یکشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمند علوم رایانه‌ای در بریتانیا نسل جدیدی از هوش مصنوعی مختص شطرنج را ابداع کرده‌است که می‌تواند تنها با ۷۲ ساعت آموزش بر استادان بین‌المللی شطرنج غلبه کند.

شطرنج

براساس گزارش تكنولوژي ريويو، رايانه‌هاي شطرنج‌باز پديده‌هاي جديدي نيستند و اولين پيروزي هوش مصنوعي بر انسان در رقابت شطرنج در سال 1997 و با شكست گري كاسپاروف در برابر رايانه ديپ‌بلو دانشگاه MIT رقم خورد. اما هوش مصنوعي جديد رويكردي كاملا متفاوت داشته و به جاي مطالعه تمامي ميليون‌ها حركت ممكن به صورت همزمان، اين سيستم كه زرافه نام گرفته‌است مي‌تواند همزمان با بازي و با استفاده از استراتژي شناسايي الگو و استخراج خودكار حركات ممكن فكر كرده و استقلال عمل بيشتري به رايانه ببخشد. اين رويكرد شبكه عصبي به مرور زمان تطبيق يافته و مشابه با مغز انسان رفتار مي‌كند.

برنامه‌هاي شطرنج مدرن از "نيروي بروت" براي شكست دادن بازيكنان انساني استفاده مي‌كنند،‌ اما در مقابل آنچه توسط ماتيو لاي دانشمند علوم رايانه‌اي كالج لندن ابداع شده به ارزيابي وضعيت كنوني صفحه شطرنج مي‌پردازد از اين رو سرعت يادگيري افزايش پيدا مي‌كند. لاي براساس آزمايش‌هايي كه انجام داده مي‌گويد هوش مصنوعي‌اش عملكرد نسبتا خوبي دارد.

وي هوش مصنوعي زرافه را موتور شطرنجي مي‌نامد كه از بازي خودكار براي دستيابي به تمامي دانش شطرنجي كه در اختيار دارد استفاده مي‌كند درحالي كه نسبت به ديگر سيستم‌ها كمترين اطلاعات را به صورت دستي دريافت مي‌كند. لاي معتقد است اين سيستم موفق‌ترين سيستم هوش‌مصنوعي در زمينه فراگيري تماما ماشيني شطرنج به شمار مي‌رود.

در رويكرد جديد تعداد حركات ممكن در بازي براي انتخاب بهترين حركت بررسي شده و در نهايت بهترين حركت انتخاب مي‌شود،‌درست همان شيوه‌اي كه انسان‌ها در بازي شطرنج در پيش مي‌گيرند،‌از اين رو هوش مصنوعي زرافه شباهت زيادي به عملكرد مغز انسان دارد.

اين سيستم در سه مرحله يك حركت را انجام مي‌دهد: ابتدا درك مي‌كند كه نوبت كيست و حركت‌هايي ممكن كدامند، سپس وضعيت صفحه شطرنج را ارزيابي كرده و موقعيت مهره‌ها را درك مي‌كند و در نهايت حركت مهره مورد نظرش را تعيين مي‌كند،‌تعييني كه بر اساس ميليون‌هاي حركتي است كه پيش از آن انجام شده‌اند،‌اما نه توسط انسان‌ها،‌بلكه توسط خود سيستم، درواقع اين سيستم براساس آموخته‌هاي خود از بازي‌هايي كه تاكنون انجام داده شطرنج بازي مي‌كند.

درحال حاضر تنها نقطه‌ضعف زرافه كند بودن آن است اما لاي قصد دارد با ايجاد بهبود‌هايي سرعت و هوش سيستمش را افزايش دهد. مطالعات لاي مي‌تواند به رايانه‌ها كمك كند تا راحت‌تر از هميشه در زمينه‌هاي مختلف، از راندن خودرو گرفته تا پختن غذا خود را آموزش دهند.

کد خبر 307867

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha