حسینیه ماه مدینه در محله باغ آذری، روبه روی استادیوم ورزشی کارگران، نبش کوچه مرادی واقع شده و الحق و الانصاف ویژگی‌های خاص ونابی دارد؛ همین‌که محلی برای بازگشت آدم‌های آخرخطی هم هست که در این فضا به انسان‌های شایسته تبدیل می‌شوند، فقط معجزه محرم و عزاداری هاست.

حسینیه ماه مدینه

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : اگر بگوییم حسینیه ماه مدینه؛ هیئت توابین است بی‌راه نگفته‌ایم. اهالی محله باغ آذری این حسینیه را نعمت وبرکت محل وسدی محکم در برابر انواع ناهنجاری و مسائل اجتماعی می‌دانند و در طول این سال‌ها تلاش کرده‌اند که پای جوانان را به اینجا بازکنند. ناگفته نماند وجود این حسینیه و کارهایی که توسط خادمان و خیرین آن انجام می‌شود، تا حدودی کمبودهای فرهنگی محله را رفع کرده است. «مرتضی محمدی» عضو شورایاری محله باغ آذری و یک از خادمان حسینیه درباره فعالیت‌های این حسینیه بیشتر توضیح می‌دهد.

 خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

حسینیه‌ای متفاوت با ۶۰ سال قدمت در جنوب تهران

این حسینیه بیش از ۶۰ سال قدمت دارد. محمدی می‌گوید:«سال ١٣٤٨ بود که هیئت قاسم بن الحسن (ع) در محله باغ آذری تشکیل شد و چون جایی ثابت و مناسبی نداشتند، به‌صورت خانگی و سیار هر هفته در منزل یکی از اهالی مراسم برگزار می‌کردند.. پس از پیگیری‌های زیاد، ریش سفیدان محله زمین مناسبی نبش کوچه شهید مرادی جانمایی کردند و حسینیه ساخته شد و اکنون حدود ۵٠سال است که هیئت قاسم بن الحسن (ع) در این حسینیه فعال است.»

ویژگی‌خاص حسینیه ماه مدینه باغ آذری | اگر مرد راهی بگو یاحسین!

برپایی مراسم عزاداری ساده وصمیمی

برخلاف حسینیه و هیئت‌های دیگر در این پاتوق فرهنگی خبری از ادوات و آلات موسیقی مانند طبل و سنج نیست. خادم حسینیه می‌گوید:«عزاداری در اینجا ساده و صمیمی برگزار می‌شود. قصد داریم با این‌روش از وجود خرافه به مفاهیم مذهبی و مراسم سوگواری جلوگیری و جوانان را با مفاهیم معنوی این مراسم بیشتر آشنا کنیم.»

در این حسینیه به روی بهبودیافته‌ها باز است

حضور ره یافتگان_ بهبود یافته ها_ اتفاق مهمی بود که در حسینیه ماه مدینه رخ داده است. مرتضی محمدی دراین‌باره می‌گوید:«شرکت در برنامه‌های مذهبی و فرهنگی این حسینیه برای عمومی آزاد است. سال هاست تلاش کردیم پای افرادی را که با اعتیاد مبارزه کرده و آن را کنار گذاشته‌اند و حتی آنهایی که به آخر خط رسیده‌اند و می‌خواهند پاک شوند را به حسینیه باز کنیم. حالا بسیاری از این افراد در برنامه‌های فرهنگی و خیریه‌ای مشارکت خوبی دارند و دیگر آن آدم سابق نیستند. در برنامه‌هایی که در حسینیه برگزار می‌شود و سخنرانان نکاتی را مطرح می‌کنند که باعث تقویت روحیه این افراد و افزایش اعتمادبه‌نفس‌شان می‌شود.»

تهیه جهیزیه و کمک به نیازمندان با کمک اعضای حسینیه

جمع‌آوری لوازم و تهیه جهیزیه یکی ازکارهایی است که به همت خادمان حسینیه ماه مدینه انجام می‌شود. معتمد محله باغ آذری می‌گوید:«تعدادی از خیرین با خادمان حسینیه ارتباط دارند و هر جا که لازم باشد از حضور آنها استفاده می‌شود. مثلا تهیه جهیزیه ازجمله مواردی است که با مشارکت خیرین انجام و در اختیار زوج‌های نیازمند قرار می‌گیرد.»

ویژگی‌خاص حسینیه ماه مدینه باغ آذری | اگر مرد راهی بگو یاحسین!



اهالی محله باغ آذری وضع مالی خیلی خوب ندارند اما از کمک کردن به نیازمندان غافل نمی‌شوند. مرتضی محمدی می‌گوید:«کنار در ورودی حسینیه ماه مدینه صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی قرار دارد. اهالی و بهبودیافته‌ها گر تمایل داشته باشند کمک‌های خود را داخل آن می‌اندازند. در طول سال و در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی در صندوق باز و پول‌ها جمع‌آوری می‌شوند و با کمک اعضای حسینیه در اختیار خانواده‌های نیازمند محله که شناسایی شده‌اند قرار می‌گیرد.»

هدایت جوانان به حسینیه وکاهش آسیب‌های اجتماعی

اززمانی که حسینیه ماه مدینه محله باغ آذری به پاتوق فرهنگی محله تبدیل شده، خیلی از جوانان پر شر و شور محل سربه راه شده اند. محمدی دراین‌باره می‌گوید:«با توجه به موقعیت جغرافیایی، نزدیکی به ترمینال جنوب و محله شوش و هرندی، محله باغ آذری بسیار آسیب‌پذیر است و برپایی مراسم عزاداری وبرنامه‌های فرهنگی و مذهبی در این حسینیه توانسته به نحو چشمگیری از آسیب‌پذیری نسل نوجوان و جوان محله جلوگیری کند.» به گفته این عضو شورایاری محله باغ آذری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حسینیه ماه مدینه در سال‌های اخیر تاثیر زیادی در جذب جوان و کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی در محله باغ آذری داشته است.

کد خبر 773775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha