سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: علی لاریجانی در آخرین نشست خبری خود در سال 87 در میان خبرنگاران حضور یافت و به پرسش‌های آنان پاسخ گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر وی در باره لایحه بودجه 88 در این نشست خبری گفت: لایحه بودجه سال 88 از نظر انطباق با قانون اساسی، قانون محاسبات و قانون برنامه و بودجه به عنوان قوانینى مبنا و ترکیب نامتوازن منابع و مصارف اشکالات جدى داشت. 

 لاریجانى با برشمردن برخى خصوصیات لایحه بودجه سال 88 افزود: عنصر تعیین کننده در این لایحه کاهش بهاى نفت خام بود که نسبت به سال 87 درآمدهاى کشور 50 درصد کاهش مى یافت.

وى گفت: نحوه برداشتى که نسبت به بحران بین المللى روى منابع فروش سهام و صادرات مى‌توانست تأثیر بگذارد، هدفمند کردن یارانه‌ها و انعکاس آن در بودجه که مى‌توانست تغییراتى ایجاد کند، ساختار بودجه و مستقل بودن برخى ردیفهاى آن که 39 ردیف در نظر گرفته شده و مابقى در نظر گرفته نشده بود از دیگر خصوصیات بودجه سال آینده بود که باید به آن توجه مى‌شد.

لاریجانى اضافه کرد: طرح‌هاى ملى‌اى که به دلیل تمرکززدایی، استانى و در 1100 ردیف استانى در نظر گرفته شده بود، پیش بینى پذیر نبودن این لایحه که به دلیل مهم بودن یارانه‌ها در بخش‌هاى بودجه هنوز درباره آن در مجلس تصمیم گیرى نشده است، عدم قطعیت منابع درآمدى مانند درآمدهاى مالیاتى و برداشتهاى گسترده از صندوق ذخیره ارزى و کاهش بحران اقتصادى و کاهش بهاى نفت مسائلى بود که باید در تصویب لایحه بودجه سال آینده به آن توجه مى شد.

لاریجانى با بیان اینکه در زمینه مکانیسم تهیه و تصویب بودجه در کشورها روشهاى گوناگونى وجود دارد افزود: در قانون اساسى ما تهیه و تنظیم لایحه بودجه بر عهده قوه مجریه است و قوه مقننه مى‌تواند درباره آن در چارچوب قانون اساسى تصمیم‌گیرى کند.

رئیس مجلس گفت: مجلس در تنظیم بودجه و در ابتداى کار دخالتى ندارد اما از نظر حقوقى مى تواند مسائل را رفع کند که در سى سال گذشته چنین عملکردى داشته است.

رفع اشکالات لایحه بودجه یک ضرورت است
رئیس مجلس شوراى اسلامى گفت: بر اساس مصوبات مجلس، رفع اشکالات لایحه بودجه یک ضرورت است و باید تغییراتى در آن ایجاد شود.

على لاریجانى در نشست خبرى افزود: در لایحه بودجه طبقه‌بندى دستگاه‌هاى اجرایى با قوانین موضوعه کشور ازجمله ماده 26 قانون محاسبات کشور، ماده 5 قانون خدمات کشورى و ماده 19 قانون برنامه و بودجه مطابقت نداشت و همه دستگاه ها ذیل 39 دستگاه دیده شده بودند.

لاریجانى گفت: ما بر اساس اختیارات قانونى مانند ماده 79 قانون تنظیم مقررات مالى دولت، برخى تغییرات را براى رؤساى آن دستگاه ها اجازه دادیم.

رئیس مجلس شوراى اسلامى افزود: ردیف هاى مستقل براى دانشگاه‌ها، دستگاه‌هاى مندرج در قانون اساسی، دستگاه هایى که مجلس یا شوراى انقلاب در تأسیس آنها نقش داشت، نهادهاى زیر نظر مقام معظم رهبرى و تمام وزارتخانه ها تعیین شد که بودجه مقررى داشته باشند و دیوان محاسبات نیز بتواند رسیدگى کند.

لاریجانى افزود: دولت نیز مکلف شد بودجه را مستقیم به این دستگاه ها بدهد.

وى گفت: ابهام دیگر مربوط به ردیف هاى پروژه هاى عمرانى است که به استانى داده شده است، ما مخالف این نیستیم که بودجه هاى عمرانى به استانى داده شود بلکه باید بررسى بیشترى انجام شود چرا که برخى از آنها بین استانى هستند بنابراین مثل سال 80 پروژه​هاى ملى به جاى خودشان برگشت.

رئیس مجلس شوراى اسلامى افزود: لایحه بودجه بندهاى کمى داشت اما نکته مهم این که در بطن این بندها و ذیل بسیارى از جداول مقرراتى نوشته شده بود که باید جنبه قانونى پیدا مى کرد و جاى نوشتن مقررات ذیل جداول هیچگاه مرسوم نبوده است.

لاریجانى گفت: اگر چیزى مى خواهد قانونى شود باید در جاى خودش مطرح شود، اینها همه سى حکم بود که ذیل جداول آورده بودند.

 برخی طرح های لایحه بودجه قابل پیش بینی نبود
رییس مجلس شوراى اسلامى در ادامه توضیحات خود درباره چگونگى رسیدگى به لایحه بودجه سال 88 کل کشور گفت: برخى بندهاى این لایحه قابل پیش بینى نبود.

 على لاریجانى در نشست خبرى با بیان اینکه برخى بندهاى لایحه بودجه 88 به دلیل تحقق برخى قوانین، قابل تصویب نبود افزود: مثلا طبق ماده 46 قانون برنامه چهارم دولت مکلف بود یک درصد درآمدهاى عملیاتى شرکت هاى دولتى را صرف سرمایه گذارى در امر پژوهش کند.

وى گفت: در سال هاى گذشته این امر در جداول بودجه آمده بود به همین خاطر این بند در بودجه 88 ضمانت اجرا نداشت و معلوم شد یک درصد از درآمدهاى عملیاتى شرکت ها باید صرف پژوهش شود.

لاریجانى افزود: اصل این موضوع مسبوق به سابقه بود اما به صورت یک بند نیاز به ضمانت اجرایى داشت.

رییس مجلس شوراى اسلامى گفت: برخى از موارد هم در مصوبه براى انضباط و آراستگى بودجه بوده است؛ مثلا ماده 32 برنامه اعتبارات تملک دارایى هاى سرمایه اى جدید صرفا براساس گزارش هاى تاییدشده باشد براى یکبار که طرح موردنظر در لایحه بودجه منظور مى شود براى سال هاى بعد باید پیش بینى شود.

لاریجانى افزود: در لایحه بودجه ردیف هاى متعددى براى طرح هایى گذاشته شده بود که اینها تایید گزارش توجیهی، فنى و اقتصادى نداشت.

وى گفت: در بند 41 لایحه بودجه این اشکال را مجلس مرتفع کرد که اگر قرار است طرحى براى اجرا به مجلس داده شود باید اینگونه گزارش ها را داشته باشد.

لاریجانى افزود: یعنى باید قابل پیش بینى باشد که این طرح چند سال تمام مى شود.

وى گفت: ما با اینگونه طرح هاى عمرانى موافق هستیم اما باید با یک اسلوبى که قابل پیش بینى است، باشد.

هدفمند کردن یارانه ها ماهیتا امر بودجه‌ای نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود به روند رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها به صورت مجزا در کمیسیون ویژه و در لایحه بودجه 88 کل کشور پرداخت.

علی لاریجانی گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها دیماه تقدیم مجلس شد، بر اساس این موضوع ما از قبل کمیسیون ویژه ای را برای بررسی این لایحه در مجلس در نظرگرفته بودیم که در این کمیسیون کارشناسان ، مسئولان و وزراء حضور داشتند.

وی افزود: در اواخر دیماه هم که لایحه بودجه تقدیم مجلس شد ، در این فاصله اندک به طور اصولی باید لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه تصویب و سپس در صحن علنی تصویب می شد و آنگاه سایه آن را در بودجه سال آینده می دیدیم.

لاریجانی با بیان اینکه مجلس تلاش خود را برای تحقق این امر انجام داد گفت: اما کمیسیون ویژه به این نتیجه نرسید یا نتوانست گزارش خود را درباره لایحه هدفمند کردن یارانه تکمیل کند.

وی با بیان اینکه کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه تصویب شد افزود: این لایحه جزئیات زیادی داشت که باید در صحن علنی تصویب می شد.

لاریجانی مسائل لایحه هدفمند کردن یارانه ها را بسیار مهم دانست و گفت: عمده مسائل این لایحه این بود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و اینکه ما باید از شرایط تورمی و رکودی اقتصاد در کشور پرهیز کنیم، باید کاری کنیم که بخشهای تولیدی کشور سرپا و فعال باشند و رونق داشته باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها در یک سال امکان پذیر نیست افزود: باید مراقبت کرد بخشهای صنعت و کشاورزی که موتور محرک اقتصاد کشور هستند در پناه این طرح به رونق خود ادامه دهند.

لاریجانی با بیان اینکه هدفمند کردن یارانه ها ماهیتاً یک امر بودجه ای نیست گفت: در شرایط فعلی و با توجه به اقتصاد جهانی که ناخودآگاه بر کشور ما نیز تأثیر گذار است از صنایع و بخش کشاورزی باید صیانت شود.

وی افزود: با این تحول، حجم کمک به این بخشها مشخص می شد در حالیکه هنوز کمیسیون ویژه به نظر نهایی خود نرسیده بود.

لاریجانی تأثیرپذیری قشرهای مختلف مردم از جمله قشرهای پایین تر جامعه را از هدفمند کردن یارانه ها زیاد دانست و گفت: در این باره برای کمیسیون ویژه نگرانی ایجاد شده بود که با چه مکانیزمی می توان با اجرایی شدن این طرح و افزایش تورم ، مشکل آنها را حل کرد .

وی با بیان اینکه جمع بندی کمیسیون ویژه آماده نشد افزود: ما وقتی دیدیم دولت لایحه بودجه را با توجه به هدفمند کردن یارانه ها به مجلس فرستاده است به کمیسیون ویژه گفتیم اگر شما بتوانید پنج مؤلفه اصلی در باره حاملهای انرژی را به نتیجه برسانید و آنرا به کمیسیون تلفیق ارائه دهید ، مقداری از مشکل را می توانیم حل کنیم.

لاریجانی با تشکر از تلاش کمیسیون ویژه مجلس به خاطر تحقق این امر درباره حاملهای انرژی گفت: در کمیسیون تلفیق بحث شد و این امر رأی نیاورد و نتیجه این است که در حد 8500 میلیارد تومان کسری بودجه دولت که بنا بود از طرح هدفمند کردن یارانه ها تأمین شود، گفته شد با بالا بردن قیمت حاملهای انرژی این کسری را تأمین می کنیم.

وی افزود: اما مابقی مسائل و مشکلاتی که گریبانگیر مردم می شود مفقود بود بنا بر این کمیسیون تلفیق با دو سوم ، رأی اش را عوض کرد.

لاریجانی گفت: در این فاصله دولت یک لایحه اصلاحی به مجلس داد و در آن آورد که چون لایحه هدفمند کردن یارانه ها زمان بیشتری نیاز دارد مجلس این اصلاحیه را از بودجه حذف کند و کسری بودجه 8500 میلیارد تومانی را به این روش تأمین کنیم.

پیگیری هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه راهکاری اصولی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری طرح هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه راهکاری اصولی است.

علی لاریجانی افزود: دولت لایحه اصلاحی به مجلس داد و اعلام کرد اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها زمان بیشتری می خواهد در حال حاضر از بودجه حذف شود.

وی اضافه کرد: در این لایحه آمده بود 8500 میلیارد ریال کسری بودجه به روشی تأمین شود که بر اساس آن 2000 میلیارد ریال از بودجه جاری، 4000 میلیارد ریال از بودجه عمرانی و 2000 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی برداشته شود.

لاریجانی گفت: کمیسیون در رأی گیری مجدد برای هدفمند کردن یارانه ها با اختلاف یک رأی به آن رأی داد و البته معلوم بود در پیشنهادی که کمیسیون درباره حامل های انرژی داده بود، قیمت مقطوع برای آن مشخص کند.

وی افزود: طبق ماده 3 برنامه تغییر قیمت حامل های انرژی باید در مجلس تصویب شود اما برای تسهیل در کار دولت آنرا به شکل کلان دیدند و قیمت ها را مشخص نکردند که پیشنهاد دولت هم همین بود.

لاریجانی گفت: ما همین موضوع را قبول داشتیم اما تفاوتشان این بود که اگر مجلس می خواست آنرا تصویب کند به دو سوم آرا نیاز بود اما وضع کمیسیون تلفیق نشان می داد که بعید است دو سوم آرا رأی بیاورد بنابراین در مجلس رأی نیاورد.

رئیس مجلس افزود: اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها سال آینده به مجلس ارائه و تصویب شود آن وقت با تصویب ردیف های مربوط می توان در آن تغییر ایجاد کرد.

لاریجانی گفت: نگرانی مجلس این بود که تصویب این طرح موجب افزایش رکود به ویژه در صنعت و کشاورزی شود.

وی افزود: همچنین باید مشخص می شد که چگونه می خواهیم با اجرای این طرح مشکلات بخش های کم درآمد جامعه را با توجه به میزان تورم رفع کنیم.

رئیس مجلس گفت: پس از رأی نیاوردن این طرح نخستین مسأله ای که به وجود آمد 8500 میلیارد ریال کسری بودجه ای بود که باید تأمین می شد که بر این اساس ما لایحه اصلاحی بودجه را که دولت ارائه کرده بود مبنا قرار دادیم.

لاریجانی افزود: بر اساس این لایحه 2000 میلیارد ریال از بودجه جاری، 4000 میلیارد ریال از بودجه عمرانی و 2000 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی باید برداشت می شد اما ما برداشت از این صندوق را به مصلحت ندانستیم و تصمیم گرفتیم که همه این بودجه از سر جمع بودجه جاری و عمرانی تأمین شود.

وی گفت: برای این کار البته مجلس می توانست رقم بودجه های جاری و عمرانی را تغییر دهد اما برای تسهیل در کار دولت، این امر را در اختیار دولت قرار دادیم تا خود ،بودجه جاری و عمرانی را تنظیم کند به شرط انکه 8500 میلیارد ریال از آن را به طور یکسان کاهش دهد.

لاریجانی افزود: موضوع دیگری که باید پیش بینی می شد، یارانه های بنزین و گازوئیل بود که کمیسیون درباره بنزین به نتیجه رسید و در صحن مجلس تصویب شد.

وی گفت: میزان تولید بنزین در پالایشگاه های داخل حدود 45 میلیون لیتر است که بر اساس تصویب مجلس مقرر شد این میزان تولید با کارت اعتباری با قیمت و شرایط کنونی در اختیار مردم قرار گیرد.

رئیس مجلس افزود: همچنین مقرر شد هر کسی بیش از این مقدار بنزین مصرف می کند آنرا به قیمت آزاد تهیه کند.

لاریجانی گفت: میزان تولید گازوئیل در کشور حدود 89 میلیون لیتر در روز و بر اساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس مصرف ما 90 و 2 دهم میلیون لیتر است که اگر با کارت هوشمند توزیع شود از قاچاق سوخت نیز جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: بنابراین با این کار، مجلس قیمت بنزین و گازوئیل را تثبیت و در کشور ثبات ایجاد کرد تا زمانی که روند تصویب و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها طی شد این هم می تواند تغییر کند.

رویکرد مجلس اجرای اصل 44 بوده است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد مجلس در تصویب لایحه بودجه سال آینده اجرای اصل 44 بوده است که در بندهای مختلف بر آن مصر بوده که به جای فربه شدن دولت ، بخش خصوصی بتواند از تسهیلات مختلف استفاده کند.

لاریجانی گفت: برای ایجاد شفافیت بودجه، دولت مکلف شد اساسنامه شرکت های نفت، گاز و صنایع پتروشیمی را تا پایان خرداد به مجلس ارائه کند.

وی افزود: همچنین همه شرکتهای دولتی باید یک درصد از درآمد عملیاتی خود را به پژوهش اختصاص دهند که هر شش ماه یک بار باید گزارش این امر را به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کنند.

لاریجانی گفت:همچنین هر شش ماه یک بار باید گزارش فعالیت های عمرانی دولت به کمیسیون عمران مجلس ارائه شود.

رئیس مجلس گفت: همه دستگاههای دولتی باید تا پایان شهریور موافقت نامه ای را برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری تهیه کنند و به مجلس بدهند.

وی افزود:‌ وزارت اقتصاد باید هر 4 ماه یک بار گزارشی از انطباق سرمایه گذاری شرکت های دولتی در راستای سیاست های اصل 44 را به مجلس ارائه کند.

لاریجانی افزود: دولت باید تا خرداد گزارشی از تطبیق بودجه 88 با سیاست های کلی اصل 44 را به مجلس ارائه کند تا اختلاف نظر بین مجلس و دولت در این زمینه برطرف شود و در بودجه سال 89 مناقشه ای در این زمینه وجود نداشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای سال 88 همه تصویب نامه ها و بخش نامه هایی که بار مالی دارند باید در چارچوب قانون بار مالی آنها متذکر شود.

وی گفت: مجلس در زمینه بازنشستگان تامین اجتماعی کار بزرگی انجام داد و 2500 میلیارد تومان از سهام شرکت ها به این سازمان تعلق گرفت تا از سود این سهام و فروش آنها مشکل بازنشستگان حل شود.

وی افزود: همچنین به مرکز امور زنان اجازه داده شد از درآمد دستگاههای اجرایی برای رفع مشکلات زنان استفاده کند.

لاریجانی با بیان اینکه آموزش و پرورش و واحدهای تابعه از پرداخت هرگونه عوارض به شهرداریها معاف شدند ،‌افزود: سازمان تربیت بدنی را مجاز کردیم تا برای واگذاری طرح ها به بخش خصوصی اقدام و از درآمد آن بتواند به بخش خصوصی در دیگر شهرها کمک بلاعوض کند.

لاریجانی با بیان اینکه آبرسانی به روستاها از محل فروش اموال منقول کمک شده است، گفت: دولت مکلف شد به شرکت های دولتی اجازه دهد که برخی طرح ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی همچنین افزود: دولت مکلف شد همه طرح های نیمه تمام شرکت های قابل واگذاری را تا پایان شهریور تعیین تکلیف کند.

لاریجانی گفت: در طرح تملک دارایی برای واگذاری به بخش خصوصی 50 درصد منابع برای تکمیل طرح و 50 درصد برای کمک به بخش خصوصی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در مصوبه دیگری آموزش و پرورش مجاز دانسته شد که بتواند همه فعالیت های خود را به معلمان و کارکنان خود واگذار کند.

لاریجانی گفت: دولت همچنین مکلف شد ده درصد اعتبارات تملک دارایی وزارت بهداشت و بیمارستان ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی بودجه ارزی سال آینده را 41 و 8 دهم میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: 14 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی ، 16 و 25 صدم میلیارد دلار عواید نفت ، 2 و 7 دهم میلیارد دلار مالیات بر عملکرد شرکت نفت ، 4 و 2 دهم میلیارد دلار سود سهام شرکت نفت ، 1 و نیم میلیارد دلار مالیات معوق شرکت نفت، 2 و نیم میلیارد ریال سود سهام معوقه شرکت نفت و 680 میلیون دلار صادرات میعانات گازی مجموع منابع ارزی ماست.

لاریجانی با بیان اینکه منابع ریالی بودجه در مجموع 89200 میلیارد تومان است ، گفت: 39700 میلیارد تومان درآمد نفت ، 26 هزار میلیارد تومان مالیات ، 9 هزار میلیارد تومان سایر و 14 هزار و 400 میلیارد تومان تملک دارایی جزو منابع ریالی بودجه سال آینده است.

وی گفت: رقم منابع ارزی لایحه بودجه 89 هزار و 300 میلیارد تومان بود که رقم تصویب شده در مجلس 100 میلیارد تومان کمتر است.

رییس مجلس افزود: اگر 8 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه جاری عمرانی دولت کم شود در مجموع حدود 7 درصد از کل هزینه های جاری و عمرانی دولت را کاهش داده ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصمیمات بشری را نمی توان بدون خلل دانست ، گفت: اما آنچه مهم است این است که همه مقید به اجرای قانون باشیم.

وی قانون را عنصر موثر در اجرای عدالت در کشور دانست و گفت: قانون می تواند تعاملات را منطقی و برپایه درستی استوار کند.

مجلس هشتم مطیع قانون اساسی است
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هشتم براساس قانون اساسی کار خود را دنبال می کند و این موضوع در بررسی بودجه سال آینده کاملا مشهود بود.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا گزارش تفریغ بودجه سال 86 در صحن علنی مجلس قرائت نشد، افزود: این موضوع در دستور کار مجلس بود اما چون مشغول بررسی لایحه بودجه سال 88 بودیم قرائت آن را به سال آینده موکول کردیم.

وی گفت: گزارش تطبیق بودجه ای که دیوان محاسبات ارائه کرد محل اعتناست و مسیر بررسی آن در قانون دیوان محاسبات دیده شده است و موضوعات مطرح شده را آنها در دادگاه هایی پیگیری می کنند.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار العربیه مبنی بر اینکه آیا اختلاف نظرهای دولت و مجلس بر سر بودجه جزو اختلافات سیاسی به شمار می رود افزود: اختلاف میان قوا در کشور ما سیاسی نیست بلکه بیشتر جنبه کارشناسی دارد چرا که تشخیص ها ممکن است متفاوت باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس براساس قانون اساسی کار خود را دنبال می کند و امسال نیز بررسی لایحه بودجه سال 88 در مجلس از نظر شورای نگهبان کمترین ایراد قانون اساسی را داشت و موارد فقط در حد هشت مورد بود که آنهم کمتر از یک ساعت در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی رفع شد.

لاریجانی افزود:در مجالس گذشته ایرادات گاهی به سی مورد می رسید و برخی موارد به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده می شد.

رییس مجلس، مجلس فعلی را مطیع قانون اساسی دانست و گفت: وجود اختلاف نظرها طبیعی است و ما با ارتباطی برادرانه با دولت احترام زیادی برای شخص رییس جمهور قائلیم.

لاریجانی افزود: در حفظ حقوق مجلس نهایت تلاش را خواهیم کرد چرا که تضعیف مجلس در صد سال اخیر مخاطراتی در پی داشته است.

وی با اشاره به اینکه روی حقوق مردم پافشاری می کنیم، گفت: در سی سال گذشته مجلس روی مبانی حقوقی خودش ایستاده و این نقطه امتیاز جمهوری اسلامی ایران است.

رییس مجلس افزود: مجلس ایران مانند برخی کشورهای پادشاهی انتصابی نیست که یک سخن در آن حاکم باشد.

لاریجانی به برخی کشورهای منطقه توصیه کرد به جای دامن زدن به اختلافات در ایران مشکلات خود را حل کنند چرا که اختلافات ما بر سر موضوعات کارشناسی است.

رییس مجلس گفت: در طرح هدفمندکردن یارانه ها نیز به هیچ وجه نگاه سیاسی نداشتیم و فقط به منافع ملی می اندیشیدیم.

لاریجانی مجددا تاکید کرد: باتوجه به اظهارات عمرو موسی کشورهای عربی بهتر است که مناقشات خود را حل کنند.


کشورهای منطقه باید روابط برادرانه داشته باشند
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برقراری رابطه ممتاز با کشورهای همسایه ، اسلامی و عربی ، اصل کلی برای جمهوری اسلامی ایران است.

خبرنگار شبکه پرس تی وی در ادامه نشست خبری پرسید در طول سالهای گذشته قدم های متعددی از سوی ایران برای بهبود روابط با کشورهای عربی برداشته شده ، اما وزیر خارجه عربستان سعودی در دیدار اخیرش با متکی گفته است که هرگونه نقشی که ایران می خواهد در منطقه داشته باشد باید با هماهنگی کشورهای عربی باشد.

لاریجانی در پاسخ به این سوال گفت: نگاه کشورهای منطقه در برقراری رابطه باید برادرانه باشد و رفتار جمهوری اسلامی ایران همواره این طور بوده است.

وی اضافه کرد : در زمان حمله صدام به ایران متأسفانه برخی کشورها از دیکتاتور عراق پشتیبانی کردند و صدماتی به کشور ما زدند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول دوران دفاع مقدس 250 هزار شهید داده است ،‌ به دیدار سه سال پیش خود با یکی از رهبران کشورهای عربی اشاره کرد و افزود: این مقام مسئول گفت ما در اشتباهی بزرگ 40 میلیارد دلار ناقابل به صدام کمک کردیم .

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به گذشته باز نمی گردیم و قصدمان نگاه به جلوست و رویکرد ما دامن زدن به مناقشات نیست.

لاریجانی تصریح کرد: دوستان ما در منطقه توجه داشته باشند که مسائل منطقه باید با دید منصفانه مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه جنس مسائل منطقه از جنس نژادی نیست ، افزود: در مسئله فلسطین اگر دوستان ما در کشورهای عربی همت کنند و از فلسطین دفاع نمایند ، این ، دفاع دیگران را کمتر نیاز دارد.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد : اگر آنها آن طور که لازم است از فلسطین حمایت نکنند این به منزله رافع کمکهای دیگر کشورها نخواهد بود.

وی همچنین گفت : در موضوع عراق همواره ما به رأی ملت درخصوص تشکیل مجلس و دولت ملی و قانون اساسی برآمده از ملت عراق تاکید کرده ایم ، اما برخی کشورهای منطقه اصرار داشتند که سیستم دیکتاتوری صدام بازگردد .

لاریجانی تاکید کرد این نگاه ها باید عوض شود و واقعیات صحنه مورد توجه قرار گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط حتماً نگاه ایران مثبت و همکاری سازنده با کشورهای منطقه خواهد بود و گامی که وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر به منطقه برداشته حامل این پیام بوده است.


تنظیم قوا از اختیارات رهبری است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تنظیم قوا از اختیارات رهبری است.

علی لاریجانی افزود: در این که رئیس جمهوری محترم دومین مقام اجرایی کشور بوده تردیدی نیست و مورد احترام همه است.

وی تصریح کرد: مسئله ای که مهم است حقوق ملت است ، چنانچه اصل 113 قانون اساسی پیش از بازنگری اختیار تنظیم قوا را به رئیس جمهور می داد اما پس از این اختیارات از رئیس جمهور حذف و به اختیارات رهبری افزوده شده است.

وی اضافه کرد: قانون اختیارات رئیس جمهور که قبلاً گذاشته و در نامه رئیس جمهور استناد شده بود براساس اصل 113 قانون اساسی قبلی بود لذا در نامه ما منطق حقوقی وجود دارد.

لاریجانی افزود: استدلال ما این است که مطابق قانون اساسی کنونی فقط یک مرجع یعنی شورای نگهبان می تواند مصوبات مجلس شورای اسلامی را خلاف قانون اساسی بداند و این نص قانونی اساسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی کارخانه نمی سازد، کار اجرایی ندارد ، قانون می نویسد و نظارت می کند و این دو مسئله مهمی است که در قانون اساسی هم گفته شده است .

وی اضافه کرد : همچنان که ملاحظه کردید قانون بودجه را شورای نگهبان خلاف قانون ندانست و پس از تأیید آنها مجلس آنرا ابلاغ کرد.

لاریجانی افزود: اینکه اخطار به قوه مقننه داده شود بر اساس قانون قبلی درست است اما بر اساس قانون اساسی کنونی وجاهت قانونی ندارد ما پاسخمان حقوقی است.

وی تصریح کرد: اما اینکه من آنرا به عنوان طنز نام بردم در مورد بند آخر است، اینکه بودجه کل مجلس را بر تعداد نمایندگان تقسیم کنند و بعد بگویند در مجلس به هر نفر 290 میلیون تومان می رسد ، اما در بودجه کل کشور در کل کارکنان تقسیم کنند این کار درستی نیست زیرا در مجلس فقط نمایندگان نیستند کتابخانه ، بخش پژوهشها ، دفاتر نمایندگان و کارکنان مجلس نیز بخش عمده مجلس را تشکیل می دهند که در این زمینه قاعدتاً یک مقسم نیز باید داشته باشد.

لاریجانی افزود: بودجه جاری مجلس را یا باید بر کارکنان و یا بر مسئولان تقسیم کرد چنانچه بر نمایندگان بخواهیم تقسیم کنیم پس در آن صورت بودجه در دولت نیز بر وزراء باید تقسیم شود که رقم 26 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد و این منطقی دوگانه است وآنرا درست نمی دانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اصل نامه من به عنوان رئیس مجلس دفاع از جایگاه مجلس و نمایندگان بوده بحث فرد نیست و چنانچه نامه رئیس جمهور محترم خطاب به رئیس مجلس نبوده و منظور جایگاه مجلس بوده است.

وی اضافه کرد: خطاب من در نامه به جایگاه است و به شخص رئیس جمهور نیست و ایشان مورد احترام همه است.

لاریجانی در باره سهم 290 میلیون تومانی هر نماینده گفت: چنین چیزی تضعیف مجلس است و درست نیست زیرا واقعیت باید روشن شود نمایندگان مجلس مانند دیگرکارکنان کشور ازحقوق متعارفی بهره مند هستند.

تبدیل شدن لایحه بودجه به طرح را قبول ندارم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این که گفته می شود لایحه بودجه به طرح تبدیل شده است را از نظر کارشناسی قبول ندارم.

علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ،‌دولت معتقد است لایحه بودجه با توجه به تغییرات صورت گرفته به طرح تبدیل شده و طبق گزارش های دولت در سال های اخیر مجلس ردیف های قانون بودجه را به سلیقه خود کم کرده است پاسخ داد: سقف بودجه کاملاً رعایت شده و تغییرات زیاد نیست.

وی با اشاره به برخی اظهارات در مورد ایجاد هزار و 500 مورد تغییردر بودجه گفت :

از این هزار و 500 مورد ، هزار و 100 مورد ، طرح های ملی بوده است که در بودجه دولت استانی در نظر گرفته شده بود و مجلس همه اینها را به همان طرح ملی برگرداند.

لاریجانی در مورد 300 مورد ردیفی که سال 88 مجلس به آن اصرار داشت و امسال آن را احیا کرد گفت : اینها تغییر مهمی در بودجه نیست ، شاید تغییر مهم طرح هدفمند کردن یارانه ها و قیمت نفت باشد .

وی گفت : اینها تحولی است که در لایحه در نظر گرفته شده است و قیمت نفت نیز 37 دلار در نظر گرفته شد بود و تغییری نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره هدفمندکردن یارانه ها اضافه کرد: دولت در این باره اصلاحیه ای برای ما فرستاد که اگر این لایحه تصویب نمی شود به این مکانیزم عمل کنید که ما هم به این مکانیزم عمل کردیم و جز در مورد برداشت 2 هزار میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی که ما مجاز نمی دانستیم این کار شود.

وی افزود:ما تغییر مهمی در این لایحه بودجه نمی بینیم و بیشتر جنبه شکلی و ساختاری بود و این حرف را قبول ندارم و کاری که مجلس کرد منضبط ، شفاف و روشن کردن لایحه برای بخش های نظارتی کشور بود.

لاریجانی گفت: ضمانت اجرایی این بخش نیز در مصوبه اخیر نوشته شده است و تخلف از این موارد جرم محسوب می شود و همانند تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب شده و لذا یک ضمانت اجرایی به آن داده شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار شین هوا که پرسید براساس گزارشی که رئیس جمهور در سه صفحه درباره اشکالات قانون اساسی گرفته شده در بودجه منتشر کرد ، آیا جنابعالی همچنان از احمدی نژاد در انتخابات آینده حمایت خواهید کرد یا شخصاً به صورت مستقل کاندیدا خواهید شد گفت: من که در مورد خودم نظر دادم و احتیاج به تکرار ندارد اما نکته مهمی که در وضعیت انتخابات کشور وجود دارد و از موارد ارزشمند انقلاب اسلامی است ، این است که برخلاف برخی کشورها که سیستم انتصابی دارند در کشور ما رئیس جمهور و مجلس با رأی مردم انتخاب می شوند.

وی افزود: برخلاف وضعیت برخی کشورهای غربی که با سرمایه های برخی بنگاه های سرمایه داری ، احزاب افراد را برجسته می کنند ، در کشور ما افراد مختلف چه از حزب و چه به صورت مستقل به صحنه می آیند و مجموعه آرای خود را در معرض دید مردم قرار می دهند و از این فرآیند مردم به نتیجه می رسند که این روال در کشور ما روال خوبی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آن چیزی که برای ما مهم است این است که انتخابات پرشور و اصیل رخ دهد و جریان های مختلف نمایندگانی برای حضور در صحنه داشته باشند که به نظرم آرایش انتخاباتی در کشور ما وضعی این گونه پیدا می کند.

وی افزود: البته مرتباً هر هفته تغییراتی را شاهد هستیم و افرادی می آیند و برمی گردند و خود این نشان می دهد که آرایش نهایی انتخابات کشور ما هنوز شکل نگرفته است و باید صبر کرد در ماههای آینده آرایش انتخاباتی شکل دقیق تری پیدا کند تا افراد بتوانند نظر دهند.


رفتارهای دولت امریکا راه جدیدی را نشان نمی دهد
رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از رفتارهای دولت جدید آمریکا مانند حادثه غزه و حرفهایی که درباره منطقه می زند ، راه جدیدی را نشان نمی دهد که حاکی از تغییر مهمی باشد.

علی لاریجانی افزود: این روزها شاهد بیان الفاظ و مطالب زیادی از مقامات آمریکایی هستیم اما عملکردها برای ما مهم است که در چند جا آزمایش شده است و ما به تاکتیک ها و الفاظ خیلی کار نداریم.

وی به مقامات کاخ سفید توصیه کرد: واقعیت های ایران و منطقه را درک کنید، امروز زمان حساب است و زمان انشاء نیست.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برای انتظام امور دنیا به انشاء نویسی نیازی نیست بلکه به کار دقیق و محاسبه شده احتیاج است.

لاریجانی با بیان اینکه شرایط دنیا تغییر کرده است گفت: احترام به حقوق ایران و پرهیز از رفتار دوگانه چه در مسایل هسته ای و چه در مسایل دیگر، دست برداشتن از زیاده خواهی و تصور نکردن این که می توانند مانند گذشته یکجانبه گرایی را بر ملت ها تحمیل کنند ، مسایلی است که آمریکاییها باید به آن توجه کنند.

وی در پاسخ به خبرنگار الجزیره درباره هم پیمانی محسن رضایی، محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری آینده افزود: چنین ائتلافی درست نیست البته آقایان رضایی و قالیباف برادران خیلی خوبی هستند همانطور که آقای احمدی نژاد و دیگران را اینگونه می دانم.

لاریجانی گفت: معتقدم نباید هر کسی را به دلیل اظهارنظر از اردوگاه ها حذف کنیم اما چنین ائتلافی وجود ندارد.

رییس مجلس گفت: هرگونه فعالیتی که این دوستان در انتخابات داشته باشند مثبت است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات که پرسید آیا بودجه سال آینده کسری دارد؟ گفت: با اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت کسری مشهودی در بودجه سال آینده وجود ندارد.

علی لاریجانی همچنین درپاسخ به این سوال که آیا بودجه سال 88 تورم زاست ؟ افزود : این مسئله بستگی به رویکرد اجرایی آن دارد ، اگر به سمت اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری کارها به بخش خصوصی و کوچک کردن تنه دولت در اجرا باشیم ، بودجه سال آینده تورمی ندارد.

رییس مجلس اضافه کرد: دست دولت در این زمینه باز است تا به گونه ای قانون بودجه را اجرا کند که تورم زا نباشد.

وی درباره سفرش به عراق نیز گفت: قرار بود این سفر انجام شود اما به دلیل تغییر رییس مجلس عراق این سفر به تعویق افتاد.

وی هدف از سفر خود به عراق را تقویت روابط دو کشور خواند و افزود: موضوع عراق موضوع امروز نیست و عقبه تاریخی وسیعی دارد و رایزنی ما با مقامات عراق بسیار نزدیک است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: دلمشغولی های مشترکی میان ما و مقامات عراقی نسبت به مسایل منطقه وجود دارد که نیازمند رایزنی های بیشتری هستیم.

کاهش سهمیه بندی بنزین محسوس نخواهد بود
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس اعلام آقای ترکان نماینده دولت در کمیسیون تلفیق را در خصوص سهمیه بندی 80 لیتری بنزین مبنا قرار داده است.

علی لاریجانی افزود : این تغییر خیلی محسوس نخواهد بود و جای نگرانی برای مردم نیست.

لاریجانی افزود : در بحث برق و گاز ، دولت هیچ پیشنهادی در لایحه اصلاحی ارائه نکرده است اما در مورد 8 هزار و 500 میلیارد تومان کسر بودجه پیشنهاد داده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری کار ایران گفت: این خبر که من از آقای موسوی خواستم برای کاندیداتوری اعلام آمادگی کنند درست نیست اما اینکه ایشان و سایر دوستان آمدند برای فضای فعلی کشور و حضور حداکثری مردم و گرایشهای مختلف کار مطلوبی است.

لاریجانی افزود : اقای موسوی یک شخصیت ملی است و حضورشان به آراستگی انتخابات کمک می کند.

وی گفت : هنوز سیمای انتخابات روشن نیست و فضای انتخابات هنوز اشباع نشده است و باید تا اردیبهشت منتظر ماند.

لاریجانی در جواب سوالی درباره آینده اصلاح طلبان افزود : اینکه اینده اصلاح طلبان چه می شود باید از خودشان پرسید و باید دید تشخیص آنها برای انتخابات چه خواهد بود.

در بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها نگاه سیاسی نداشتیم
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خبری خود گفت: نمایندگان در بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه ها نگاه سیاسی نداشتند.

در این نشست خبرنگاری پرسید با توجه به اینکه هم مجلس و هم دولت در باره هدفمند کردن یارانه ها متفق القولند آیا بهتر نبود بحث های داخلی رسانه ای نشود؟

لاریجانی پاسخ داد: در اصل به دلیل فوایدی که هدفمند کردن یارانه ها دارد مانند صرفه جویی در انرژی ، نکات مفیدی در این امر وجود دارد .

وی گفت: ولی اینکه هدفمند کردن یارانه ها چگونه و در چه زمانی و با چه روشی اجرا شود تفاوت نظر وجود دارد .

لاریجانی با بیان اینکه ما باید برای مطرح شدن این اختلاف نظرها مجال دهیم ، تصریح کرد: هدفمند کردن یارانه ها مسئله کوچکی نیست .

وی گفت: در این باره یک اصطلاحی را برادرمان آقای احمدی نژاد به کار بردند و گفتند هدفمند کردن یارانه ها یک جراحی بزرگ است؛ شاید همینطور باشد بنابراین باید مجال داد ، با عجله نمی شود این کار را انجام داد.

لاریجانی گفت: موضوعی که تصویب آن به یک زمان پنج ساله نیاز دارد نمی شود در یک فرصت زمانی یک ماهه ، در جوف یک برنامه بودجه یکساله کشور این مهم را هم ببینیم و رد شویم.

وی با تایید نظر خبرنگار مبنی بر اینکه می توان این کار را در یک بستر تخصصی انجام داد افزود: رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها در دو سطح تصمیم گیری و کارشناسی (افکار عمومی) باید صورت گیرد.

وی گفت: تصمیم گیری درباره هدفمند کردن یارانه ها هر چه قدر در بسترهای مشخص قانونی صورت بگیرد، منطقی تر است.

لاریجانی افزود: در این باره دولت لایحه خود را ارائه کرده و کمیسیون ویژه هم بررسی های لازم را انجام خواهد داد و در زمان مشخص به صحن علنی مجلس خواهد آورد.

وی گفت: در مجلس هم کاملا مورد بررسی قرار می گیردو همه باید مطیع قانون باشیم و این یک مسیر کاملا معقول و حکیمانه ایست.

لاریجانی افزود: هم اکنون نیز به اعضای کمیسیون ویژه گفته ایم بعد از تعطیلات کارتان را ادامه دهید و وقتی که بحث پخته شد و اقناع صورت گرفت ، همه می توانند دست به دست هم دهند و این کار را انجام دهند.

وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی در روند رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها نگاه سیاسی نداشت، تصریح کرد: صرفا تردیدهایی در باره اینکه چه حادثه ای پس از اجرایی شدن این لایحه رخ خواهد داد، در مجلس وجود داشت.

لاریجانی با بیان اینکه رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه ها نیاز به زمان دارد ، گفت: خود کمیسیون ویژه به جمع بندی کاملی نرسیده است ،در بعضی از مولفه ها به نتیجه رسیده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه تهران امروز مبنی بر اینکه آیا اخطار رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی دخالت در امور قوا محسوب نمی شود، گفت: در این مسئله من نامه ای نوشتم و پاسخ خود را دادم و نظرم همانی است که در نامه ارائه شد.

لاریجانی افزود: براساس قانون اساسی موجود ، وجهی برای این اخطار از لحاظ قانونی نمی بینیم و به همین دلیل هم گفتیم که این اخطار اقدامی ندارد.

وی با اشاره به صحبت های خبرنگار روزنامه کیهان گفت: دوست ما از روزنامه کیهان معتقد است که نامه ما غیرحقوقی بوده است در حالی که ما این را ادبیات حقوقی می دانیم.

لاریجانی افزود: وقتی یک نامه ای اقدام قانونی ندارد ، باید ذیل نامه نوشت اقدام قانونی ندارد و این غیرحقوقی نیست.

کشورهای عربی اختلافات خود را کنار بگذارند
رئیس مجلس شورای اسلامی از کشورهای عربی خواست که در گذشته زندگی نکنند و اختلافات بین خود را کنار بگذارند.

لاریجانی در پاسخ به سؤالی درباره ابهام شورای نگهبان در مورد اساسنامه شرکتهای نفتی افزود: چون اساسنامه این شرکتها به تصویب مجلس نرسیده است شورای نگهبان هر ساله این ایراد را می گیرد و اینگونه اظهار می دارد که این شرکتها نمی توانند در آمدهایی را بگیرند.

رئیس مجلس این مشکل را شکلی دانست و گفت: اگر دولت اساسنامه این سه شرکت را تا خرداد سال آینده تحویل مجلس بدهد این اشکال مرتفع خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا تشکیل دولت ائتلافی با هدف عبور از آقای احمدی نژاد مطرح شده است ؟ افزود: ما هم در روزنامه ها شاهد طرح چنین دولتی بودیم اما شما برای روشن شدن ابعاد آن باید از خودشان سؤال کنید.

لاریجانی گفت: اگر مقصود از این موضوع این باشد که برای استحکام کشور از همه نیروهای خبیر و مدیر استفاده شود فکر بدی نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه العالم درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان که گفته بود روابط ایران با این کشور باید بر اساس مشروعیت عربی باشد افزود: به کشورهای عربی توصیه می کنم اختلافات خود را کنار بگذارند و عمرو موسی بر وجود این اختلافات تأکید کرده بود.

لاریجانی تقسیم بندی مسائل به عربی و غیرعربی را نادرست خواند و گفت: برخی مسائل مانند موضوع فلسطین فارغ از نژاد و زبان است و همه کشورهای عربی و اسلامی و حتی دیگر کشورهای جهان باید احساس وظیفه کنند.

وی به کشورهای عربی توصیه کرد در گذشته زندگی نکنند و بدانند که شرایط تغییر کرده است و باید بهنگام حرکت کرد.

لاریجانی با اشاره به گذشت 5 سال از اشغال عراق گفت: در این سالها چرا کشورهای عربی از مسیر مردمسالاری در عراق هیچ گاه حمایت نکردند؟

وی افزود: ما در این شرایط هیچگاه توقف نخواهیم کرد چرا که ما اصولی داریم و خود را ملزم به حمایت از مردم سالاری در عراق می دانیم و سکوت کشورها رافع مسئولیت ما نیست.

رئیس مجلس گفت: چرا برخی کشورهای عربی همچنان مطرح می کنند که طرفداران دیکتاتور سابق عراق برگردند؟

لاریجانی افزود: ما اینگونه مواضع را اشتباه و برای امنیت منطقه مضر می دانیم.

رئیس مجلس گفت: ما با کشورهای عربی ارتباط نزدیکی داریم و با آنها توصیه می کنیم از وحدت فکری برخوردار شوند.

طرح هدفمند کردن یارانه ها نباید به ضد خودش تبدیل شود
رئیس مجلس شوراى اسلامى گفت : طرح هدفمند کردن یارانه ها عوارضى دارد که باید آن را سنجید و راهى یافت که تبدیل به ضد خودش نشود.

على لاریجانى در ادامه مصاحبه مطبوعاتى خود در پاسخ به پرسش خبرنگار اسکاى نیوزدرباره آثار تصویب نشدن طرح هدفمند کردن یارانه ها در کشور گفت : قطعا مشکلى ایجاد نخواهد شد همچنان که اکنون نیز اجرا نمى شود و مشکل حادى در کشور وجود ندارد؟

رئیس مجلس تأکید کرد: این طرح از سى سال پیش اجرا نشده است و اگر شش ماه دیگر هم اجرا نشود آیا ثلمه اى  به عالم اسلام وارد خواهد شد یا حادثه اى روى مى دهد؟
وى در عین حال با تأکید بر ضرورت اجراى طرح هدفمند کردن یارانه ها گفت: متوسط مصرف انرژى در کشور ما از وضع متعارف دنیا بسیار بیشتر است و این شایسته نیست زیرا ما کشورى نفتى هستیم و نباید آن را هدر دهیم.

لاریجانى افزود: اگر طرح هدفمند کردن یارانه ها  بر اساس این الگو پیش رود و با کاهش مصرف انرژى آنرا بهینه کند ما آنرا کاملاً مطلوب مى دانیم.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه عوارض اجراى این طرح باید به دقت سنجیده شود تأکید کرد: طرح هدفمند کردن یارانه ها اگر بد اجرا شود دیگر هیچ وقت اجرا نخواهد شد زیرا شرایط کشور اجازه نمى دهد و بر این اساس شایسته است در ابتداى کار با دقت کامل و به درستى اجرا شود.

وى درباره تفاوت کار کارشناسى در دولت و مجلس نیز گفت: بر اساس قانون اساسى قوه مجریه وظیفه تنظیم اولیه لایحه بودجه و مسئولیت هاى اجرایى کشور را بر عهده دارد و نقش مجلس تنظیم کنندگى ، تطبیق آن با قوانین مختلف و شرایط کشور و تصویب آن است.

رئیس مجلس افزود: هر دو قوه باید وظایف خود را به خوبى ایفا کنند و اگر دو صدا هم در کار کارشناسى وجود داشته باشد هیچ اشکالى نیست.

لاریجانى گفت: اما اگر معناى این امر آن است که کارهاى اقتصادى دو راه حل دارد حتماً در رفتار اجرایى مى تواند راههاى مختلف داشته باشد.

وى افزود: بعضى از بحثهاى اقتصادى راههاى اجرایى متنوعى دارد که باید با سنجش مسائل کشور راهکارهاى مناسب را انتخاب کرد.

وصل کردن مسائل تخصصی با مسائل سیاسی اشتباه بزرگ است
رئیس مجلس شوراى اسلامى بحث هدفمند کردن یارانه ها را کاملا تخصصى دانست و گفت: وصل کردن این گونه مسائل به مسائل مختلف سیاسى کشور اشتباه بزرگى است.

لاریجانى در ادامه مصاحبه مطبوعاتى در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در مورد برخى موضع گیریهاى رسانه هاى بیگانه بعد از تغییرات  بوجود آمده در بودجه پاسخ داد: این گونه مسائل تخصصى طبقه بندى شده است و باید در جاى خودش بررسى شود.

وى در خصوص موضع گیرى رسانه هاى بیگانه در باره بحث هدفمند کردن یارانه ها گفت: آنها همیشه مغرضانه حرف مى زنند اما ما باید کار خود را درست انجام دهیم و کارى به حرف هاى آنان نداریم.

رئیس مجلس شوراى اسلامى در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه قدس در باره تغییرات سیاست هاى آمریکا و اوباما گفت: قضاوت در این خصوص زود است اما برخى از رفتارهاى آمریکا مایوس کننده است و براى سنجیدن تغییرات احتیاج به زمان دارد.

لاریجانى در باره موضوع پاکستان گفت:برخى تروریست ها در این کشور در حال انجام اقداماتى از جمله ایجاد مناقشات مذهبى و اختلال در سیستم دموکراتیک این کشور هستند.

وى با بیان اینکه این موضوع احتیاج به کمک همه کشورهاى منطقه براى موفق نشدن تروریست ها دارد ، گفت: ما نیز رایزنى هاى نزدیک با پاکستان داریم .

وى برخى اقدامات آمریکا در پاکستان را به ضرر دولت پاکستان دانست و گفت: از جمله بمباران هاى کور آمریکا در پاکستان به اقتدار دولت این کشور ضربه زده است.

وى با بیان اینکه ما در خصوص حضور اشرار در این کشور هشدار دادیم و برخورد نیز خواهیم کرد گفت: امنیت پاکستان براى ما اهمیت زیادى دارد.


اختلافات مجلس و دولت حقوقی است
علی لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ام بی سی لبنان که پرسید اختلافات قوه مجریه و مقننه از حد معمول حقوقی خارج شده است گفت :من همچنان معتقدم اختلافات مجلس و دولت ماهیت حقوقی دارد و اینگونه مناقشات همواره بین مجلس ها و دولت های قبلی نیز وجود داشته است و مسئله نادری نیست.

وی در عین حال افزود:معتقدم این اختلافات می توانست به روش بهتر و دیگری دنبال شود.

لاریجانی تصریح کرد:دلیلی ندارد که مناقشات حقوقی ، افکار عمومی را مضطرب کند و براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بن بستی در این زمینه وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: اگر اختلافی بین قوه مجریه و مقننه وجود داشته باشد، مطابق اصل 110 قانون اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی به این اختلافات رسیدگی می کنند و بنابراین بن بستی وجود ندارد.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از او پرسید شما در انتخابات پیش رو کاندیدای اصلاح طلبان میانه رو هستید گفت: من نمی دانم چه حالی به شما دست داده است که این سوالات را می پرسید و من تعبیر اصلاح طلب میانه رو را در کشورمان نمی دانم.

وی تاکید کرد: نخسین بار است که این موضوع را می شنوم و قصد حضور در انتخابات را ندارم و هر کسی که می خواهد می تواند وارد صحنه انتخابات شود.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر دولت آمریکا از شما بخواهد درخصوص برقراری امنیت در عراق و افغانستان با این کشور همکاری کنید آیا براساس منافع ملی وارد تعامل با آمریکا خواهید شد؟ افزود: نقش ایران در ایجاد پایداری امنیتی در منطقه موضوعی نیست که دیگران بخواهند مهر تایید به آن بزنند و این یک واقعیت است.

لاریجانی تصریح کرد: اما اینکه با نگاه مسئولیت پذیر می خواهیم این کار را انجام دهیم در آن نیز تردیدی وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هنگامی که آمریکاییها در عراق قتل و غارت راه انداخته بودند ما دنبال ایجاد ثبات در عراق بودیم ، بنابراین ما نقش یک دولت مسئولیت پذیر را در منطقه خواهیم داشت.

لاریجانی با بیان اینکه ایران یک قدرت مهم در منطقه است ، افزود: ایران قدرتی نجیب و مسئولیت پذیر است.

وی تصریح کرد:ایران از طرحهایی که مدافع حقوق مردم عراق و افغانستان باشد حمایت می کند مشروط بر اینکه فریبکارانه نباشد.

لاریجانی به طرح برخی مطالب از سوی برخی کشورها اشاره کرد و افزود: به نظر می رسد باز هم آنها رفتار دوگانه دارند و تقسیم بندی آنها در باره تروریست ها نشان می دهد که نگاه حکیمانه ای بر مسیرشان حاکم نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران با راه غلط همگامی ندارد و مسیر و اسلوب خاص خود را در ایجاد ثبات در منطقه دنبال می کند

کد خبر 77414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز