صدای قرآن خواندنش بر دل می‌نشیند. نمازگزاران مسجد محله دل به نوای قرآنی او می‌سپارند به‌خصوص هنگامی‌ که همه آیات را از بحر می‌خواند. او با همه دغدغه‌های روزهای دانشجویی‌اش کلاس‌های قرآنش در مسجد ترک نمی‌شود.

امیرمحمد نیکخواه

همشهری آنلاین- سمیرا باباجان پور: شنبه‌ها بعد از نماز مغرب و عشاء امیرمحمد نیکخواه به‌رسم یک عهد معنوی حلقه قرآنی با حضور اهالی محل به‌خصوص مردان پا به سن گذاشته برگزار می‌کند. او با همه دغدغه‌های روزهای دانشجویی و تحقیق و پژوهش‌های درسی عاشق این کلاس قرآنی است و آن را زکات موهبتی می‌داند که خدا به او داده است. موهبت حافظ کل قرآن بودن اگرچه به همت و ممارست نیاز دارد اما اگر خدا نخواهد میسر نمی‌شود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

متولد سال ۱۳۸۲ است. دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر. اهل تحقیق و پژوهش. رسیدن به آرزوهایش مشقی است که بی‌وقفه برایش تلاش می‌کند. درست مثل آرزوی حافظ قرآن شدن که برایش بسیار تلاش کرد.

محفل قرآنی معروف محله اکباتان | نذر قرآنی شنبه‌های جوان دهه هشتادی

قران خواندن برای خانواده نیکخواه آرامشی است که در لحظه‌لحظه زندگی‌شان جاری است. فراگیری قرآن برای بچه‌های خانواده نیکخواه اجباری نبود. ولی علاقه مادر و پدر به اینکه فرزندانشان قاری و حافظ قرآن شوند باعث شد تا این شور و شوق در بچه‌ها هم زنده شود. امیرمحمد به مدد هم‌نشینی با قرآن شیوا و بلیغ صحبت می‌کند: «یک بار در تلویزیون در باره حفظ قرآن صحبت می‌کردند. آنجا شنیدم که حافظان کل قرآن کریم جایگاه بسیار ویژه‌ای نزد خداوند دارند. آن‌قدر رفیع و بالا که نمی‌شود توصیف کرد. همان وقت به مادرم گفتم من هم می‌خواهم همه قرآن را حفظ کنم. پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: مَثَل الّذی یَتَعَلَّم فی صِغره کالنَّقْشِ فِی الْحَجَرِ؛ مَثَل آن کس که در کودکی به فراگیری مطالب پردازد، همانند حکاکی بر سنگ است.»

مسیر تعالی زندگی یک جوان

اگرچه از ۵ سالگی حفظ قرآن را آغاز می‌کند ولی از ۱۰ سالگی حفظ قرآن را جدی گرفته و یک‌ساله حافظ کل قرآن می‌شود. امیرعلی نیکخواه پدر امیرمحمد استاد دانشگاه در رشته هوا و فضاست او درباره تلاش فرزندش در زمینهٔ حفظ قرآن کریم می‌گوید: «ابتدا نگران بودم به درسش لطمه بزند. چون می‌دانستم برای حفظ قرآن باید وقت گذاشت و بسیار تلاش کرد. خب همین موضوع باعث شده بود کمی مردد باشم. جالب است که در همان روزهایی که من و مادرش در حال تصمیم‌گیری برای فعالیت جدی امیرمحمد برای حفظ قرآن بودیم در نمازخانه دانشگاه صدای خوش قرآن خواندن دانشجویی مرا دگرگون کرد. آن‌قدر این نوا دل‌نشین و شیوا بود که تأثیر عمیقی بر انسان می‌گذاشت. پرس‌وجو کردم متوجه شدم یکی از دانشجوهایم است و چون بر قرآن تسلط دارد می‌تواند هر جمله و کلمه را با همان حس و حالش و با در نظر گرفتن معنی بخواند. گویی که فردی دارد با تمام احساسات برایت حرف می‌زند. دیگر به یقین رسیدم که مسیری که امیرمحمد در پیش‌گرفته است همان مسیر تعالی او در زندگی است و من و مادرش باید همه تلاشمان را برای موفقیت او انجام دهیم.»

محفل قرآنی معروف محله اکباتان | نذر قرآنی شنبه‌های جوان دهه هشتادی

حلقه قرآنی پیرمردهای محله

موفقیت امیرمحمد نیکخواه در سطح کشوری و بین‌المللی دستاورد تلاش بی‌وقفه او در درک و حفظ قرآن بوده است. او به شکرانه این نعمت چند سالی است که در مسجد محله‌های اکباتان و بیمه کلاس قرآن برگزار می‌کند. کلاس‌هایش طرفداران زیادی دارد. امیرمحمد می‌گوید: «تلاش می‌کنم با همه دغدغه‌های روزهای دانشجویی این کلاس‌ها تعطیل نشود. در حلقه قرآنی مسجد پیرمردها و میانسالان زیادی حضور دارند که با عشق و علاقه پای درس قرآنی می‌نشینند. سعی می‌کنم آموزش قرآن را از کسی دریغ نکنم. به‌خصوص برای کودکان و نوجوانان که می‌دانم این محافل می‌تواند در رشد و تعالی‌شان نقش داشته باشد. با خرید هدیه آن‌ها را پای کلاس می‌نشانم و سعی می‌کنم کلاس قرآنی را طوری برگزار کنم که خسته‌کننده نباشد.»

جوان خوش‌ذوق و فعال محله اکباتان به‌عنوان یک معلم قرآن باانگیزه توانسته بسیاری از اهالی محله را به سمت مسجد و کلاس‌های قرآنی بکشاند. رفتار نیک او و تسلطش برای تلاوت قرآن دلیل اصلی استقبال از محفل‌های قرآنی اوست.

محفل قرآنی معروف محله اکباتان | نذر قرآنی شنبه‌های جوان دهه هشتادی

کد خبر 772998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha