همشهری آنلاین: برگردان فارسی «فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی» به بازار کتاب عرضه شده است

برگردان فارسی «فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی» اثر جان آیتو فرهنگ نویس نامی، با ترجمه حمید کاشانیان از سوی دو انتشاراتی فرهنگ نشر نو و انتشارات معین به بازار کتاب عرضه شده است

به گزارش همشهری آنلاین دراین فرهنگ 1400 صفحه‌ای  جان آیتو ، مولف کتاب،کوشیده است اقسام ارتباط تاریخی میان لغات انگلیسی را مشخص و تعیین کند.

فرهنگ به ترتیب حروف الفبایی انگلیسی تنظیم شده،‌چنانکه هر مدخل در وهله نخست منشاء و تحول لغتی خاص را مورد بحث قرار می‌دهد، اما در جای مقتضی ارتباط لغت مزبور با سایر لغات انگلیسی شرح داده شده است و برای آنکه این مرجع سهل‌الوصول باشد، فهرستی از لغات که به لحاظ ریشه شناختی باهمان مدخل مرتبطند نیز به دست داده شده است.

در کتاب یاد شده تقریبا برای 8هزار لغت سرگذشتی خاص ذکر شده است. در این لغات هسته مرکزی واژگان انگلیسی، و همچنین مجموعه مفصلی از لغات را می‌توان یافت که یا بدان علت است که ریشه شناسی آنها فی‌نفسه جالب توجه است، و یا بدان دلیل است که بخشی از یک خانواده لغات گسترده‌تر را تشکیل می‌دهند.

فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی نخستین بار در سال 1990 منتشر شد و ویرایش دوم آن با افزوده‌های فراوان در سال 2005 عرضه شد که ترجمه حاضر هم بر اساس ویرایش دوم تدوین و برگردان فارسی شده است.

نویسنده البته تمامی لغات انگلیسی را ریشه‌شناسی نکرده است اما سعی کرده لغات مهم و اساسی انگلیسی را ذکر ، و اعضای هم خانواده و خویشاوند آنها را نشان دهد که در مجموع بیش از 40 هزار لغت را شامل شده است.

خواننده در هر مدخل منشا‌ء اولیه لغات را در می‌یابد، ارتباط لغت با زبان‌های گوناگون خانواده هند و اروپایی را می‌فهمد، با چگونگی ابداع لغات آشنا می‌شود، تحول املایی لغات طی دوران‌های مختلف را درک می‌کند، تحول معنایی لغات را پی می‌گیرد، تاریخ ورود لغات به زبان انگلیسی را دی می‌یابد و در نهایت با بکارگیری لغات در متون مختلف ادبی ، دینی و غیره آشنا می‌شود.

در این کتاب مولف ریشه شناسی برخی کلمات را تا 23 زبان هم ادامه داده است و در کتاب خواننده با 23 زبان مختلف که به تناوب برای برخی لغت یک و برای برخی چند زبان و کلمه و واژه ریشه شناسی شده‌اند، بهره برده است.

مقدمه مترجم بر کتاب هم خواندنی و از اعتبار و دانش وی خبر می‌دهد و اشاره اش به نامه‌نگاری با مولف اصلی و پرس و جو از برخی ابهامات و حتی نقدی بر کتاب از این آگاهی‌ها خبر می‌دهد.

کتاب بسیار حرفه‌ای تجلید و صفحه آرایی شده است و همانند دیگر کتاب‌های انتشارات فرهنگ نشر نو از بافتاری حرفه‌ای برخوردار است.[خواندن 1500 کتاب برای نوشتن یک کتاب؛ گفت و گو با مولف فرهنگ ادبیات فارسی]

فرهنگ ریشه‌شناسی انگلیسی/مولف:جان آیتو/مترجم:حمید کاشانیان/ناشر: انتشارات فرهنگ نشر نو و انتشارات معین/ قطع:وزیری ، جلد گالینگور با روکش/ قیمت: 17 هزار تومان، 1330 + 40 صفحه.

کد خبر 77477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز