در شمال میدان منیریه، انتهای کوچه شهید «مسلم کریمی طینت»، عمارت تاریخی مینایی به چشم می‌خورد که قدمتش به اواخر دوران احمدشاه و اوایل پهلوی می‌رسد و نام خود را از آخرین ساکنان خود، خانواده مینایی، به یادگار گرفته است.

خانه مینایی

همشهری آنلاین - زهرا بلندی:  «نصرالله حدادی»، تهران‌شناس، در ابتدای سخن با بیان اینکه معماری خانه اقتباس از معماری روسی است که با شاخصه‌های معماری ایرانی به خوبی تلفیق شده است، می‌گوید: «بالای خانه ۲ طاووس بزرگ قرار دارد که با آجر کار شده و تاج دوره قجری هم وسط آن وجود دارد که این نوع آجرکاری در نوع خودش در ایران کم‌نظیر است.»

قصه‌های خواندنی تهران را در اینجا دنبال کنید

خانه‌ای با دو سیمرغ؛ روایتگر طولانی‌ترین و خاطره‌انگیزترین خیابان شهر

حدادی درباره ویژگی‌های ظاهری این خانه توضیح می‌دهد: «با کمی دقت در این خانه‌ دوطبقه که ۲ سیمرغ برجسته در آجرنمای آن دیده می‌شود، می‌توان سردیس یکی از پادشاهان قاجار و یک تاج قجری را دید. درخت خرمالو و گیاهان رونده‌ای که خود را از دیوار فرتوت و ترک‌خورده خانه بالا کشیده‌اند، زیبایی عمارت را دوچندان کرده‌اند. به سنت خانه‌های قدیمی در زیر بنا آب انبار قرار گرفته است. شاه‌نشین خانه با آن سقف بلندش رو به حیاط است و پنجره‌های مشبک و  شیشه‌های رنگی قرینه یکدیگرند. گچبری‌های زیبای پیش‌بخاری به همراه ۲ تندیس رنگ‌آمیزی شده در ۲ سوی آن، هنر لندنی‌کاری را یادآوری می‌کند. حیاط پشتی خانه نیز حوض کوچکی دارد.»

خانه‌ای با دو سیمرغ؛ روایتگر طولانی‌ترین و خاطره‌انگیزترین خیابان شهر

این تاریخ‌پژوه در ادامه با بیان اینکه این خانه جزء املاک منیرالسلطنه، مادر کامران میرزا، نایب‌السلطنه و پسر سوم ناصرالدین شاه بود و پس از فوت کامران میرزا، زمین‌های این محله به عبدالحسین‌میرزا فرمانفرما، نوه سردار عباس‌میرزا، یکی از شاهزاده‌های قاجاری و نخست‌وزیر ایران، فروخته شد و پس از چندین بار دست‌به‌دست‌ شدن، فرهاد مینایی در سال ۱۳۴۵ آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران، خرید، می‌گوید: «فرهاد مینایی، وکیل خوشنام دادگستری، در سال ۱۳۸۴ از دنیا رفت و این خانه را برای فرزندانش به یادگار گذاشت. خانه مینایی در سال ۱۳۸۵ به ثبت سازمان میراث فرهنگی رسید و خوشبختانه با تلاشی که صورت گرفت در سال ۱۳۹۵ سازمان زیباسازی شهرداری تهران، پای کار آمد و خانه معروف مینایی را از ورثه خرید.» 

او ادامه می‌دهد: «بعد از اجرای طرح‌های تخصصی مرمت و بازسازی در آن، در سال ۱۳۹۸ به طور رسمی، خانه منیرالسلطنه به موزه و روایت‌خانه‌ ویژه طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه و معبر خاطره‌انگیز تهران تبدیل شد که نگاهی به همه آنچه مربوط به خیابان ولیعصر در قالب روایت شناخته می‌شود، از نمایش عکس و فیلم گرفته تا تاریخ شفاهی و... داشته باشد تا هر کسی که می‌خواهد با این خیابان و روایت‌های آن، محله امیریه و منیریه و... آشنا شود پایگاهی برای آن داشته باشد.»

خانه‌ای با دو سیمرغ؛ روایتگر طولانی‌ترین و خاطره‌انگیزترین خیابان شهر

کد خبر 764081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha