اجرای طرح لوله کشی سراسری آب درسال ۱۳۳۴ زمانی بود که تعداد محله شهر تهران کم تر از انگشتان کف دست بود.اما به مرور زمان با توسعه کمربند شهر تهران و افزایش جمعیت موضوع تامین آب به صورت جدی مطرح شد و در نشست مرکز تهران‌شناسی همشهری آموزش صحیح الگوی مصرف به عنوان آب یکی از راه‌های پیشنهادی مطرح شد.

لوله کشی آب

همشهری آنلاین- بهاره خسروی :ازسال ۱۳۲۶کار مطالعه بر روی رودهایی که آب شهر تهران را تامین می‌کردند شروع شد. نتیجه این تحقیقات و مطالعات در پایان به ساخت سد کرج در سال ۱۳۴۳و سد لتیان در سال‌۱۳۴۶برای پیشگیری از خشکسالی شهر تهران  منجر شد. مهمان‌های بسیاری از پژوهشگران و تهران‌پژوهان در پنجمین نشست مرکز تهران‌شناسی همشهری حضور داشتند، برای همین سؤال‌های متفاوتی مطرح شد از هویت آب تهران تا دلایل کم‌آبی پایتخت و راهکارهایی برای برون‌رفت از این مشکلات، کار شناسان حاضر در نشست به این سوال‌های پاسخ دادند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

عوامل کم‌آبی تهران 

یکی از مهم ترین عوامل کم آبی در تهران امروز افزایش جمعیت و نیازهای مردم است . برای مثال در گذشت اگر در کوچه ۱۰ خانواده ساکن بودند و از یک منبع آب مورد نیازشان تامین می شد . امروز با توجه به افزایش جمعیت و ساخت و ساز و تبدیل بافت فرسوده به نو اهالی همان کوچه جمعیتش چند برابری شده است .  و این افزایش به طبع به زیرساخت های آبی بیشتری نیاز دارد. حمیدکاردان مقدم، عضو هیأت مؤسسه تحقیقات آب و مدیرگروه محیط‌زیست درباره کمبود آب شهر تهران از گذشته  می گوید: «در دهه‌های ۲۰و ۳۰تهران جمعیتی در حدود یک میلیون داشت. در واقع برنامه‌ریزی‌ها و فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد نیاز آب تهران برای جمعیت یک میلیونی پیش‌بینی شده بود. اما تهران امروز یک ابرشهر با جمعیت ۱۲میلیونی ساکن و شناور است. بالطبع این افزایش جمعیت، مهاجرپذیری، افزایش دمای کره زمین، کاهش نزولات جوی، تلفات آب از سیستم لوله‌کشی، افزایش مصارف عمومی، افزایش مراکز صنعتی و توسعه فضای سبز باعث کاهش آب‌ها و سفره‌های زیرزمینی و در نهایت کم آبی و بحران آب می‌شود. در حال حاضر شهر تهران فقط ده‌ها قنات فعال دارد که سالانه ۳۰میلیون مترمکعب آب از آنها برداشت می‌شود. بالطبع در دراز مدت به‌دلیل نبود الگوی صحیح استفاده از آب قنات، آنها هم خشک خواهند شد.»


راهکارهای حل بحران

 منامسعودی آشتیانی، مسئول کمیته آب وگردشگری و کسب‌وکارهای وابسته به اتاق بازرگانی ایران، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی صحیح و حفظ منابع آبی با بهره‌وری از حداقل امکانات را یکی از راهکارهای پیشنهادی برای حل بحران آب پایتخت می‌دانست و گفت: « نخستین گام برای محقق‌شدن این امر مهم پیاده‌سازی‌ مدیریت یکپارچه منابع آبی است. افزایش بهره‌وری از آب، استفاده از منابع نامتعارف مانند بازگشت چرخه آب‌های خاکستری به مصرف، فرهنگسازی‌ و آموزش درست مصرف‌کردن آب، توسعه تکنولوژی، اختصاص بودجه برای بهسازی سیستم منابع آبی و از همه مهم‌تر داشتن الگوی مصرف متعارف کمک بزرگی به کاهش تنش‌ها و بحران آب می‌کند.»
 

کد خبر 767587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha