‌، کل‌، بز و سایر وحوش‌ یافت‌ می‌شوند، ولی‌ در اصل‌ به‌ سبب وجود‏‎ آهو اهمیت‌ یافته‌ است.‌‏‎

پارک تفریحی ناژوان

ناژوان از انبوه بیشه‌‌ها و باغ‌های اصفهان است که تا حدودی از تحول دوران مصون و محفوظ مانده و هنوز مایه طراوت شهر است. ناژوان ترکیبی است از دو کلمه «ناژ» و «وان» که ناژ گیاهی است از خانواده صنوبر که از آن جمله‌اند: تبریزی، کبوده، صنوبر و «وان» پسوند است برای جا و مکان و ناژنان یا ناژوان به معنی جایگاه درختان ناژ و صنوبر پس ناژوان به معنی محلی بوده است.

ناژوان کنونی با وسعتی در حدود 1200 هکتار در بخش غربی شهر تنها بقایای فضای سبز متمرکز حاشیه شهر اصفهان است که رودخانه زاینده‌رود با عبور از دل باغ‌ها و بیشه‌ها و مزارع وسیع کشاورزی جلوه‌ای کم‌نظیر بدان بخشیده و این محیط را از دیگر پارک‌های اصفهان متفاوت ساخته و به یکی از مراکز تفریحی شهر اصفهان مبدل ساخته است.

ناژوان با فضاهایی همچون زمین‌های ورزشی، استخر، کمپینگ، باغ پرندگان، زمین‌های بازی کودکان، ایستگاه‌های درشکه‌سواری، اسب‌سواری، قایقرانی و منطقه دوچرخه‌سواری برای شهروندان قابل استفاده است.

همشهری استانها

کد خبر 77613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز