مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۳:۳۰
۰ نفر

در این عصر سرعت، باور کنید شیرینی‌های اصیل و قدیمی را هم می‌شود با دستگاه‌های مدرن امروزی به همان خوبی و خوشمزگی پخت. شیرینی نخودچی از جمله همین شیرینی‌هاست.

شيريني نخودچي

همشهری آنلاین: شیرینی نخودچی یکی از انواع شیرینی‌های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی با اصالتی از شهر قزوین است، ماده اصلی تشکیل دهنده این شیرینی نخودچی است.

مواد لازم  

۵۰۰ گرم آرد نخودچی
۲۵۰ گرم پودرقند
۲۵۰ گرم روغن جامد
یک ق‌م سرپر پودر هل
۲/۱ ق‌چ زعفران آب شده
به مقدار لازم پودر پسته

۱. روغن را که در دمای اتاق نرم شده همراه با پودر قند در کاسه‌ای بریزید و خوب با دست ورز دهید تا مخلوطی صاف و یکدست حاصل شود. سپس آرد نخودچی را کم‌کم اضافه کنید و به ورز دادن ادامه دهید.  

۲. هل و زعفران آب شده را به مخلوط اضافه کنید و خمیر را با کف دست خوب ورز دهید.  

نکته: برای اینکه مطمئن شوید خمیر آماده شده است تکه‌ای از آن را برداشته و در دست گلوله کنید. اگر این کار به راحتی انجام شد و خمیر به دست نچسبید، یعنی ورز دادن کافی است.  

۳. روی خمیر را پوشانده و حدود دو ساعت در گوشه‌ای بگذارید تا استراحت کند. پس از این مدت خمیر را دوباره با دست ورز دهید. سپس کم‌کم خمیر را برداشته و در دستانتان به شکل گلوله‌های ریز درآورید. سطح روی آن را با لبه قاشق یا مهر مخصوص شیرینی‌پزی نقش‌دار کرده و روی آن پودر پسته بپاشید.  

۴. شیرینی‌ها را روی سینی بچینید و در دستگاه مایکروویو که پیش از این با سیستم کانوکشن (convection) و با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کرده‌اید، با همان دما روی سه‌پایه کوتاه فلزی به مدت هشت تا ده دقیقه بدون درپوش حرارت دهید. فقط کافی است کف شیرینی‌ها کمی طلایی رنگ شوند.  

نکته: پس از اینکه شیرینی‌ها کاملا سرد شد ته آنها را از سینی جدا کنید.

یه‌جور دیگه

اگر می‌خواهید شیرینی نخودچی‌تان فرم متفاوت‌تری پیدا کند، خمیر را بعد از ورز دادن روی سطح صافی که پیش از این با آرد نخودچی آردپاشی شده است با وردنه باز کنید؛ به طوری‌که ضخامت آن یک سانتی‌متر شود. سپس با قالب‌های مخصوص شیرینی‌پزی آنها را قالب بزنید.

کد خبر 768650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha