اوایل دهه ۲۰ بودکه حُسنیه سیدصادقی در قریه دولت‌آباد(محله دولت‌آباد امروزی) مراسم تعزیه‌خوانی برپا می‌کرد. او در داخل روستا که به‌صورت قلعه بود مراسمی به راه انداخت و اهالی دور از چشم مأموران شهربانی به عزاداری پرداختند.

خاله خسنی

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: ساکنان قدیمی محله دولت‌آباد حُسنیه سیدصادقی یا همان خاله حُسنی ‌را به‌خوبی می‌شناسند، آشنایی که با خاطرات پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های آنها گره خورده است. تا قبل از اینکه خاله حسنی مراسم عزاداری در روستای دولت‌آباد راه بیندازد، اهالی به‌خصوص جوان‌ها برای اقامه عزا به شهرری (میدان کوچیکه) می‌رفتند.

هر سال پربارتر و منظم‌تر از قبل

آن‌طورکه قدیمی‌ها تعریف می‌کنند خاله حسنی در نخستین مراسم عزاداری و تعزیه، با کمک خانم‌های دیگر روستا، در خانه رشته‌پلو با شکر پخت و از عزاداران پذیرایی کرد. برای مداحی هم از یکی از نوجوان‌های روستا به نام رمضان فرخ‌رو خواست که این کار را انجام دهد. حتی او متن‌هایی‌ را به رمضان داد تا تعزیه‌ اجرا کند که مورد استقبال اهالی قرار گرفت. خاله حسنی هر سال سعی می‌کرد مراسم عزاداری و تعزیه‌خوانی را در روستا پربارتر و بهتر برگزار کند، برای همین‌ در سال‌های بعد، کاروان اسرای کربلا را در روستا راه انداخت و مراسم تعزیه‌خوانی روستا سال به سال دقیق‌تر و منظم‌تر اجرا شد. رسمی که هنوز هم در این محله در حسینیه «دو شهید» اجرا می‌شود.

نخستین بنیاد تعزیه در دولت‌آباد

به همت خاله حسنی نخستین بنیاد تعزیه در دولت‌آباد گذاشته شد. او برای اجرای تعزیه هریک از نقش‌ها را به یکی از اهالی دولت‌آباد می‌داد. مثلاً کربلایی اصغر، نانوای محله، نخستین کسی بود که نقش شمر را اجرا کرد یا محمد شفیعی، قصاب روستا، نقش حضرت ابوالفضل(ع) را داشت. ماشاالله فرخ‌رو هم که مداحی می‌کرد، هیچ سابقه‌ای در مداحی نداشت، برای همین خاله حُسنی مدام به او اعتماد به نفس می‌داد و می‌گفت: «بخوان، کم‌کم یاد می‌گیری!» رمضان، پسر پنج‌ساله ماشاالله هم نقش کودکان را در صحرای کربلا داشت.

برپایی مراسم در زمین کشاورزی

تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خاله تعداد زیادی از اهالی دولت‌آباد را برای تعزیه‌خوانی تعلیم داد و هر سال عاشورا تعداد افرادی که برای دیدن مراسم از تهران و روستاهای اطراف به ری می‌آمدند، بیشتر و بیشتر می‌شد. به‌دلیل کمبود فضای قلعه، آنها زمین‌های کشاورزی و بایر اطراف قلعه را (شهرک وحدت فعلی) برای اجرای تعزیه انتخاب کردند و به‌راحتی توانستند صحنه کربلا را در این فضا اجرا کنند.

کد خبر 774712

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha