گروه بورس: رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ به انتقادهای سازمان بازرسی کل کشور از روند اجرای اصل 44 پاسخ داد و نسبت به طرح پرسش‌های سازمان بازرسی انتقاد کرد.

غلامرضا حیدری کردزنگنه، رئیس سازمان خصوصی‌سازی که در همایش خصوصی‌سازی در صنعت حمل‌ونقل هوایی سخن می‌گفت، از طرح پرسش‌های نماینده سازمان بازرسی انتقاد کرد و گفت: پیش از این هم سابقه‌ دریافت این پرسش‌ها را داشتیم و نامه‌ای از سازمان بازرسی با محتوای60 سؤال برای ما ارسال شده بود.

اما پاسخ به این پرسش‌ها به پیش زمینه‌هایی نیاز دارد. برای اجرای خصوصی‌سازی‌ در آلمان تمامی اختیارات به سازمان خصوصی‌سازی‌ داده شد و برای فروش یک سهم به تشکیل چندین پرونده نیاز نبود، در حالی که در ایران برای واگذاری هر شرکت دولتی چندین شکایت مطرح و پرونده‌سازی‌ آغاز می‌شود.

سابقه نشان داده، پرسیدن و سؤال‌کردن، آسان است اما اجرا مشکل. بنابر این نباید انتظار داشت تمام اقدامات انجام شده بدون عیب و نقص باشد و به سرعت، مقصود حاصل شود.

کرد زنگنه در این همایش اعلام کرد: سهام شرکت هواپیمایی ایران ایرتور، هتل‌های هما و پس از آن هواپیمایی هماو فرودگاه‌های کشور به‌زودی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

او افزود: به غیراز سازمان هواپیمایی کشوری که ناظر و نهاد تنظیم‌کننده بخش صنعت حمل‌ونقل هوایی است و باید حاکمیت دولت را اعمال کند، سایر بخش‌ها بدون هیچ‌ استثنایی باید به بخش‌ خصوصی واگذار شوند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی‌ با بیان اینکه واگذاری شرکت هما، ایران ایرتور و هتل‌های هما، با اولویت ورود به بورس برای واگذاری پیش‌بینی شده‌اند، اظهار داشت: در آیین‌نامه‌های جدید اصل 44 تسهیلاتی مانند طرح اقساط طویل‌المدت و کاهش نرخ سود تسهیلات در نظر گرفته خواهد شد.

کردزنگنه با بیان اینکه اصلاح ساختار و بازسازی برای شرکت‌هایی که به بورس وارد می‌شوند، ضروری است، افزود: تعداد کارکنان زیاد، از مشکلات شرکت هماست که باید این مشکل رفع و سپس واگذاری انجام شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت:از 11هزار و500 میلیارد تومان واگذاری در 8 سال، 8هزار و800 میلیارد تومان آن مربوط به2سال اخیر است و در این مدت 83 درصد از واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی منتقل شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: اساسنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ نیز بر این اساس است که به واگذاری و سپس توانمندسازی بخش خصوصی بپردازد.

خوشبختانه فرهنگ‌سازی‌ در زمینه این قانون با برگزاری چنین همایش‌هایی اتفاق افتاده و مشکلاتی که درخصوص بعد نظارت اجرای قانون اصل44 مطرح می‌شود در آیین‌نامه‌های مربوطه دیده شده و شرکت‌های صدر و خارج از صدر اصل 44 طبقه‌بندی شده‌اند.

او در بیان اقدامات انجام شده برای تحقق سیاست‌های کلی اصل44  گفت: نظام اقساطی که برای حمایت از تولیدکنندگان و بخش خصوصی بود با تدوین و تصویب آیین‌نامه آن به بهبود شرایط ارائه تسهیلات نظام بانکی منجر شد.

زیرا تا پیش از این قرار بود که بانک مرکزی 3هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه دهد اما مشکلاتی در این مسیر قرار دارد. همچنین آیین‌نامه مشوق‌های‌ مالی برای افزایش اشتغال و ورود تکنولوژی‌های جدید تهیه شده است.

او در حاشیه اعلام کرد: شرکت‌های صدر اصل 44 تا پایان سال93 فرصت دارند تا تصدیگری خود را به بخش غیردولتی واگذار کنند و بیش از 14 نهاد پیش‌بینی شده در قانون تاکنون شکل گرفته‌اند و چند مورد از آیین‌نامه‌های مورد نیاز تصویب شده‌اند و سایر آیین‌نامه‌ها نیز در دستور کار قرار دارند. بدین ترتیب بستر قانونی مورد نیاز برای اجرای سیاست‌ها فراهم شده است.

مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ ادامه داد: در مورد استمهال پرداخت اقساط خرید سهام شرکت ملی مس هنوز تصمیمی گرفته نشده، ولی در هیأت‌مدیره فولاد خوزستان همه اعضا از جمله سهام عدالت حضور دارند؛

البته سهامدار بخش خصوصی هنوز وضع خود را مشخص نکرده و با توجه به اینکه هیات واگذاری تسهیلاتی را برای اوقائل شده، آقای جابریان مشخص نکرده این شرایط را قبول دارد یا خیر، اما ما آمادگی داریم تا او در ترکیب هیأت‌مدیره قرار گیرد.

کد خبر 76250

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز