شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی دولت در نشست با خبرنگاران به پرسش‌های مطرح در قبال مسائل داخلی و خارجی پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین الهام در خصوص فعالیت‌های انتخاباتی گفت: دولت هیچ محدودیتی برای فعالیت کاندیداها در عرصه انتخابات ایجاد نکرده و نمی‌کند.

وی افزود: ما اعتقاد داریم فضای نشاط توام با نقد و بررسی ایجاد شود، دولت از ایجاد چنین فضایی استقبال می‌کند و ایجاد چنین فضایی به سود دولت است.

الهام هم‌چنین در پاسخ به پرسش خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر این که" گفته می‌شود برای آقای خاتمی و کروبی در ارتباط با فعالیت‌های انتخاباتی محدودیت‌هایی ایجاد شده، سیاست دولت در برگزاری انتخابات و ایجاد فضا برای فعالیت کاندیداها چیست؟" افزود: به نظرم برای همه روشن است که این دولت با یک نگاه وسیع و سعه صدر مناسب و فراتر از حتی انتظار، شاهد بسیاری از دیدگاههای مخالفان و منتقدان در نزدیک 40 ماهی که از عمرش گذشته، بوده است؛ چنان‌که خیلی از اظهارنظرهای تند ، شدید و حتی بدون استدلال علیه دولت و اشخاص صورت گرفته و حتی از حد قانونی نیز فرا رفته و حاوی برخی افتراها و اهانت‌ها هم بوده است؛ اما دولت برای ایجاد فضا برای طرح مسائل و دیدگاهها هیچ واکنش منفی و بازدارنده‌ای نداشته و حتی بارها افراد را به نقد و بررسی دعوت کرده و بر اصل آزادی بیان تاکید و به آن اعتقاد دارد.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم هر چه طیف‌های مختلف نظراتشان را بیان کنند، مسائل شفاف‌تر می‌شود و این به نفع جامعه است. دولت از این کار استقبال می‌کند و مانعی نیز ایجاد نمی‌کند؛ حتی به دنبال این است که این فضا برای طرح نظرات ایجاد شود.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: جامعه ما، جامعه‌ای رشید است که قدرت تصمیم‌گیری دارد و دولت مدافع این حق مردم است.

الهام با بیان این که از ناحیه دولت هیچ محدودیتی برای فعالیت‌ها وجود نداشته و ندارد، اظهار کرد: ما از ایجاد چنین فضایی برای نقد و بررسی حمایت و آن را تشویق هم می‌کنیم. هم‌چنین از طرف دولت و شخص رئیس‌جمهور تاکید شده که هیچ مدیر اجرایی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد و نباید فرصت کار برای خدمت‌رسانی را به خاطر بحث و مناقشات حزبی و گروهی تلف کند.

وی افزود: از ناحیه دولت هیچ محدودیت و اقدام بازدارنده‌ای برای فعالیت‌های کاندیداها و فضای نقد و بررسی صورت نگرفته و نخواهد گرفت، بلکه دولت مشوق شفاف‌سازی امور و فعالیت‌هاست.

الهام گفت: ملاک در این زمینه، بیانیه دفتر رئیس‌جمهور برای رعایت قانون، اخلاق و شفاف‌شدن مسائل است. هم‌چنین همانطور که گفتم، مردم ما قدرت فکر و تصمیم‌گیری دارند و ما به این قدرت احترام می‌گذاریم.

سخنگوی دولت افزود: اگر اتفاقاتی در برخی جاها افتاده و نهادها و بخش‌های خصوصی تصمیم‌گیری‌هایی کرده‌اند به دولت ربطی نداشته و دولت مداخله‌ای نداشته است. دولت تاکید دارد فضا باید فضای بانشاط و توام با نقد و بررسی باشد و ایجاد چنین فضایی به سود دولت است.

رهبر معظم انقلاب راهبردی اساسی برای حل مساله فلسطین داده‌اند

سخنگوی دولت با بیان این که« نقطه همدلی در جهان اسلام و مهم‌ترین نیاز همه کشورهای آن، وحدت عمیق و مبنایی است که می‌تواند امید بدخواهان را از ایجاد اختلاف و فرقه‌گرایی به یاس تبدیل کند» افزود: ان‌شاءالله بر اساس این وحدت شاهد از بین رفتن تهدیدها و فشارهایی خواهیم بود که در اثر تفرقه و جدا‌کردن برخی مناطق اسلام ایجاد شده و در مورد مساله فلسطین نیز باید کشورهای اسلامی با وحدت و همدلی عمل کنند.

وی با بیان این که اجلاس حمایت از فلسطین در تهران نشست مبارکی بود که با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اظهار کرد: معظم له در این اجلاس راهبرد اساسی‌ای را برای حل مساله فلسطین مطرح کردند که امیدواریم در دستور کار جهان اسلام برای حل مساله فلسطین قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنانش به برخی مصوبات اخیر دولت از جمله لایحه افزایش سرمایه بانک مسکن در جهت حمایت از تولید و عرضه مسکن، به ویژه برای قشرهای کم‌درآمد نیز اشاره کرد و گفت: با این کار نه تنها تسهیلات بالا می‌رود بلکه زمینه‌ساز حضور فعال‌تر بخش خصوصی در امر می‌شود.

وی گفت: گسترش ساخت و ساز مسکن غیر از حل مساله مسکن می‌تواند باعث افزایش اشتغال و اثرات اقتصادی مثبت شود.

الهام در ادامه برخی دیگر از مصوبات دولت را توضیح و پس از آن به پرسش‌های خبرنگاران داخلی و خارجی در ارتباط با مسائل مختلف پاسخ داد.

در این جلسه خبرنگاری با اشاره به سفر اخیر هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عراق گفت: دولت نهم در سفرهای خارجی حتی مهمترین سفرها سعی می‌کند کمتر هزینه صرف کند تا باری به مردم تحمیل نشود، ولی آقای هاشمی رفسنجانی طی سفر عراق 150 نفر اعم از بچه و نوه ، نبیره را به همراه خود برده‌اند. آیا بودجه‌ای که برای مجمع در نظر گرفته می‌شود شامل این گونه موارد می‌شود؟ در حالی که برخی دولت را به گداپروری و ترویج اقتصاد صدقه‌ای متهم می‌کنند، این هزینه‌های بالا چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟ مردم از دولت انتظار دارند به این گونه مسائل پاسخ دهد.

الهام در پاسخ به این خبرنگار در ابتدا به شوخی گفت: مگر آقای هاشمی نبیره هم دارند!

وی افزود: هر ساله کاروان‌های زیادی به کربلا می‌روند و خیلی از مردم با هزینه‌های شخصی برای زیارت عتبات عالیات به کربلا سفر می‌کنند. شاید آقای هاشمی نیز با هزینه شخصی به این سفر رفته‌اند.

سخنگوی دولت هم‌چنین گفت: من از هزینه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام خبری ندارم ، دولت نیز نظارتی بر بودجه آن ندارد؛ البته طی سال گذشته بودجه مجمع تشخیص به وسیله مجمع افزایش ویژه و فوق‌العاده‌ای داشت و بیش از آن‌چه دولت تعیین کرده بود، در اصلاحیه بودجه نیز تصمیم گرفته شد صدرصد بودجه مجمع اختصاص داده شود.

وی هم‌چنین گفت: مسئولیت‌های قانونی مجمع مورد احترام ماست. یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام حل موارد اختلافی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در جهت تطبیق قوانین است.

الهام ماموریت دوم مجمع تشخیص مصلحت را تدوین سیاست‌های کلی و حل معضلات نظام دانست و گفت: البته اینها مستلزم ارجاع رهبری به مجمع است و در واقع مجمع نقش مشورتی دارد.

وی اظهار کرد: این ماموریت‌ها اعتبار روشنی دارد؛ ولی سیاست خارجی، ماموریت وزارت خارجه و دولت است و در اختیار مجمع نیست.

الهام هم‌چنین گفت: بحث‌های مربوط به نظارت اجرایی و خرد اصلا وظیفه مجمع نیست و این مجمع در صورت ارجاع رهبری وظیفه نظارت بر سیاست‌های کلی نظام را دارد.

وی افزود: در ارتباط با اجرای بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نظارت بر هزینه‌ها، مجلس محترم مساله را از طریق تفریغ انجام می‌دهد.

سخنگوی دولت اظهار کرد: استفاده از هواپیمای آشیانه نیز در اختیار مسئولان قواست و در این ارتباط معیارها و ضوابطی در ارتباط با اشخاص وجود دارد.

وی در عین حال گفت: من از جزئیات، همراهان و هزینه‌های سفر آقای هاشمی خبری ندارم. این سوال را از خودشان بپرسید؟

اتهامات رکسانا صابری

الهام هم‌چنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی درباره این که گفته می‌شود رکسانا صابری طی روزهای آینده آزاد می شود و اتهامات وی چیست؟ گفت: گویی من را اشتباه گرفته‌اید. من سخنگوی دولت هستم نه سخنگوی قوه قضاییه. درست است که وزیر دادگستری هستم ولی در اینجا به عنوان سخنگوی دولت در خدمت شما هستم. دستگاه قضایی یک دستگاه مستقل است و وزیر دادگستری نیز وظایف مشخصی دارد. وزیر دادگستری در این امور مداخله‌ای ندارد و در ارتباط با تعاملات دو قوه کار می‌کند.

وی گفت: من به عنوان وزیر دادگستری هر جا می‌روم زندانی آزاد می‌کنم، کسی را زندانی نمی‌کنم؟

موضوع دیپلمات‌های ربوده شده در اربیل، در حال حل نهایی است

سخنگوی دولت در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران خارجی درباره اظهارات اخیر هیلاری کلینتون در حاشیه اجلاس ناتو مبنی بر این که « ناتو تصمیم دارد نشستی درباره افغانستان برگزار کند و اگر این نشست برگزار شود از ایران نیز به عنوان همسایه افغانستان دعوت می‌شود، نظر ایران در این ارتباط چیست؟» گفت: من در ارتباط با برنامه ناتو و مسائل آنها اطلاعی ندارم، ولی آنچه برای ما مهم است مساله خود افغانستان است، مساله افغانستان برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد. ما با این کشور همسایه هستیم و امنیت و پیشرفت افغانستان برای ما خوشایند و باعث ایجاد ثبات در منطقه خواهد شد. ما دو همسایه مسئول نسبت به سرنوشت یکدیگر هستیم و با یکدیگر همکاری و ارتباط داریم؛ از این رو انجام هر تلاشی برای حل مساله افغانستان، برای ما مهم و دارای اولویت است.

وی گفت: کشورهای جهان به این واقعیت رسیده‌اند که مسائل باید با کمک ایران حل شود و ایران در معادلات جهانی تاثیرگذاری بسیاری دارد.

الهام افزود: اگر آنها برای حل این مساله به ایران نیاز دارند باید آن را پی‌گیری کنند. مساله ما مساله افغانستان است نه مساله آمریکا و ناتو و اگر آنها نیازی دارند، عرضه کنند، ما نیز آن را بررسی می‌کنیم.

وی گفت: رویکرد ما کمک برای حل مسائل افغانستان و مساله ما در این ارتباط افغانستان است.

خبرنگاری در ادامه از الهام پرسید آیا از سوی خانم کلینتون دعوت‌نامه‌ای به ایران برای شرکت در این اجلاس عرضه شده است؟ که وی پاسخ داد: دریافت نشده است.

خبرنگار دیگری از سخنگوی دولت پرسید گفته می‌شود آقای احمدی‌نژاد هفته آخر اسفندماه به دو کشور افغانستان و ترکیه سفر خواهد کرد.

سخنگوی دولت گفت: ما در آخر این هفته برگزاری اجلاس مهم اکو را با حضور کشورهای عضو و برخی کشورهای دیگر به عنوان ناظر در تهران شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این که این اجلاس، اجلاس بسیار مهمی است، افزود: اجلاس بسیار خوبی برای بیان دیدگاهها و گسترش تعاملات است و امیدواریم با این اجلاس شاهد گسترش روابط کشورهای عضو به خصوص در زمینه اقتصادی باشیم.

الهام در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برخورد اخیر با برخی شیعیان در عربستان و اظهاراتی مبنی بر تحریم حج عمره گفت: برخی گزارش‌ها در جامعه مطرح شده است که سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه آن‌ها را تایید نمی‌کنند و با توجه به این موضوع فکر نمی‌کنم مسائل مطرح شده مسائل نگران‌کننده‌ای باشد یا بدرفتاری‌ای صورت گرفته باشد؛ البته برخی مسائل هست که به صورت همیشگی در حج عمره وجود دارد که در قالب کتاب‌ها ، جزوه‌ها و بحث و گفت‌وگوهاست.

وی گفت: ما هیچ بدرفتاری با زائران ایرانی را شاهد نبوده‌ایم. عمره نیز یک عمل مستحب ارزشمند دینی است که در کشور ما نیز علاقه‌مندان زیادی دارد. ما با توجه به گزارش‌هایی که از سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه داریم مسائل را به این شکل تلقی نمی‌کنیم.

الهام افزود: رئیس‌جمهور نیز این مسائل را پیگیری کرده‌اند و از سازمان‌های مربوطه مشکل خاصی گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این که گویا وزارت خارجه مراکش (مغرب)اعلام کرده است قصد دارد روابط دیپلماتیک خود را با تهران به خاطر گسترش تشیع در این کشور و بحث اخیر درباره بحرین قطع کند، گفت: من نمی‌توانم این گزارش و صحبت‌های نقل‌شده را تایید کنم. بعید می‌دانم چنین موضعی از سوی مغرب (مراکش) اتخاذ شده باشد؛ چون هیچ مشکلی در ارتباط با مسائل اعتقادی اسلام بین ما و جهان اسلام وجود ندارد. اعتقاد همه بخش‌ها و نحله‌های اسلامی مورد احترام است و در یک فضای مناسب مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد. در مغرب هم اندیشه دینی حتی مکتب اهل بیت نفوذ دارد و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌گیرد، حتی بین اهل سنت.

سخنگوی دولت افزود: برخی برای ایجاد اختلاف بین کشورهای اسلامی مسائل غیرواقعی را مطرح می‌کنند و می‌خواهند روابط بین کشورهای اسلامی را دچار خدشه کنند.

وی گفت: بین ما و مغرب این مسائل وجود نداشته و من از این که عده‌ای از بدخواهان در تلاش هستند روابط بین کشورهای اسلامی را که رو به رشد است دچار خدشه و مسائل فرقه‌ای را در این ارتباط مطرح کنند و در واقع با طرح این مسائل وحدت جهان اسلام را تحت‌الشعاع قرار دهند، نگرانم.

الهام در پاسخ به پرسش دیگری درباره آخرین وضعیت دیپلمات‌های ایرانی ربوده شده در اربیل عراق گفت: در این ارتباط وزارت خارجه فعالیت‌های جدی‌ای انجام داده و با توجه به سفر اخیر آقای متکی به عراق به نظر می‌رسد مساله تمام و نهایی شده و ان‌شاءالله شاهد برگشت این دیپلمات‌ها به وطن خواهیم بود.

سخنگوی دولت اظهار کرد: وزارت خارجه این مساله را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم این مسائل با توجه به این سفر به نتیجه نهایی رسیده باشد.

از روند کار بودجه راضی هستیم

الهام در ادامه‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر این‌که گفته می‌شود کمیسیون تلفیق پیشنهادهای دولت را بر اثر فشارهایی که به آن وارد شده، پذیرفته، گفت:‌ الحمدالله روابط بین قوا در این کشور روابطی کاملا منطقی، مبتنی بر قانون و کار کارشناسی و مصالح و منافع کشور و توام با آزادی نظر گفت‌وگو و تعامل سازنده است، این گونه ادبیات‌ در کشور ما جایی ندارد که خدای ناکرده روزی دولت به مجلس فشار بیاورد یا برعکس آن. این مسائل در فرهنگ دیکتاتوری و یا جایی که رشد سیاسی و فرهنگی مناسبی نداشته باشد وجود دارد، اما در کشور ما این گونه نیست و تجربه‌ سی ساله‌ ما نشان داده تعامل قوا در این کشور بر اساس تعامل سازنده بوده است و این گونه بحث‌ها و صحبت‌ها درست نیست.

وی گفت: در این گونه تعاملات گفت‌وگوهای کارشناسی وجود دارد و لازم و ضروری است، از طرف دیگر حدود و چارچوب‌های قانونی نیز مشخص است.

الهام هم‌چنین گفت: دولت پیشنهادهایی مبتنی بر ارقام ، ‌اعداد، آمار و اهداف تعیین‌شده و مبانی روشن، بر اساس جهت‌گیری عدالت و رشد کشور و ‌کاهش فاصله‌ طبقاتی داشت و بحث‌های کارشناسی زیادی نیز انجام داده بود و این بحث‌ها در ضمن کار با مجلس نیز ادامه داشت که خوشبختانه کمیسیون تلفیق نیز نظرات دولت را پذیرفت و اعمال کرد.

سخنگوی دولت گفت: البته هنوز بحث‌ها نهایی نشده و فرصت برای بحث‌ بیشتر وجود دارد. دولت هم‌چنین تلاش منطقی و نظام‌مندی را برای گفت‌وگو و تعامل با مجلس دنبال می‌کند و اگر به لایحه‌ دولت برسند این کامل‌شدن نظرات است؛ البته ممکن است نظرات دیگری وجود داشته باشد که در مجلس بررسی می‌شود، اما مساله‌ای که در مجلس نهایی می‌شود برای مدیریت کشور مورد نظر خواهد بود و آن را اجرا می‌کند؛ البته همانطور که گفتم بحث‌ها نهایی نشده و هنوز فضا برای بحث و گفت‌وگو وجود دارد و ما از روند کار بودجه راضی هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی در مورد نامه‌ اوباما به رئیس‌جمهور روسیه مبنی بر اینکه اگر روسیه به ایران در ارتباط با بحث هسته‌‌ای از جمله بحث نیروگاه بوشهر کمک نکند، آمریکا نیز از ایجاد سپر موشکی در اروپای شرقی خودداری می‌کند، گفت: ‌روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه، خوب، مثبت و رو به ارتقاست و در ارتباط با بحث نیروگاه بوشهر نیز روس‌ها اعلام ادامه‌ همکاری کرده‌اند تا مسیر پیش برود .

الهام گفت: ‌روال همکاری‌ها مثبت ارزیابی می‌شود و این روابط و همکاری‌ها به نفع منطقه و دو کشور است؛ گرچه ممکن است برخی از این گسترش روابط نگران باشند .

سخنگوی دولت افزود: بحث سپر موشکی تهدیدی برای روسیه است و آمریکایی‌ها باید نگرانی‌های روسیه را برطرف کنند .

وی بار دیگر گفت: همکاری ایران و روسیه را به نفع کشور و منطقه می‌دانیم و همانطور که گفتم شاید این پیشرفت گفت‌وگوها و بحث‌ها مطلوب آمریکایی‌ها نباشد. الهام ادامه داد: وجود یک جهان توام با همکاری و صلح به نفع تمام جهان است.

وی گفت: ما فکر نمی‌کنیم آمریکایی‌ها در روابط ایران و روسیه تاثیرگذار باشند، آنها باید مسائل خود را حل کنند و این مسائل ارتباطی به ما ندارد .

وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برخی می‌خواهند در منطقه این‌گونه القا کنند که جمهوری اسلامی تهدیدی برای خاورمیانه است گفت: وجود جمهوری اسلامی برای کشورهای منطقه یک فرصت ارزنده است. جمهوری اسلامی هیچ‌گاه نقش تهدید‌کننده نداشته و به دنبال گسترش تعاملات با کشورهای منطقه بوده است.

الهام افزود: اقتدار جمهوری اسلامی به نفع منطقه است، اکنون هم که ایران یک کشور مقتدر در منطقه و جهان است همانطور که گفتم ارتقای همکاری‌ها با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت‌های اول جمهوری اسلامی است و رشد جمهوری اسلامی و اقتدار آن به نفع کشورهای منطقه و در خدمت رشد و پیشرفت کشورهای آن است.

وی گفت: اقتدار جمهوری اسلامی در جهت مقابل کشورهای منطقه نیست. امروز این یک واقعیت است که جمهوری اسلامی یک نظام مقتدر در جهان و منطقه است؛ از این رو حرف‌های برخی که ایران تهدیدی برای منطقه معرفی می‌کنند به این دلیل است که می‌خواهند در رابطه‌ی ایران و کشورهای منطقه خدشه ایجاد کنند.

الهام اظهار کرد: بدخواهان این حرف‌ها را می‌زنند. این افراد به دنبال ضربه زدن به استقلال کشورهای منطقه هستند ولی مطمئنا این صحبت‌ها و تهدیدات تاثیرگذار نخواهد بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جک استرا، وزیر خارجه‌ سابق انگلیس اعلام کرده مشکل غرب با ایران این است که غرب درک درستی از ایران ندارد، گفت: پذیرش واقعیات راه‌ حل مشکلات است و باید واقعیت را پذیرفت و شناخت؛ از این رو باید بر اساس پذیرفتن واقعیت‌ها رفتار را اصلاح کرد. ما از نگاهی که مبتنی قبول واقعیت و اصلاح رفتار باشد، استقبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری در ارتباط با تعیین نرخ سود بانکی گفت: نرخ سود بر اساس دیدگاههای کارشناسان و بحث‌های کارشناسی که در بانک مرکزی صورت می‌گیرد انجام می‌شود و آنچه لازم است تصویب شود در کمیسیون اقتصادی دولت انجام می‌شود.

سخنگوی دولت در پایان با بیان این‌که این در موضوع در دستور کار بانک مرکزی است، گفت: هدف از دادن تسهیلات بانکی ایجاد زمینه برای رشد سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش خصوصی است و رشد سرمایه‌گذاری فقط واگذاری بخش‌های دولتی نیست، بلکه باید ظرفیت‌سازی کنیم و بانک مرکزی با توجه به این سیاست‌ها این مبحث را دنبال می‌کند.

کد خبر 76693

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز