چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه شهری – سیناقنبرپور: 5 هزار مترمربع از کلوت‌های شهداد با 500 قطعه قالی دست‌بافت و گلیم کرمان فرش شد تا برای معرفی این خطه از ایران جاذبه کویر را با هنر دستان کرمانی‌ها گره بزند.

ایده این طرح از محمد اینانلو، طبیعت‌گرد و مستندساز است که به همت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان به اجرا درآمد تا فرصتی برای معرفی این استان باشد.

اینانلو درباره هدف از ارائه چنین طرحی برای تبلیغات گردشگری و معرفی جاذبه‌های کشور با انتقاد از شیوه مرسوم در کشور به همشهری گفت: دیگر با بروشور و گماردن نیروی انسانی در تعطیلات به‌عنوان راهنما نمی‌توان به تبلیغات و معرفی جاذبه‌ها پرداخت و این قبیل‌ کارها به‌عنوان روش‌های دست‌مالی شده دیگر کارایی لازم را ندارند؛ بنابراین باید کمی به‌خود زحمت بدهیم و فکر بکنیم تا با کاری متفاوت ایجاد جذابیت کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: بخش دولتی گردشگری ما که مسئول تبلیغات کلان برای معرفی جذابیت‌های ایران است بسیار بد و ضعیف عمل کرده است.

اینانلو درباره معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و مردم‌شناسانه استان کرمان توضیح داد: مردم داخل کشورهنوز این استان را نمی‌شناسند، کرمان از پتانسیل گردشگری همه مردم محروم است و با این وضع کشور و کرمان از پتانسیل ایرانیان خارج از کشور و همه خارجی‌ها محرومند و چنین کاری تلاشی است برای معرفی هرچه جذاب‌تر و مؤثرتر این استان.

معرفی استان کرمان در حالی به شیوه‌ای متفاوت در حال اجراست که هنوز بیم آن می‌رود با معرفی جاذبه‌های بکر آن مردم بی‌توجهی کرده و ناخواسته به تخریب آن مشغول شوند.
ریختن زباله و رفتار نادرست با طبیعت از جمله عوارضی است که معرفی ایران در برنامه‌های تلویزیونی درپی داشته است.

اینانلو دراین‌باره به همشهری گفت: وظیفه ماست که ضمن معرفی جاذبه‌ها با استفاده از افراد کاریزما و تاثیرگذار بر اذهان عمومی به آموزش درباره طبیعت و حفاظت از آن بپردازیم.

این طرح با عنوان « همایش دست‌های زمینی و نقش‌های آسمانی » در حالی به اجرا درآمد که 110 کیلومتر مربعی که به واسطه صدهاسال عارضه طبیعی در منطقه شهداد به‌وجود آمده بود و در دنیا منحصر به فرد است هدف مانورهای نظامی قرار گرفته بود در حالی که فرصتی مغتنم برای جذب گردشگر محسوب می‌شود.

شهر کلوخی کویر شهداد یک عارضه زیبا و طبیعی است که در اثر فرسایش به‌وجود آمده است و طول متوسط این کلوت‌ها به 110 کیلومتر می‌رسد.

علی کارنما، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان، هدف سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان از برگزاری این همایش در محل کلوت‌های شهداد را به نمایش گذاشتن گوشه‌ای از طبیعت بی‌نظیر کرمان دانست و بیان کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک استان تاریخی و باستانی کرمان از لحاظ توریستی و گردشگری به جایگاه واقعی خود برسد.

وی همچنین دراین‌باره توضیح داد: در20کیلومتری این کلوت‌ها گرم‌ترین نقطه زمین با عنوان منطقه گندم‌بریان وجود دارد که طول متوسط وسعت آن 48 کیلومتر و عرض متوسط آن 10 کیلومتر است و از سوی دیگر در همین منطقه در فاصله‌ای نزدیک، منطقه ییلاقی سیرچ با آب و هوای بسیار خنک وجود دارد، این تفاوت اقلیمی بزرگ از دیگر جاذبه‌های این منطقه گردشگری است.

همچنین قرار است همزمان با روز 6 فروردین که مصادف با سالروز تولد زرتشت پیامبر است تور کرمان‌گردی با عنوان سفر به خاستگاه تاریخ برگزار شود.

فخرالسادات غنی، مدیر مؤسسه طبیعت نیز دراین‌باره توضیح داد: مجموعه گنجعلی‌خان کرمان شامل حمام، کاروانسرا، میدان و بازار، موزه زرتشتیان، مسجد جامع مشتاقیه، گنبد جبلیه و موزه کتیبه‌های سنگی جبلیه از جمله جاذبه‌های تاریخی هستند که از آنها بازدید می‌شود.

باغ شازده، آستانه شاه نعمت‌الله ولی، ارگ و آبشار راین، کلوت‌ها و کمپ کویر لوت، سرو و قلعه روستای سیرچ، روستای صخره‌ای میمند و جاذبه‌های گردشگری آن از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان کرمان هستند که برای بازدید از آنها برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 77063

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز