مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، از سوراخ کردن گواهینامه رانندگان متخلف در نوروز و دیگر اقدامات بازدارنده خبر داد

به گزارش ایسنا، سردار محمد رویانیان دوشنبه (19 اسفند) در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی (197) افزود: در نوروز امسال رانندگان متخلف استعلام شده و در صورتی که سه تخلف حادثه‌ساز در پرونده خود داشته باشند، گواهینامه آن‌ها سوراخ می‌شود. 

وی افزود: رانندگانی که گواهینامه آن‌ها سه بار سوراخ شود، تشکیل پرونده شده و پس از معرفی به دادگاه، تا شش ماه از رانندگی محروم می‌شوند.

رئیس پلیس راهور ناجا از خرید قفل‌های چرخ ویژه خودروهای سنگین و به کارگیری آن‌ها علاوه بر قفل چرخ خودروهای سواری در جاده‌ها، از نوروز امسال خبر داد و گفت: در نوروز امسال در جاده‌های کشور کامیون‌ها و اتوبوس‌های بی‌پلاک یا با پلاک غیرمجاز و یا تحت تعقیب، خودروهای فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث، صورت وضعیت بار و مسافر و یا فاقد معاینه فنی و غیره در جاده‌های کشور، با قفل چرخ متوقف می‌شوند.

وی با اشاره به این که در قانون بیش از 30 مورد تخلف وجود دارد که پلیس باید از تردد خودروها در صورت ارتکاب آن‌ها جلوگیری کند، گفت: یکی از موارد توقیف و یا جلوگیری از تردد خودروها، استفاده از قفل چرخ است که این امر موجب حذف هزینه پارکینگ، جابجایی خودرو و صدمات احتمالی وارده می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که درباره استفاه از قفل چرخ با قوه قضاییه هماهنگ هستیم، گفت: در تهران نیز خودروهای افراد فاقد بیمه شخص ثالث و معاینه فنی و خودروهایی که سه تخلف حادثه‌ساز در طول یک‌سال داشته باشند، با قفل چرخ متوقف خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه آرزوی پلیس این است که رانندگان تخلف نکرده، جریمه نشده و خودروی آن‌ها متوقف نشود، گفت: امیدواریم با همکاری خوب رانندگان، نوروز امسال یکی از کم‌حادثه‌ترین نوروزهای کشور باشد.

رئیس پلیس راهور ناجا از ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و گفت: بر این اساس از ابتدای اردیبهشت ماه سال 88، تردد سواری‌های بالای 40 سال، وانت بارهای بالای 35 سال، اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و میدل باس‌ها و خودروهای سنگین بالای 35 سال و موتورسیکلت‌های بالای 20 سال در کشور ممنوع بوده و پلیس به شدت با این دسته از خودروها برخورد می‌کند.

وی با اشاره به وجود چهار هزار و 300 دستگاه کامیون بالای 40 سال عمر در کشور، گفت: پلیس اجازه نمی‌دهد کامیون‌های فرسوده با بارهای غیرمجاز جان مردم و رانندگان قانونمند را به خطر بیاندازند.

رئیس پلیس راهور ناجا از برخورد پلیس با نقص فنی‌های مشهود در نوروز خبر داد و گفت: هم‌اکنون معاینه فنی بر اساس جدول زمان‌بندی در تهران و کشور در حال انجام است و داشتن برگه معاینه فنی به همراه سه مدرک دیگر بیمه‌نامه شخص ثالث، کارت خودرو و گواهینامه فرد برای رانندگی در کشور ضروری است.

وی با اشاره به این که در بحث معاینه فنی عقب‌ماندگی زیادی داریم، گفت: تعدادی از مراکز مجاز ایران خودرو و سایپا نیز به جمع صادرکنندگان برگه معاینه فنی به صورت موقت افزوده شدند، اما در عین حال از شهرداری تهران خواسته‌ایم تا شمار مراکز معاینه فنی را افزایش دهد.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: باید بپذیریم که فشار صرف در بحث معاینه فنی به مردم عاقلانه نیست و باید تعداد مراکز معاینه فنی نیز افزایش یابد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد سایت «شرمندگی» برای رانندگان متخلف، گفت: اساسا سایت شرمندگی واقعیت نداشته و پلیس نیز به هیچ عنوان قصد راه‌اندازی چنین سایتی را ندارد.

رئیس پلیس راهور ناجا درباره پلاک ویژه جانبازان نیز گفت: پلیس 100 درصد آمادگی دارد، پلاک ویژه جانبازان را اختصاص دهد. از سوی دیگر حجم زیادی از پلاک‌های ویژه جانبازان هم اکنون تولید شده که این میزان کفاف چند سال را می‌دهد، لذا هر زمانی که بنیاد شهید، جانبازی را به مراکز مجاز شماره‌گذاری معرفی کند، سریعا نسبت به تخصیص پلاک جانبازان اقدام می‌کنیم.

وی در ادامه به آمار کشته‌های تصادفات در کشور اشاره کرد و گفت: در حالی که در سال 84 حدود 27 هزار و 760 نفر در تصادفات کشور کشته شدند و در آن سال بیش از شش میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود داشت، هم‌اکنون با افزایش حدود 50 درصدی خودروها پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، شمار کشته‌ها نسبت به سال 84 با حدود چهار هزار نفر کاهش به حدود 23 هزار و 500 کشته در مقابل 5/10 میلیون دستگاه خودرو برسد.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این که متوسط رشد مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشور طی سال‌های 79 تا 83 یعنی برنامه سوم توسعه حدود 11 درصد و مجروحان 20 درصد بوده است، عنوان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌ها باید رقم کشته‌های تصادفات در سال 87 به 36 هزار نفر می‌رسید این درحالیست که پیش‌بینی می‌شود تنها 23 هزار و 500 نفر در تصادفات کشور کشته شوند و بدین ترتیب باید گفت، 12 هزار نفر بهبود کشته داشته‌ایم.

وی با اشاره به این که بیش از 40 درصد بهبود سوانح رانندگی در طی چهار سال گذشته در کشور اتفاق افتاده است، گفت: همچنین در این مدت 15 درصد کاهش کشته و 40 درصد بهبود رفتار ترافیکی مردم را در جاده‌ها شاهد بوده‌ایم.

رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد در سال 84 به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه، حدود 40 نفر در کشور کشته شدند که این رقم در سال جاری به حدود 23 نفر کاهش یافته است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران در زمینه ایمنی خودروهای تولیدی، گفت: مراکز معاینه فنی به هیچ عنوان صلاحیت اعلام ایمنی خودروهای تولیدی را ندارند و این امر باید توسط کمیته‌ای متشکل از وزارت صنایع، سازمان حفاظت محیط زیست و پلیس اعلام شود.

کد خبر 76877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز