گروه شهری – سیناقنبرپور: سختی تهیه بلیت قطار و هواپیما برای تعطیلات نوروزی سبب افزایش تقاضا در بخش مسافرت‌‌های جاده‌ای با اتوبوس نشده است و هنوز صندلی‌ اتوبوس‌‌ها برای بهار 88 خالی است.

از سوی دیگر قرارگرفتن تعطیلات آخر ماه صفر در اسفندماه میزان تقاضای سفر به مشهد برای نوروز از طریق مسافرت با اتوبوس را کاهش داده است.حسن مومنی، رئیس انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری با بیان این مطلب به همشهری گفت: با وجود آغاز پیش‌فروش نوروزی از آخر بهمن‌ماه، هنوز ظرفیت‌های ما پر نشده است و امکان جابه‌جایی مسافران به مقاصد مختلف را داریم.

وی بیشترین تقاضای سفر با اتوبوس را متوجه شهرهای شیراز و مشهد دانست و افزود: همه ساله بیشترین تقاضا برای مسافرت به مشهد است که امسال در مقایسه با سال‌های قبل به‌نظر می‌رسد با توجه به قرارگرفتن تعطیلات آخر ماه صفر در اسفندماه و با مسافرت‌هایی که در این روزها مواجه بودیم،  هنوز برای نوروز تقاضایی مشابه سال‌های قبل ‌نداشته‌ایم.

مومنی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های مسافرت با اتوبوس به نقاط مختلف کشور هنوز خالی است، گفت: ما امکان اضافه کردن ناوگان به‌صورت‌ فوق‌العاده را هم داریم و می‌توانیم تا 30 درصد ناوگان به ظرفیت موجود بیفزاییم.

این فعال مسافرت‌های جاده‌ای با اشاره به توزیع مسافرت‌ها در ماه اسفند و استفاده مردم از تعطیلی 28 و 30 ماه صفر همچنین توضیح داد: با توجه به فرصت 32 روزه برای پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس نوروزی ما شلوغی آنچنانی نداشته‌ایم ولی طبق انتظار توانایی پاسخ به 10 تا 20درصد افزایش تقاضا را پیش‌بینی کرده‌ایم.

این وضع درحالی رقم خورده است که تقاضا برای سفر با قطار، مسافران را کلافه کرده تا آنجا که تهیه بلیت برای مقاصد مختلف عملا ممکن نیست و باید منتظر فرصت روزفروش بلیت‌های قطار بود.

تهیه بلیت هواپیما نیز با افزایش 15درصدی آخر دی ماه امسال همچنان مشکل است ولی هنوز تقاضا در این حوزه تغییری نکرده است.

در همین حال ایسنا گزارش داده است که امسال تعاونی‌های مسافربری و اتوبوسرانی برون‌شهری با ظرفیت 53 هزار دستگاه، آماده خدمت رسانی به شهروندان در ایام نوروز هستند.

احمد بیگدلی شاملو، مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدمات وزارت تعاون گفته است: در بحث سفرهای نوروزی، تعاونی‌های حمل‌ونقل در پوشش تعاونی‌های 10گانه در سراسر کشور فعالیت خود را گسترش می‌دهند و طی هماهنگی با سازمان پایانه‌ها، اتحادیه سراسری و دیگر ارگان‌های مربوطه از جمله وزارت راه، برنامه منظمی را تدارک دیده‌اند.

وی درباره افزایش قیمت بلیت‌های نوروزی عنوان کرد: قیمت کنونی قیمت مصوب سازمان پایانه‌هاست که با رعایت شرایط حال مسافران تعیین شده است. معمولا هر ساله درصدی افزایش بها وجود دارد که ناشی از تفاوت در ظرفیت جابه‌جایی مسافر در مسیر رفت و برگشت اتوبوس‌هاست؛

به این نحو که اتوبوس‌ها از مقصد به سمت شهرهای دیگر به‌صورت ظرفیت تکمیل حرکت می‌کنند ولی در مسیر برگشت سفرها عمدتا به‌صورت ظرفیت خالی انجام می‌شود، به همین دلیل درصد جزئی ممکن است افزایش بها داشته باشند.

همچنین مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران نیز دراین‌باره گفته است: پیش‌بینی می‌شود در تعطیلات نوروزی امسال حدود ‌٥/٣میلیون مسافر به پایانه‌های شهری پایتخت وارد یا از آن خارج شوند.

ولی آذروش دراین‌باره افزوده است: با توجه به پیش‌بینی افزایش دو برابری مسافران پایانه‌های شهر در تعطیلات اول سال جدید نسبت به سال قبل تمهیداتی اندیشیده شده که بیشترین بهره‌برداری را از ظرفیت و امکانات پایانه‌ها داشته باشیم.

او توضیح داده است: در ایام تعطیلات نوروز روزانه 6هزار اتوبوس در پایانه‌های تهران به مسافران خدمات رسانی خواهند کرد. مدیرعامل سازمان پایانه‌ها و پارک‌سوارهای تهران  تأکید کرد: ‌٧٠ تا ‌٧٥ درصد سفرهای مردم در ایام نوروز با اتوبوس و وسایط حمل‌ونقل عمومی است.

کد خبر 76704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز