یکی از راه‌هایی که در آن هوش مصنوعی در توسعه شخصی استفاده می‌شود، ابزارهای توسعه شغلی است. این ابزارها از الگوریتم‌های پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین برای کمک به افراد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود، کشف گزینه‌های شغلی و ایجاد برنامه‌های توسعه شخصی استفاده می‌کنند.

دکتر محمدحسین امیرحسینی، پژوهشگر ارشد هوش

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: اصطلاح "هوش مصنوعی" (AI) اغلب برای اشاره به سیستم‌هایی استفاده می‌شود که از طریق مشاوره یادگیری ماشین کار می‌کنند. هوش مصنوعی به سیستم‌ها یا رایانه‌هایی اطلاق می‌شود که از عقل انسان برای انجام وظایف تقلید می‌کنند و ممکن است بسته به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند تکامل یابند و خود را ارتقا دهند. توسعه نرم‌افزار برای هوش مصنوعی هم ممکن است اشکال مختلفی داشته باشد.

یادگیری از طریق هوش مصنوعی 

 دکتر محمدحسین امیرحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه شرق لندن و پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی درباره یادگیری ازطریق هوش مصنوعی در فرآیند توسعه فردی می‌گوید:  «یادگیری ازطریق هوش مصنوعی می‌تواند از طریق آموزش‌های ویدئویی، محتوای نوشتاری، آموزش حضوری، ارائه‌های صوتی هدایت شده یا موارد دیگری مانند آن باشد.»

یک برنامه آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی امکان تطبیق داشتن و انعطاف پذیر بودن برنامه‌های آموزشی را فراهم می‌کند و این اجازه را می‌دهد که بسته‌های آموزشی مطابق با نیازهای هر کارمند شخصی‌سازی شوند.

در این شرایط سیستم مدیریت محتوای آموزشی (Learning Management System) ممکن است آموزش‌های ویدیویی را برای کارمندان خاصی ارائه دهد، اما برای کارمندان دیگر به طور خودکار ویدئوها را به مقالات متنی تبدیل کندتا

میزان فراگیری آن‌ها را افزایش دهد.

یادگیری از طریق هوش مصنوعی در فرآیند توسعه فردی | برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی برای افراد ناتوان و ناشنوا

تسریع فرایند یادگیری و شخصی‌سازی آن

به گفته دکتر امیرحسینی، علاوه بر افزایش کیفیت یادگیری، این سبک آموزش شخصی‌سازی شده موجب ذخیره زمان صرف شده برای یادگیری می‌شود و به کارکنان کمک می‌کند تا سریع‌تر به اهداف یادگیری خود برسند. همچنین به این ترتیب، مشارکت در پروسه آموزشی نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر، خودکارسازی فرآیند یادگیری به ادغام آموزش در گردش کار معمول و بهبود فرآیند آموزش حین خدمت کمک شایانی می‌کند.

بهبود نرخ تکمیل برای برنامه‌های آموزشی

این پژوهشگر ارشد هوش مصنوعی می‌گوید بر حسب تجربه، عموم کارمندانی که فرآیند آموزش حین خدمت را تجربه کرده‌اند از فرمت و نحوه ارائه اطلاعات و محدودیت‌های زمانی برای فرآیند آموزشی رضایت کافی نداشته‌اند. بنابراین یک سیستم یادگیری مجهز به هوش مصنوعی برای شخصی‌سازی فرآیند یادگیری بر مبنای سیستم ادراکی ترجیحی کارمندان می‌تواند راه حل تأثیرگذاری برای حل این مشکل باشد.

چنین سیستمی می‌تواند به بهبود نرخ تکمیل برای برنامه‌های آموزشی منجر شود و دسترسی بهتری را برای کارمندان بر مبنای زمان‌بندی کاری و وظایف سازمانی آن‌ها فراهم آورد.

یادگیری از طریق هوش مصنوعی در فرآیند توسعه فردی | برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی برای افراد ناتوان و ناشنوا

برنامه‌های آموزشی برای کارآموزانی با ناتوانی‌های جسمی و ذهنی

به گفته دکتر امیر حسینی، هوش مصنوعی می‌تواند برنامه‌های آموزشی را برای گروه وسیع‌تری از کارآموزان، از جمله افراد دارای ناتوانی‌های جسمی و ذهنی فراهم کند.

 به عنوان مثال، گوگل در سال ۲۰۰۹ با استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی تشخیص گفتار، برنامه‌ای ارائه کرده که می‌تواند در مقیاسی بسیار بزرگ به افراد ناشنوا کمک کند.

این برنامه مجهز به قابلیت ترجمه خودکار و تبدیل همزمان صدای ویدئوها به متن نوشتاری و اضافه کردن زیرنویس به ویدئوهاست که به افراد ناشنوا کمک می‌کند از تماشای ویدئوها به ۵۱ زبان زنده دنیا لذت ببرند.

اثربخشی یادگیری در فرآیند آموزش

پژوهشگر ارشد هوش می‌گوید هوش مصنوعی همچنین می‌تواند برای‌اندازه گیری اثربخشی یادگیری در فرآیند آموزش استفاده شود. سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌ها را به سرعت جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا بینش خاصی در مورد اثربخشی یادگیری به دست آورند.

نتایج این تجزیه و تحلیل‌ها می‌تواند اطلاعاتی در مورد پیشرفت یادگیرنده در طول فرآیند آموزشی ارائه دهد و همین طور نقطه ضعف‌های موجود در دانش یادگیرنده را شناسایی و بر آن‌ها تمرکز کند.

یادگیری از طریق هوش مصنوعی در فرآیند توسعه فردی | برنامه‌های آموزشی هوش مصنوعی برای افراد ناتوان و ناشنوا

ایجاد محتوای آموزشی هدفمند به صورت خودکار

به گفته دکتر امیر حسینی، هوش مصنوعی امکان ایجاد محتوای آموزشی هدفمند به صورت خودکار را نیز فراهم می‌کند. یک سیستم هوش مصنوعی آموزش دیده می‌تواند در یک سازمان مورد استفاده بگیرد تا یک موضوع خاص را از کارمند دریافت و با جست و جوی خودکار در فضای اینترنت و وب سایت‌های مرتبط، مقالات تحقیقاتی مرتبط باآن موضوع خاص را استخراج کند. و به این ترتیب نیز تحلیل و بینشی از این مقالات ارائه کند تا به یادگیرنده در درک فرآیند مورد نظر کمک کند.

کد خبر 766968

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha