مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
۰ نفر

مراسم سمنوپزان در روزهای خاصی از سال مانند روزهای منتهی به نوروز برگزار می‌شد. زمانی که همه کارها دسته‌جمعی و شراکتی بود.

سمنوپزون

همشهری آنلاین، اما حالا که دیگر خبری از آن خانه‌های بزرگ و حیاط‌های قدیمی و شلوغ نیست، شما که هستید. شما می‌توانید سمنو را خودتان درست کنید که هم مطمئن‌تر است و هم خوشمزه‌تر.

مواد لازم

یک کیلو گندم
۳ کیلو آرد سنگک
آب به مقدار لازم
خلال پسته و بادام به میزان دلخو

۱. گندم‌ها را خوب پاک کنید و بشویید. بعد از اینکه گندم‌ها را شستید یک ظرف مناسب انتخاب کنید و گندم‌ها را در آن خیس کنید. گندم‌ها سه روز باید در آب باشند و خوب خیس بخورند. یادتان باشد در این سه روز باید چند بار آب گندم‌ها را عوض کنید.

۲. بعد از سه روز خیس‌خوردن، گندم‌ها جوانه می‌زنند؛ حالا وقتی است که باید گندم‌ها را در دستمالی تمیز و مرطوب بریزید تا ریشه بزنند.

سمنو پزون در آشپزخانه اوپن

۳. بعد از یک تا دو روز که گندم‌ها جوانه زدند، باید آنها را در یک سینی بزرگ پهن کنید و پارچه‌ای خیس روی آنها بیندازید تا ساقه نقره‌ای‌شان در بیاید.

۴. حالا باید گندم نقره‌ای شده را چرخ کنید یا اینکه در یک هاون بزرگ خوب بکوبید.

سمنو پزون در آشپزخانه اوپن

۵.  بعد از اینکه گندم‌ها را خوب چرخ کردید در یک صافی بریزید، به طوری که شیره آن از پوستش جدا شود. شیرینی سمنو از شیره سفید رنگ گندم است.

۶.  آرد را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید و شیره گندم را کم‌کم به آن اضافه کنید تا آرد در شیره حل شود و یک مایع رقیق به دست آید. یادتان باشد مخلوط آرد و شیره گندم را مرتب باید هم بزنید تا کم‌کم غلیظ شود.

۷. وقتی آب سمنو کشیده شد، کمی آب سرد به آن اضافه کنید تا خوشرنگ شود. اگر دوست دارید ده دقیقه بگذارید سمنویتان دم بکشد، اگر هم دوست ندارید شعله را خاموش کنید. سمنوی شما آماده است. پسته و خلال بادام را بعد از برداشتن سمنو از روی اجاق اضافه کنید.

سمنو پزون در آشپزخانه اوپن

روغن نه!

سمنو به روغن احتیاج ندارد، به هیچ وجه روغن درون سمنو نریزید که خراب می‌شود.

شکر

هیچ وقت در سمنو شکر نریزید. شیره گندم خودش بهترین شیرین‌کننده است.

کد خبر 767941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha