چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در جلسه افتتاحیه اجلاس سران اکو پس از تحویل گرفتن ریاست اجلاس از جمهوری آذربایجان در سخنانی هفت پیشنهاد برای بهبود عملکرد سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو ارائه کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، از جمله پیشنهادهای رییس دوره‌ای اکو؛ تدوین ساز و کار مناسب برای معاملات پایاپای بین کشورهای عضو، طراحی فرآیند دستیابی به ارز واحد در معاملات و تبادلات اعضا با یکدیگر و در مراحل بعدی با سایر کشورها و همسایگان و تاسیس و فعال شدن بانک توسعه و تجارت اکو و شعب آن در همه کشورهای عضو است.

رئیس جمهوری در سخنانی در حضور سران کشور‌های اکو پیشنهادات خود را تشریح کرد.

محمود احمدی نژاد خطاب به اجلاس اکو گفت:

رؤسای محترم، عالیجنابان، میهمانان عزیز

میلاد پیامبر عظیم الشأن اسلام، تجسم رحمت الهی و مبشر عدالت، برادری و صلح، را به شما، ملت‌های اسلامی و همه بشریت تبریک عرض می‌نمایم، خدای بزرگ را سپاسگزارم که این اجلاس مهم در این ایام پربرکت تشکیل گردید و آن را به فال نیک می‌گیرم.

دوستان و همکاران گرامی

نشست ما در شرایطی برگزار می‌شود که جهان در آستانه تحولات بزرگ است. پس از فروپاشی اقتصاد بسته سوسیالیستی، اقتصاد سرمایه داری نیز در آستانه فروپاشی است و علیرغم تلاش‌ها و اقداماتی که برای نجات آن انجام می‌دهند کمتر کسی است که امیدی به تغییر وضع داشته باشد.

روشن است که با مبانی نظری و ساز و کارهایی که خود عامل بحران و فروپاشی هستند نمی‌توان بحران را مهار و یا از فروپاشی جلوگیری کرد. بدون تردید وضعیت امروز حاصل نوع نگاه به انسان و جهان و اقتصاد و روابط اقتصادی برآمده از آن است که حدود یکصد سال بر جهان حاکم بوده است. آن نگاهی که انسان را فقط در دایره محدود و عمر مادی این جهان محصور و موجودی مصرفی و لذت جوی فردی می‌داند و روابط بین انسان‌ها و ملت‌ها را بر اساس تنازع برای بقا تنظیم می‌نماید، نمی‌تواند امنیت پایدار و رفاه و سلامت را برای آحاد بشر به ارمغان آورد.

 این نگاه در ذات خود، تبعیض، تجاوز، جنگ، دشمنی، تولید فقر در اکثریت جوامع بشری و تمرکز ثروت باد آورده در دست عده‌ای قلیل و ناامنی را به همراه دارد و در بن بست حرکت می‌کند. چرا که جامعه انسانی به دنبال عدالت، برادری، رفاه و صلح برای همگان است و در این مقابله، انسان و انسانیت غلبه خواهد کرد.

محبت، برادری و عدالت که پایه امنیت و صلح پایدارند در احترام به دیگران، ایثار و فداکاری برای همنوعان و مشارکت در غم‌ها و شادی‌های جامعه متجلی می‌شود. انسان موجودی الهی و کمال جو و الهی است و باید با تلاش در این جهان، خصلت‌های برجسته ایرانی را که نشانی از اسماء الهی است در خود شکوفا نماید و در مسیر تلاش برای برپایی جامعه سعادتمند، خود را برای یک زندگی ابدی آماده سازد.

در این نگاه، انسان‌ها دوست و یاور یکدیگر در کار و تلاش و در رشد و کمالند و کسانی رشد یافته‌تر و برنده‌ترند که بیش از دیگران در خدمت همنوعان و جامعه بیشری بوده و برای پیشرفت و رفاه همگانی تلاش نمایند. اقتصاد باید در خدمت انسان‌ها و انسانیت باشد نه اینکه انسان‌ها در خدمت اقتصاد باشند. متأسفانه با تهی کردن اقتصاد از ارزش‌های اخلاقی و دینی و تحمل مناسبات کاملا سودجویانه، مشکلات اقتصادی و اجتماعی بی شماری ایجاد شده است.

دوستان عزیز

در عرصه سیاسی شاهدیم که نمی‌توانند اختلافات و درگیری‌ها را مبتنی بر اساس راه حلهای عادلانه حل و فصل کنند. نمونه آن مسئله 60 ساله فلسطین، تشدید ناامنی‌ها در بعضی کشورهای منطقه ما، عدم توانایی در جلوگیری از تولید و توزیع موادمخدر، ادامه تکثیر سلاح های هسته‌ای، مسابقات تسلیحاتی، توسعه تروریسم، عدم حل و فصل بسیاری از اختلافات مرزی و ادامه حالت نه جنگ و نه صلح بین بعضی کشورها است.

در عرصه اقتصادی شاهد اعمال سیاست‌های یک جانبه پولی، مالی و اقتصادی مانند تحمیل ارز واحد دلار بدون آنکه نظارتی از جانب دولتهای جهان بر‌آن باشد هستیم. تزریق هزاران میلیارد دلار بدون پشتوانه و جمع آوری دارایی کشورهای گوناگون، بازی با ارزش برابری دلار برای تنظیم اقتصاد آمریکا بدون در نظرگرفتن آثار مخرب آن بر سایر کشورها، بازگذاشتن دست بورس بازان و سفته بازانی که فقط به دنبال سود خود هستند و خرید و فروش‌های مربوط به کالاهایی که هنوز تولید نشده اند و یا معاملات صوری بدون نظارت دقیق، پرداخت یارانه به کشاورزان و در مواردی صنعتگران خود برای خارج کردن رقبا از میدان تولید و تجارت و تحمیل قراردادهای ظالمانه‌ای که براساس آن ورود کالاهای بدون تعرفه و یا تعرفه‌های پایین اجباری است.

تدوین مقررات یک سویه ناظر بر امور تولید، بانکی، مالی و پولی و تجاری و تحمیل آن به کشورهای دیگر تحت عنوان توصیه‌ها و مقررات بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، تعیین درجه ریسک برای کشورهای مختلف براساس معیارهای یک طرفه، سیاسی و دروغین به نحوی که کشوری نظیر آمریکا و بعضی متحدان او درحالیکه مرکز بحران اقتصادی در جهان هستند در درجه بالای امنیت اقتصادی معرفی می‌شدند و بالا نشان دادن ریسک بعضی از کشورهای مخالف سیاست‌های آنان درحالی که امن ترین اقتصادهای جهانی هستند و ده‌ها مورد دیگر از این قبیل ثابت می‌کنند که نظام اقتصاد بین الملل ناعادلانه، غیرکارآمد و به ضرر بسیاری از کشورهاست.

امروز امواج بحرانی که مراکز اصلی اقتصاد جهان سال‌ها به سایر کشورها منتقل می‌کردند به خودشان برگشته است. تحولات نشان می‌دهد که لیبرالیسم اقتصادی یا اقتصاد لیبرال و بازار آزاد شکست خورده است. زمانی که در مراکز سرمایه داری جهانی، برای نجات شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها تزریق صدها میلیارد دلار از خزانه دولت و یا دلارهای بی پشتوانه به بازار را به تصویب می‌رسانند در حقیقت با صدای بلند شکست سرمایه داری را اعلام می‌کنند.

متاسفانه ملت‌های جهان هزینه تئوری‌ها، سیاست‌ها و اقدامات اقتصادی نادرست برخی دولت‌ها و نظام‌های اقتصادی بین المللی را پرداخت کرده‌اند و می کنند. عقب ماندگی، تشدیدفقر، بدهکاری، توقف یا کاهش فعالیت‌های تولیدی و افزایش بیکاری از جمله این هزینه‌هاست. هرچه پیوستگی اقتصاد کشورها به اقتصاد جهانی و ذخائر ارزی و تجارت به دلار بیشتر بوده است در معرض آسیب‌های بیشتری قرار گرفته‌اند.

عالیجنابان، دوستان، برادران و خواهران

امروز جمع شده‌ایم تا چاره اندیشی کنیم خوشبختانه مجموع توانمندی‌های فرهنگی، تمدنی، سیاسی و بویژه اقتصادی کشورهای عضو اکو در حدی است که می‌توان با اتکا به آن بر مشکلات غلبه کرد.

- ما دارای تاریخ و فرهنگ مشترکیم.

- ملت‌های ما در بسط علم و هنر و فرهنگ متعالی و شکوفایی تمدن ها نقش ممتازی داشته اند و امروز نیز می توانند نقش فعال و موثری در حل مشکلات جهانی بسط عدالت و نیکی داشته باشند.

- کشورهای عضو اکو و همسایگان از سرزمین‌هایی با وسعت بیش از هشت میلیون کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر منابع عظیم انرژی، آب و خاک حاصلخیز و به ویژه از منابع انسانی پاک، تحصیلکرده و با استعداد برخوردارند.

- کشورهای ما روابط دوستانه و برادرانه دارند و سازمان اکو ظرفیت خوبی برای همکاری‌ها فراهم آورده است و کشورهای همسایه منطقه اکو نیز آماده تعاملات مثبت سیاسی و اقتصادی با اکو هستند.

دوستان عزیز

همه شرایط و لوازم برای تقویت همکاری‌ها و حل مشکلات و چالش‌هایی که همه به نحوی با آن مواجهیم و به خصوص برای مقابله با تاثیرات منفی نظام سیاسی و اقتصادی بین الملل فراهم است.

با همکاری می‌توانیم تهدید را به فرصت تبدیل و بر مشکلات غلبه کنیم. با طرح‌های نو می‌توانیم در مقابل آسیب‌های نظام غیرعادلانه بین المللی مصونیت ایجاد و شرایط اقتصادی مطمئنی را فراهم نمائیم.

در شرایط کنونی نقش همکاری‌های منطقه ای مهمتر و تعیین کننده تر است. خوشبختانه حرکت اکو بالنده است، قدم‌های بلند و موثری برداشته شده و در دوران ریاست برادر عزیزم جناب الهام علی اف رئیس جمهور محترم آذربایجان اقدامات بسیار خوبی انجام پذیرفته است که از جانب همه شما از ایشان تشکر می‌کنم. آمده ایم تا گام‌های اساسی تر و بلندتری برداریم.

اینک با تشکر از همه اعضا مواردی را پیشنهاد می‌نمایم:

1- با همکاری و مشورت کارشناسان امین و خبره، نظام نوینی مبتنی بر اخلاق، ارزش‌های انسانی،

عدالت و حفظ حقوق و تسهیل کننده پیشرفت و رفاه ملت‌ها ، جایگزین نظام فعلی اقتصاد بین الملل طراحی شود و در فرآیند تصویب و اجرا قرار گیرد.

2- سازو کار مناسب برای معاملات پایاپای بین کشورهای عضو تدوین گردد.

3- سازو کار مناسب برای معامله براساس واحدهای پول رایج کشورهای عضو به طور دوجانبه و چند جانبه تهیه شود.

4- فرآیند دستیابی به ارز واحد در معاملات و تبادلات اعضا با یکدیگر و در مراحل بعدی با سایر کشورها و همسایگان طراحی گردد.

5- بانک توسعه و تجارت اکو و شعب آن در همه کشورهای عضو تاسیس و فعال گردد.

6- حجم تجارت میان کشورهای عضو که در شرایط حاضر در حد قابل قبولی نیست در حد ممکن افزایش یابد. خوشبختانه با همکاری‌های انجام شده، برنامه حذف موانع تعرفه‌ای و کاهش تعرفه‌ها به نتیجه نهایی رسیده است. تسهیل شرایط از قبیل صدور آسان روادید، استاندارد سازی و هماهنگی‌های مربوط به این امر کمک خواهد کرد.

7- با توجه به گسترش فعالیت‌ها دبیرخانه اکو تقویت گردد.

اینجانب مجددا با عرض خیر مقدم به همه دوستان، برادران و خواهران، حضور فعال و ثمربخش روسای محترم کشورها و سایر عالیجنابان بویژه از میهمانان عزیز جناب آقای طالبانی رئیس جمهور محترم عراق، امیر محترم قطر جناب آقای شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی معاون محترم رئیس جمهور سوریه جناب آقای فاروق الشرع و دبیرکل محترم سازمان کنفرانس اسلامی جناب آقای احسان اوغلو را ارج می نهم و از دبیرکل محترم و کارکنان دبیرخانه که زحمات فراوانی متحمل شده اند تشکر و قدردانی می‌نمایم. از خداوند متعال برای همه عالیجنابان، دولت‌ها و ملت‌های عضو و میهمانان و جامعه بشری، زندگی سعادتمند و عزت و سلامتی مسئلت دارم.

امیدوارم اجلاس ما منتج به نتایج سازنده و مفید برای تمام ملت‌ها و تقویت و همدلی‌ها و برادری‌ها در منطقه شود و از خداوند برای تمام عالیجنابان، دولت و ملت‌های عضو، رفع مشکلات، زندگی سعادتمند، عزت و سلامتی مسئلت دارم.

کد خبر 77031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز