محققان دانشگاه آلتو سیستم جدیدی توسعه داده‌اند که تکنولوژی شارژ بی‌سیم را متحول می‌کند.

شارژ بیسیم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، پذیرش شارژ بی‌سیم نسبتا کند بوده، اما اگر در فاصله‌های دورتر کار کند، ممکن است وضعیت عوض شود. مهندسان دانشگاه آلتو سیستم جدیدی را توسعه داده‌اند که می‌تواند انرژی بی‌سیم کارآمدتر را در فواصل طولانی‌تر منتقل کند. 

در حال حاضر، شارژ بی‌سیم مستلزم گذاشتن دستگاه روی پد یا داک است که خیلی بهتر از شارژ سیمی نیست. هدف نهایی شارژ بی‌سیم این است که دیگر حتی مجبور نباشیم به شارژ دستگاه‌هایمان فکر کنیم و تا زمانی که در خانه‌هایمان هستیم، آن‌ها به‌صورت بی‌سیم شارژ شوند. درست مثل اینکه در حال حاضر برای دریافت داده لازم نیست دستگاه‌هایمان را به چیزی وصل کنیم، وای‌فای بدون این که لازم باشد به آن فکر کنیم، این کار را انجام می‌دهد. 

مشکل در حال حاضر این است که با افزایش فاصله بین فرستنده و گیرنده، راندمان شارژ بی‌سیم خیلی سریع کاهش می‌یابد و تشعشعات سیم پیچ‌های ارسال و دریافت‌کننده در انتقال اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین برای مطالعه جدید، تیم آلتو سیستم دینامیکی جدیدی از شارژ بی‌سیم ایجاد کرد که به آنها کمک می‌کند کارایی را در فواصل طولانی‌تر افزایش دهند.

تیم این ایده را با استفاده از دو آنتن حلقه‌ای که هر کدام ۷.۲ سانتی‌متر عرض داشتند، آزمایش کردند. با تغییر جریان‌ها در آنتن‌ها، آن‌ها توانستند مقاومت تشعشعی در حلقه‌ها را سرکوب کرده و بازده را افزایش دهند. حتی زمانی که در فاصله ۱۸ سانتی متری از هم قرار بودند، راندمان انتقال انرژی بالای ۸۰ درصد باقی می‌ماند.

بیشتر بخوانید:

تیم تحقیقاتی می‌گوید این تکنیک جدید به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر سیستم انتقال انرژی بی‌سیم را هم در تئوری و هم در عمل تجزیه و تحلیل کنند تا برای به حداکثر رساندن کارایی خود بهینه شوند. این تکنیک می‌تواند در آینده کمک کند که دستگاه‌ها به‌طور موثری بدون نیاز به هیچ اتصالی و درست شبیه به شیوه وای‌فای، شارژ شوند. 

این تحقیق در مجله «Physical Review» منتشر شده است.

کد خبر 775888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha