دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۴۶
۰ نفر

فائزه توکل: همیشه پیشنهادهای سفر یکی‌یکی مطرح می‌شود.

یکی دوست دارد شمال را ببیند، یکی هوس جنوب کرده و گروهی دیگر از اعضای خانواده ترجیح می‌دهند پای برنامه‌های نوروزی تلویزیون در خانه بنشیند. اما اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید، از جزیره کیش دیدن کنید این مطلب را بخوانید.[آشنایی با تاریخچه جزیره کیش]

این جزیره با 90 کیلومتر مربع مساحت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که در 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است.کیش از طبیعتی زیبا و منحصر به فرد برخوردار است. سواحل آرام با ماسه‌های مرجانی و آب زلال دریا که شفافیت کم‌نظیر آن، امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری مقدور می‌سازد.[آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش]

پوشش گیاهی مناسب و سر سبز و باطراوت این جزیره به ویژه در 7 ماه از سال چشم‌اندازی زیبا و تماشایی به آن بخشیده است که سالانه حدود یک میلیون نفر از دوستداران طبیعت و دریا را به سوی خود جلب می‌کند.

آثار باستانی جزیره

گرچه هنوز بررسی‌های باستان شناسی وسیعی در نقاط مختلف جزیره به عمل نیامده، اما در هر گوشه جزیره می‌توان آثاری از گذشتگان را مشاهده کرد که هر کدام یادآور دوران مجد و عظمت این جزیره بوده است.

سکه‌های ایرانی و خارجی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی، ظروف مسی، مفرغی و سفالین، سنگ نوشته‌های اوایل دوره اسلامی (به خط کوفی)، سنگ قبر و یک عراده توپ از جمله آثاری هستند که در معرض دید قرار دارند. عملیات اکتشافی باستان‌شناسی بقایای شهر تاریخی جزیره در سه مجموعه مجزا انجام شده است:

خانه اعیانی

خانه اعیانی یادآور خانه‌های چند خانوار قدیمی در داخل فلات ایران و در شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان است و یکی از نمونه‌های قدیمی مسکن جمعی در حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

علاوه بر وسعت خانه و همچنین فضاهای مختلف و متنوع آن، کاشی‌های ستاره‌ای شکل که در این خانه به دست آمده، همانند کاشی‌هایی که زینت‌بخش بناهای مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه است به کار رفته است.

بخش کارگاهی و صنعتی

این مجموعه درست در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری و فضاهای ناشناخته‌ای است.مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار، مجموعه بسیار جالب و نادری را تشکیل می‌دهد که هنوز عملکرد آنها روشن نیست، اما به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیم، با فعالیت‌های صیادی (صید ماهی، مروارید و مرجان) داشته و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث شده است.

مجموعه حمام

شامل حمامی است با صحن‌های متعدد و حصار آن به مساحت تقریبی 500 مترمربع. سربینه و گرمخانه و تون حمام در جنوب بخش ذکر شده قرار گرفته و توسط راهرو سرپوشیده‌ای از آن جدا شده است.

شهر زیرزمینی کاریز

قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده ولی اکنون به یک شهر زیرزمینی شگفت‌انگیز بدل شده که بیش از 10000 مترمربع وسعت دارد.شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک شامل غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی‌تئاتر، سالن کنفرانس و گالری‌های هنری است.

شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن 8 متر ارتفاع دارد و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک‌تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.

کشتی یونانی

در غرب جزیره و در نزدیکی مجتمع غروب کیش، یک کشتی عظیم‌الجثه در سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده که به کشتی یونانی معروف است.کشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد. این کشتی در 4 مرداد سال 1345 که از بندر امام خمینی (ره) عازم یونان بوده است به گل نشست و 80 روز تلاش اورینوکو، یدک‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمر نرسید.

سواحل کیش

خاک کیش ساختار مرجانی دارد و با رنگ نقره فام در زیر آفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است.آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می‌توان کف دریا را به راحتی تماشا کرد. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع‌ترین سواحل است و در دنیا کمتر ساحلی را می‌توان یافت که به وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد.

ماهی‌های تزیینی و بسیار زیبا که در آب‌های حاشیه کیش غوطه‌ور هستند و وجودشان را از تماشاگران پنهان نمی‌کنند، از جاذبه‌های استثنایی کیش به حساب می‌آیند. در عین حال مرغوب‌ترین ماهی‌های خوراکی کشور نیز در همین سواحل صید می‌شود.ساحل کیش از آن نوع سواحل استثنایی است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم برای مسافران قابل استفاده می‌باشد و امکان ورزش‌های دریایی در آن فراهم شده است.

آکواریوم، حیات در دریا

خلیج فارس از حیات آبزی بسیار متنوعی برخوردار است. سیاحت‌گران در هر گوشه ساحل، می‌توانند انواع ماهیان و دیگر آبزیان را که برخی از آنها بسیار عجیب به نظر می‌رسند، در داخل آب‌های شفاف تماشا کنند.در آکواریوم کیش که در ساختمان کانون هنر قرار دارد انواع مختلفی از آبزیان زیبا و شگفت‌انگیز خلیج فارس نگهداری می‌شود.برای کسانی که امکان غواصی در زیر آب و دیدن ماهی‌های رنگارنگ زیبا را در محیط طبیعی خود ندارند، دیدار از آکواریوم می‌تواند به یادماندنی و خاطره‌انگیز باشد.

نمایشگاه خزندگان

در این نمایشگاه بیش از 100 گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمایش گذاشته شده است.مارهای عظیم بوا، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمار ایگوانه ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مار پرنده تایلند، عنکبوت‌های بزرگ و پرنده‌خوار برزیلی نمونه‌هایی از این گونه خزندگان هستند.

مجموعه موجودات تاکسیدرمی شده

تاکسیدرمی روشی برای نگهداری از کالبد موجودات زنده با حفظ ظاهر طبیعی آنهاست.در دانشگاه کیش صدها نمونه از موجوداتی نظیر پرندگان، خزندگان، سخت‌پوستان و موجودات دریایی خلیج فارس و جزیره کیش تاکسیدرمی شده و در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

همشهری استانها

کد خبر 77610

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز