جمعه ۱۸ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بیست و هشتمین دوره لیگ قهرمانان آسیا (2009) از اواخر بهمن ماه آغاز می‌شود

در این رقابت‌ها باشگاه‌هایی از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت می‌کنند تا پس از پایان رقابت‌ها، قهرمان این بازی‌ها جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را که در کشور امارات برگزار می‌شود، به دست آورد.

در لیگ قهرمانان، 35 باشگاه حضور  دارند که پنج تیم باید در مرحله مقدماتی شرکت کنند. از ایران نیز، به عنوان یکی از تیم‌های قدیمی و پرافتخار آسیا، براساس امتیازبندی کنفدراسیون فوتبال آسیا، چهارتیم پیروزی، استقلال، صبا باتری قم و سپاهان اصفهان در این رقابت حضور دارند؛ به همین دلیل رقابت‌های لیگ قهرمان آسیا، این بار برای هواداران فوتبال ایران  اهمیت زیادی دارد. از یک سو برای اولین بار چهار تیم باشگاهی از ایران در این رقابت‌ها حضور دارند و از سویی دیگر دو باشگاه پرطرفدار پیروزی و استقلال پس از سال‌ها دوری از این رقابت‌ها، به همراه هم در این رقابت‌ها شرکت می‌کنند تا تنور کرکری هواداران دو باشگاه از هم اکنون گرم شود.

تیم فوتبال صبا باتری قم

البته باشگاه‌های ایرانی برای صعود به مرحله‌های پایانی راه دشواری در پیش دارند.
در این هفته با حریفان باشگاه‌ صبا باتری، در گروه اول این رقابت‌ها، آشنا می‌شویم.

الاهلی با «میداوودی» در برابر صبای قم

الاهلی امارات برای فوتبال ایران شناخته شده است؛ چرا که فوتبالیست‌های زیادی از ایران در طول تاریخ باشگاه در این تیم بازی کرده‌اند. حسن نظری، حسن روشن، هاشم حیدری، جواد کاظمیان، فرهاد مجیدی و علی کریمی در این تیم عضویت داشته‌اند. در حال حاضر نیز میلاد میداوودی، بازیکن سابق استقلال اهواز، در این باشگاه عربی توپ‌می‌زند.

 در سال 1970، دو تیم محلی «الوحده» و «الشباب» با یکدیگر ادغام شدند و چهار سال بعد «النجح»، دیگر تیم محلی نیز به این دو پیوست تا باشگاه الاهلی شکل بگیرد.

الاهلی در دهه 70 ، دورانی طلایی داشت و سه‌بار قهرمان لیگ امارات شد، اتفاقی که تا سال‌ها تکرار نشد تا این‌که الاهلی در سال 2006 برای چهارمین بار قهرمان لیگ امارات شد.

این باشگاه با به خدمت گرفتن مربیان خارجی روند روبه رشد خوبی داشته است. در حال حاضر الاهلی علاوه بر فوتبال، در رشته‌هایی چون والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دوچرخه‌سواری نیز فعال است.

الاهلی  چهاربازیکن خارجی دارد: «کلارسن سزار» و «باری» از برزیل، «حسنی» از مصر و «میداوودی» از ایران. «ایوان هیچیک»، سرمربی خارجی الاهلی امیدوار است تا بتواند از این گروه دشوار صعود کند. او می‌گوید: «هیج تیم آسانی وجود ندارد و ما شانسی برای تغییر این شرایط نداریم. همه تیم‌ها برای صعود و پیروزی به میدان می‌آیند و ما هم دنبال همین هستیم.

پر افتخارترین تیم عربستان

الهلال عربستان به عنوان یکی از پرافتخارترین باشگاه‌های آسیا، در گروه اول قرار دارد. تیمی که در سال 1336 شکل گرفت و از آن تاریخ تاکنون توانسته به عنوان‌های زیادی دست یابد و 47جام قهرمانی در کارنامه اش دارد.

باشگاه الهلال ،11بار قهرمان لیگ عربستان شده و شش عنوان قهرمانی نیز در قاره آسیا (دو بار قهرمان جام در جام، دو بار قهرمان سوپر کاپ و دو بار قهرمانی لیگ آسیا) در کارنامه افتخارات این باشگاه دیده می‌شود.

الهلال در سال 1991 در ضربه‌های پنالتی، تیم استقلال را شکست داد و قهرمان آسیا شد. این تیم  سال 2000 نیز در حالی که پرسپولیس، دیگر تیم بزرگ ایرانی، در رقابت‌های آسیایی حضور داشت، با شکست «جوبیلوایواتا»ی ژاپن بار دیگر قهرمان آسیا شد.

از باشگاه الهلال بازیکنان زیادی به تیم ملی عربستان راه پیدا کرده‌اندکه می‌توان به بازیکنی چون «سامی‌الجابر»، ستاره سابق این تیم و تیم ملی عربستان که اکنون سرپرست این تیم است، اشاره کرد. در حال حاضر نیز این تیم شش بازیکن ملی‌پوش دارد  و بازیکنان بزرگ  خارجی نیز در ترکیب این تیم حضور داشته‌اند .

الهلال برای حضور قدرتمند در لیگ قهرمانان آسیا،از سه بازیکن خارجی استفاده می کند، بازیکنانی چون «طارق عطیب»، کاپیتان تیم ملی لیبی، «کریستین ویلهلمسون»، بازیکن سوئدی باشگاه نانت فرانسه که سابقه بازی در«دپورتیوکامرونیا» اسپانیا و آث‌رم ایتالیا را نیز دارد. «یریل رادوی»، مهاجم باشگاه «استه‌آوا  بخارست» رومانی نیز ، اخیراً به این تیم پیوسته است.
«کورنامین اولابه»، مربی رومانیایی این تیم امیدوار است بتواند با قهرمانی در اولین دوره لیگ حرفه‌ای آسیا  ، افتخاری دیگر به مجموعه این تیم اضافه کند.

آرزوی بزرگ ازبک‌ها

«پاختاکور» ازبکستان از تیم‌های باتجربه در رقابت‌های باشگاهی آسیاست؛ چرا که 10بار سابقه حضور در رقابت‌های مختلف آسیایی را دارد.

این تیم تاکنون هشت بار قهرمان لیگ ازبکستان شده  که شش بار آن طی سال‌های 2002 تا 2007 اتفاق افتاده است. البته سال گذشته با توجه به ظهور قدرت جدیدی به نام «بنیاد کار» در فوتبال ازبکستان، به عنوان نایب قهرمانی لیگ ازبکستان بسنده کرد.

پاختاکور،  سال 1956 با برگزاری مسابقه فوتبالی با باشگاه «پروم» روسیه، تولد خود را در فوتبال این کشور جشن گرفت و  سال 1959 به رقابت‌های دسته یک روسیه راه یافت. ولی با وجود گذشت سال‌ها هنوز خاطره تلخ سقوط هواپیمای بازیکنان این تیم فراموش نشده است.

71بازیکن پاختاکور در حالی که عازم شهر مینسک، برای برگزاری مسابقه فوتبال بودند، در سانحه هوایی جان خود را از دست دادند.  پاختاکور از باشگاه‌های قدرتمند ازبکستان به شمار می‌رود و تاکنون هفت بازیکن و سه مربی از این تیم به عنوان بهترین بازیکن و مربی سال این کشور معرفی شده‌اند.

این تیم با وجود سابقه طولانی و تداوم حضور در رقابت‌های باشگاهی در قاره آسیا، هیچ عنوانی کسب نکرد و تنها یک بار در سال 2002-2003 به عنوان تیم چهارم رقابت‌های باشگاهی آسیا معرفی شد و پس از آن در همان مرحله مقدماتی و یا یک چهارم پایانی از دور رقابت‌ها حذف شده است.

البته پاختاکور تاکنون بازیکنان بزرگ زیادی به تیم ملی ازبکستان معرفی کرده است که «انورسولیوف»، «ایگورشکورین»،« نیکولای شیرشوف» و «میرجلال کاسیموف»  از سرشناس‌ترین  این بازیکنان هستند. این باشگاه در یکی دو سال اخیر، چه در لیگ ازبکستان و چه در سطح آسیا، جزء قدرت‌های درجه اول به شمار نمی‌رود و کار دشواری برای صعود از این گروه خواهد داشت.

کد خبر 74341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز