یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: فعالان بخش خصوصی در نشست مشترک با وزیر صنایع که در راستای سلسله نشست‌های پایش سیاست‌های اصل 44 انجام می‌شد

خواستار واقعی‌تر شدن واگذاری‌ها و حمایت بیشتر وزارت صنایع از بخش صنعت و معدن شدند و نسبت به تاثیرات اجرایی کردن لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها اظهار نگرانی کردند.

دلگرمی وزیر به فعالان اقتصاد

وزیر صنایع و معادن درباره انتقادات و هشدارهای اعضای اتاق بازرگانی درباره اثر بحران جهانی بر اقتصاد ایران سعی کرد به آنان دلگرمی دهد و در سخنانی گفت: دولت قطعا نمی‌گذارد تولید و صنعت کشور که با بهای فراوان به رشد و بالندگی رسیده است، به ارزانی از دست برود. 

علی اکبر محرابیان با استناد به برخی آمار و ارقام افزود: وضعیت تولید ایران نسبت به تولید سایر کشورها بسیار مطلوب و نسبت به برنامه تدوین شده در داخل کشور نسبتا مطلوب است.

وی با اشاره به بحران‌های کارگری کل سال‌های 84 تا 87 در کشور اظهار کرد: در سال 84 براساس آمار 578 فقره بحران کارگری در بنگاه‌های کارگری وجود داشت و این آمار در سال 85 به 463 فقره، در سال 86 به 279 فقره و در سال 87  به 438 فقره رسید. به گفته محرابیان، چنانچه تدبیری برای رفع مشکل اندیشیده نشود، وضعیت بدتر خواهد شد.

محرابیان از تشکیل تیمی‌برای شناسایی واحدهای مشکل دار در وزارت صنایع خبر داد و یادآور شد: وزارت صنایع وجود مشکل در واحدهای صنعتی را نفی نمی‌کند، اما نباید با یک ادبیات غلط با بحث تولید بازی کنیم.

قانون جامع صنعت و معدن در راه است

محرابیان با تاکید بر لزوم تدوین قانون جامع صنعت و قانون جامع معدن در کشور از ارائه این دو قانون به مجلس تا اردیبهشت سال آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: یک شورای راهبردی در وزارت صنایع برای تدوین این دو قانون و برنامه 5ساله تشکیل شده است و مایلیم که تیمی‌از اتاق ایران نیز به این شورا ملحق شود.

پیش‌بینی وقوع سونامی ‌بیکاری

محمود اسلامیان، رئیس اتاق اصفهان هم ضمن پیش‌بینی وقوع سونامی ‌بیکاری در کشور پس از آغاز سال نو از وزیر صنایع و معادن خواست تا با افزایش تعرفه‌ها و حتی دوبرابر کردن آن به حل مشکلات رسوب کالاها در انبارها که تولیدکنندگان کشور را با مشکل مواجه کرده است، کمک کند.

پیشنهاد اتاق در هدفمند کردن یارانه‌ها اثرگذار بود

محسن خلیلی عراقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران هم در سخنانی در این نشست به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره و اعلام کرد: مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ‌در مورد ضوابط هدفمند کردن یارانه‌ها به مقدار زیادی متاثر از پیشنهادهای بخش خصوصی و اتاق بازرگانی است.

زیان بنگاه‌های واگذارشده

بهروز صادقی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق ایران نیز در سخنانی گفت: در شرایط فعلی تفکر و فرهنگ خصوصی شدن و اجرای اصل 44 در کشور وجود ندارد و در این وضعیت، واحدهای واگذار شده عمدتا از واحدهایی بوده‌اند که با ضرر و زیان فراوان مواجه شده‌اند.

مهدی جاریانی رئیس کمیسیون سند چشم‌انداز و اصل44 اتاق ایران نیز در سخنانی اعلام کرد: در بعد داخلی، سیاست‌های انقباضی بانکی و تورم از جمله مشکلات عدیده‌ای است که صنعت با آن مواجه است و این سیاست‌ها ضد‌تولید و اشتغال عمل می‌کند.

50 واحد تولیدی صنعت سرب و روی تعطیل شده‌اند

ابراهیم جمیلی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنعت سرب و روی کشور گفت: در حال حاضر 50 واحد تولیدی صنعت سرب و روی تعطیل شده‌اند و مابقی نیز با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند.

نگرانی از هدفمند کردن یارانه‌ها

اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، دیگر مسئله‌ای بود که اعضای اتاق بازرگانی از آن ابراز نگرانی کردند. هوشنگ فاخر نایب رئیس اتاق ایران نیز با اشاره به نامشخص بودن نحوه و مقدار کمک دولت از محل افزایش بهای حامل‌های انرژی به بخش تولید گفت: با توجه به اجرای این افزایش در سال88 در شرایط مبهم فعلی واحدهای تولیدی قادر به محاسبه قیمت تمام شده نبوده و در نتیجه قادر به تعیین قیمت فروش نخواهند بود.

مخالف افزایش نرخ سود بانکی هستم

وزیر صنایع و معادن با اعلام مخالفت خود با موضوع افزایش نرخ سود بانکی در سال آینده، گفت: تمامی اعضای اقتصادی دولت روی نرخ سود بانکی سال آتی بحث‌هایی را صورت می‌دهند و طبیعتا با دفاعی که در بخش تولید و صنعت صورت می‌پذیرد، نرخ سود تعیین خواهد شد. 

وی تصریح کرد:  نرخ‌های متفاوتی پیشنهاد شده که در حال بحث است، اما طبیعتا من مخالف افزایش نرخ سود هستم.

کد خبر 76813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز