اعضای «انجمن حافظان شهر و طبیعت» با دوچرخه از شهرنشینی لذت می‌برند. آن‌ها چند سالی می‌شود که با دوچرخه مسیرهای جذاب و دیدنی پایتخت را رکاب می‌زنند. اعضای این گروه سعی دارند لذت مسافرت با دوچرخه را برای شهروندان به نمایش بگذارند.

دوچرخه سواری

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: انجمن حافظان شهر و طبیعت» که از سال ۱۳۹۲ به‌طور رسمی با دریافت مجوز از استانداری تهران کار خود را در زمینهٔ حفاظت از محیط‌زیست آغاز کرده‌اند با تشکیل کارگروه دوچرخه‌سواری باور دارند می‌توانند تحولی متفاوت در گردشگری شهر و طبیعت ایجاد کنند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا بخوانید

همه‌چیز از یک حس خوب شروع شد. حس خوب رکاب زدن در طبیعت. لذت دیدن مناظر بکر و دست‌نیافتنی که مسلماً با ماشین چهارچرخ محال است به آنجا دسترسی پیدا کنیم. لذت رکاب زدن در کوچه و خیابان‌های شهر به دور از خستگی و کلافگی ماندن در پشت ترافیک سنگین و دیدن جذابیت‌های محله‌های تهران با دوچرخه.

معرفی دوچرخه‌سواری به‌عنوان بی‌ضررترین وسیله حمل‌ونقل از برنامه‌های مهم این گروه است که با برنامه‌ریزی در قالب تورهای گردشگری درون‌شهری و برون‌شهری تصمیم گرفته‌اند برای شهروندان شهرنشین نهادینه کنند. آن‌ها دوچرخه‌سواری را بهترین وسیله برای حفظ سلامت فردی و جامعه معرفی می‌کنند و سعی دارند برای اولین بار در قالب یک انجمن مردمی، گردشگری با دوچرخه را که در جهان به‌عنوان «سایکل توریسم» معرفی می‌شود به شهروندان تهرانی معرفی کنند.

پیشنهاد هیجان‌انگیز دوچرخه‌سواری

 بهمن حاج هاشمی مدیرعامل و رئیس هیات مدیره «انجمن حافظان شهر و طبیعت» باور دارد که این انجمن نگاه مردم به دوچرخه‌سواری را تغییر خواهد داد و می‌گوید: «دوچرخه را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل انتخاب کردیم تا کمترین آسیب را به طبیعت بزنیم. هدف اصلی ما این بود که وقتی دیگران ماجرای سفرهای ما را بخوانند و بشنوند به دوچرخه‌سواری علاقه‌مند شوند تا حداقل در مسافت‌های کوتاه در شهر و محله خودشان بتوانند از این وسیله استفاده کنند.»

 رکاب زدن در مسیرهای جذاب و دیدنی پایتخت | سفرهای ارزان و لذت‌بخش گروهی

گروه دوچرخه‌سواری انجمن حافظان شهر و طبیعت برای اولین بار کار خود را از برنامه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با عنوان سه‌شنبه‌های بدون خودرو شروع کرد. حاج هاشمی درباره شکل‌گیری این گروه توضیح می‌دهد: «اکثر اعضای این گروه کوهنورد هستند؛ یعنی سابقه طبیعت‌گردی دارند. زمانی که برای اولین بار طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو از سوی شهرداری تهران مطرح شد برای من تجربه جذابی بود.»

همان موقع با گروه های مختلف دوچرخه‌سواری هماهنگ کردیم هر سه‌شنبه دریکی از محله‌های تهران رکاب بزنیم تا الگویی برای شهروندان باشیم. از همان روزها تصمیم گرفتیم کارگروه دوچرخه‌سواری را در انجمن حافظان شهر و طبیعت اضافه کنیم. به‌خصوص که از فعالیت کارگروه کوهنوردی این انجمن بسیار راضی بودیم و اکثر اعضای گروه کوهنوردی هم به حضور در گروه دوچرخه‌سواری نیز تمایل داشتند. رکاب زدن در شهر و پیمودن مسیرهای کوتاه شهری را آغاز کردیم.

ارزان و لذت‌بخش

در ابتدای کار تنها به‌عنوان یک ورزش به دوچرخه‌سواری نگاه کردیم. تعدادمان کم‌کم زیاد شد. هر چه بیشتر رکاب می‌زدیم به قابلیت‌های این وسیله برای حفاظت از محیط زیست و سلامت جسم و روح انسان بیشتر پی بردیم. تصمیم گرفتیم این وسیله را به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل کارآمد شهری و برون‌شهری معرفی کنیم. قصد داشتیم به همه ثابت کنیم با دوچرخه می‌توانند ارزان‌ترین و لذت‌بخش‌ترین مسافرت‌ها را تجربه کنند.

 از شهر حمایت می‌کنیم

سفرهای کوتاه و حتی سفرهای طولانی با دوچرخه دستاوردهای زیادی برای این گروه داشته است. هاشمی می‌گوید: «وقتی با دوچرخه در شهر تردد می‌کنیم و با دوچرخه به گردشگری می‌رویم نگاه دقیق‌تری به اطرافمان داریم. جذابیت‌ها و مشکلات را بهتر درک می‌کنیم. مثلاً سال ۱۳۹۲ یک گروه ۲۰ نفره از اعضای انجمن از روستای فشم در تهران به سمت جنگل‌های سیسنگان حرکت کردند. این برنامه به مناسبت هفته محیط‌زیست برگزار شد. بعد از پایان سفر گزارش برنامه و را چالش‌هایی که در سفر مشاهده کردیم در اختیار شورای شهر وقت قرار دادیم. جاده‌سازی‌های غیراستانداردی در حال انجام بود و این جاده‌سازی می‌توانست آب‌های سطحی و زیرزمینی دشت لار را که تغذیه‌کننده آب تهران است آلوده کند.خوشبختانه گزارش مورد توجه شورای شهر و استانداری تهران قرار گرفت و جلوی ساخت جاده گرفته شد.»

هاشمی معتقد است انجمن‌های مردم‌نهاد با توجه به اینکه پایگاه مردمی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی هستند در انجام فعالیت‌های خودجوش اجتماعی، شهری و فرهنگی بسیار موفق عمل می‌کنند.»

 انجمن حافظان شهرو طبیعت در حال تدوین طرحی هستند تا بتوانند گردشگری با دوچرخه را به یک امر جدی در تهران تبدیل کنند؛ یعنی تورهای گردشگری در مسیرهایی که امکان تردد دوچرخه وجود دارد تنها با دوچرخه امکان تردد داشته باشند و از ماشین استفاده نشود.

کد خبر 764076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شهرام CA ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 0
    از زتان دوچرخه سوار چه خبر لابد آنها جزو آدم ها حساب نمی شوند!