یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: سپاهان اصفهان، به عنوان یکی از نمایندگان فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا در گروه چهارم، راه دشواری را پیش‌رو دارد.

این تیم دو فصل قبل و در سال 2007، با شایستگی تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش رفت و به نایب قهرمانی این بازی‌ها قناعت کرد.

سپاهان، اولین باشگاه ایرانی است که توانست به عنوان یکی از نماینده‌های قاره آسیا، در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان نیز حضور یابد. این تیم در اولین مسابقه خود «ویتا کرکراد» نیوزیلند را شکست داد و در مرحله دوم با شکست در برابر «اوراواردز» از صعود بازماند.

سپاهان فصل گذشته چندان خوش‌شانس نبود. آنها در لیگ برتر ایران، در آخرین دقیقه‌ها، قهرمانی را به پرسپولیس تهران واگذار کردند و در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا نیز با وجود پیروزی در برابر نماینده عربستان، در  لحظه‌های آخر از صعود به دور دوم رقابت‌ها بازماندند. با این حال، سپاهان در این فصل با فرهاد کاظمی، مربی  و چند بازیکن جدید امیدوار است تا بار دیگر خاطرات خوش سال 2007 را در اذهان هواداران فوتبال زنده کند.

ناشناخته‌ترین تیم گروه چهارم

«الاتفاق» عربستان را باید ناشناخته‌ترین تیم گروه دانست.

هر چند که این تیم با چهار عنوان قهرمانی، پرافتخارترین تیم رقابت‌های جام قهرمانی خلیج‌فارس است و امسال نیز با شکست «الجزیره»، قهرمانی خود در جام خلیج‌فارس را تکرار کرد، اما در سطح رقابت‌های آسیایی برای حریفان چندان شناخته شده نیست.

الاتفاق، چندی قبل برای افزایش قدرت خط حمله خود «محمد ابراهیم»، مهاجم با تجربه «الکرامه» سوریه را به صورت قرضی در اختیار گرفت. این تیم در حال حاضر در رده چهارم لیگ فوتبال عربستان قرار دارد. الاتفاق مانند دیگر باشگاه‌های عربستان که به سختی بازیکن خارجی به خدمت می‌گیرند، تنها سه بازیکن خارجی عربی در ترکیب خود دارد؛ «پرنس تاگو» (غنا)، «صالح ادین‌آکال» (مراکش) و «محمد ابراهیم» (سوریه)، که هر سه در خط حمله این تیم بازی می‌کنند.

فوتبال به سبک آمریکای جنوبی

باشگاه «بنیاد کار» (کوروچی سابق)، هرچند سابقه چندانی در فوتبال ازبکستان و قاره آسیا ندارد، ولی مسئولان این باشگاه با سرمایه‌گذاری هنگفت در تلاش‌اند تا نام این باشگاه را در بین برترین‌های قاره آسیا قرار دهند.

بنیاد کار، پیش از این با عنوان «کوروچی» از سال 2005 کار خود را  آغاز کرده و در سال 2006، در حالی که بازیکنان این تیم را جوانان «تاشکندسیتی» تشکیل می‌دادند، توانست قهرمانی لیگ را جشن بگیرد و پس از آن به رقابت‌های آسیایی نیز راه یابد. این تیم پس از تغییر نام باشگاه به بنیاد کار، سال گذشته با سپاهان اصفهان و دو تیم عربستان و سوریه همگروه شد که با صدرنشینی به مرحله بعد صعود کرد و توانست سایپا، دیگر نماینده ایران را نیز با نتیجه 7 بر 3 طی دو دیدار رفت و برگشت شکست دهد. هر چند در مرحله نیمه پایانی، نوار پیروزی‌های این تیم توسط «آدلاید» استرالیا پاره شد؛ ولی برای تیمی که سابقه چندانی در فوتبال ندارد، راهیابی به جمع چهار تیم نیز افتخار بزرگی است. البته بنیادکار موفقیت خود را مدیون بازیکنانی چون «ریوالدو» برزیلی و «ویلانووا» شیلیایی بود. «سرور جپاروف» ستاره این تیم در سال 2008، به عنوان بهترین بازیکن سال آسیا معرفی شد.
 پس از راه نیافتن این تیم به دیدار نهایی، «زیکو» مربی برزیلی، از رهبری این تیم کنار رفت.
بنیادکار برای رقابت‌های آسیایی امسال نیز تدارک بسیاری دیده است. این تیم چندی قبل اردوی آمادگی خود را در «کاتالونیا»ی اسپانیا برگزار کرد و در برابر تیم «بارسلونا» به تساوی
یک بریک رسید.

در حال حاضر «لوئیزکارلوس» و ریوالدو برزیلی ، ویلانووا (اهل شیلی) و سرور جپاروف، ستارگان این تیم ازبک به شمار می‌آیند.

دوست داشتنی‌‌ترین اماراتی برای ایران

باشگاه «الشباب» امارات برای ایرانی‌ها، باشگاه شناخته شده‌ای است، چرا که پیش از این، بازیکنان بزرگی از ایران چون علی‌دایی، جواد کاظمیان، مهرداد میناوند، ایمان مبعلی، مهرداد اولادی و داریوش یزدانی در این باشگاه عربی توپ زده‌اند و در حال حاضر نیز مهرداد اولادی، مهاجم سابق باشگاه پرسپولیس، عضو باشگاه الشباب است.

این باشگاه در سال 1958 در شهر دبی پایه‌گذاری شده است و توانسته تاکنون سه بار قهرمان لیگ امارات شود. این تیم پیش از این پنج بار در رقابت‌های مختلف آسیایی حضور داشته است و در سال 94-95 در فینال جام در جام آسیا نیز حضور پیدا کرد.

الشباب از معدود تیم‌های اماراتی است که علاوه بر شهر دبی، در سایر شهرهای این کشور کوچک نیز هواداران زیادی دارد.

این تیم مربیان بزرگی را به خدمت گرفته است که «رینوس میشل» هلندی معروف‌ترین آنهاست.علاوه بر این بازیکنان خارجی زیادی  نیز در طول یک دهه اخیر در این تیم بازی کرده اند که سهم بازیکنان ایرانی بیش از سایر کشورها بوده است.

در حال حاضر نیز علاوه بر مهرداد اولادی، «عادل عبدالله» (سوریه)، «مارکوس دوسانتوس» (برزیل) و «ام‌گونه» (زیمبابوه) بازیکنان خارجی ای هستند که در این باشگاه توپ می‌زنند.

کد خبر 76406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز