دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

شهرداری تهران طی سال‌های اخیر با تاکید بر تکالیف اجتماعی و فرهنگی خود در قبال شهروندان، مسجد محوری را به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود مطرح کرده است.

شهردار تهران معتقد است که کشور ایران دارای فرهنگ غنی اسلامی است، پس باید با در کنار هم قرار دادن نگاه علمی و تجربی، رویکرد محله محوری را با مرکزیت مسجد و تفکر مسجدی دنبال کرده و همه نیازمندی های مادی و معنوی مردم را حول محور مسجد تأمین کنیم.

 قالیباف اعتقاد دارد که مسجد فقط جای نماز خواندن نیست و باید در همه شئونات مادی و معنوی مردم اثر گذار باشد و در این زمینه می گوید: مکلف هستیم این هویت را به مسجد دهیم که این کار شروع شده و تا حد ممکن نیز کار را پیش برده و اجرایی کرده ایم و امیدواریم با موفقیت آن را به نتیجه برسانیم.

آنچه شهردار تهران بر آن تاکید دارد، این است که  امروز مجموعه شهرداری به گونه ای پیش رود که مسائل کلی، زیربنایی و مهم شهر در کنار مسائل جزئی ولی اثرگذار پیش رود و هم به جدول و جوی و آسفالت و زباله توجه شود و هم مترو و تونل توحید و برج میلاد و در کنار آن توجه به مسائل اجتماعی.

به گفته قالیباف در جهت مسائل فرهنگی و دینی و توجه به رویکرد مسجد محوری از هیچ کاری در شهر کوتاهی نشده است. شهردار تهران با اشاره به اینکه همه کارهای شهرداری با رویکرد محله محوری و مسجد مداری انجام می شود معتقد است: رویکرد مسجد مداری به این معنا نیست که تنها کارهای فرهنگی با محور مسجد انجام شود بلکه کارهای خدماتی نیز باید با محور مسجد و تفکر مسجدی انجام شود و اگر این کار را نکنیم اقدامات ما با گذشت زمان آثار خود را از دست می دهد.

 دکتر قالیباف نقش شورایاری ها را در رویکرد محله محوری بسیار مهم می داند و می افزاید : رویکرد محله محوری هم منطبق با مبانی و باورهای دینی ما و هم مسئله‌ای علمی و تجربه ای موفق در دنیاست. در این راستا شهرداری تهران در هفته وحدت اقدام به افتتاح 4 مسجد در سه منطقه تهران می کند. این مساجد به گونه ای احداث شده است تا متناسب با شأن شهروندان نمازگزار باشد و بتواند رضایت آنان را در این فضای معنوی بدست آورد.

مسجد امام رضا(ع) مسجدی با امکانات روز

مسجد امام رضا(ع) در شهری ری، خیابان شهید رجایی، کوی 13 آبان بنا شده است. مساحت زمین این مسجد 1020 متر مربع و زیر بنای آن 2975 متر مربع است. این مسجد یک طبقه دارای 19 متر ارتفاع گنبد از کف شبستان است که با در نظر گرفتن ارتفاع آن از روی بام 30/9 متر است.

نکته مهم در ساخت این گنبد آن است که معماری آن به صورت سه پوسته اجرا شده است. طاق گنبد 30/2 متر است و ارتفاع گلدسته ها از کف‌ بام نیز دو متر در نظر گرفته شده است. آنچه فضای این مسجد را تشکیل می هد شبستان مردانه با ظرفیت 400 نفر، شبستان زنانه با ظرفیت 200 نفر و فضای 23 متری پشت شبستان است. 

 مسجد امام رضا(ع) دارای سالن اجتماعات با مساحت 230 متر مربع، کتابخانه برادران و خواهران، 75 متر مربع فضا برای کلاس‌های آموزشی، دفاتر بسیج خواهران و برادران و کفشداری است. این مسجد 346 متر آشپزخانه صنعتی دارد و دارای دو دستگاه آسانسور در شمال و جنوب مسجد است. مسجد امام رضا(ع) در منطقه 20 تهران دارای بخش تجاری است.

 بخش تجاری این مسجد با دو واحد  18 متری، قسمتی از فضای این مسجد را به خود اختصاص داده است. این مسجد با توجه به نیازهای معلولان و ویژگی آنان، دو دستگاه بالابر 8 نفره هیدرولیک را نیز برای حمل معلولان در نظر گرفته است.

 آنچه توجه به این مسجد را بیش از پیش نشان می‌دهد، نصب سیستم الکتریکال مسجد به شبکه UPS، رایانه، اعلام و اطفای حریق و... است که کنترل آن ها در دفتر مسجد در طبقه همکف قرار دارد، ضمن آن که یک دستگاه دیزل ژنراتور KW200 با مخزن 9000 لیتری در موتورخانه برای مواقع ضروری تعبیه شده است.

 مساحت نماکاری شده خارجی این مسجد 2100 متر و نماهای داخلی نیز 1700 متر مربع است و همه فضاهای عمومی و نماهای ساختمان دارای بخش هایی از کاشی کاری سنتی هفت رنگ است. سرویس های بهداشتی این مسجد به پاشویه و شیرآلات الکترونیکی مجهز است و امکانات لازم برای استفاده معلولان را نیز داراست.

مسجد پیامبر اعظم(ص ) با بیش از 800 متر مربع فضای پارکینگ

این مسجد با نام مقدس پیامبر اعظم(ص) در شهرک مخابرات، میدان بهرود و جنب پارک پرواز در زمینی به مساحت 1000 متر مربع بنا شده است. این مسجد 5 طبقه است که دارای سه طبقه زیر زمین، همکف و طبقه اول است و با گلدسته هایی 14 متری و گنبدی با 14 متر ارتفاع از کف شبستان در غرب تهران واقع شده است.

 این مسجد دارای شبستان مردانه با ظرفیت 250 نفر، 150 نفر ظرفیت شبستان زنانه و دارای سالن اجتماعات 240 متری است، ضمن آن که 69 متر آن مربوط به کتابخانه و قرائتخانه و 68 متر آن را کلاس های آموزشی تشکیل می دهد.

مسجد پیامبراعظم(ص) علاوه بر دفاتر بسیج، آبدارخانه، کفشداری و سایر ملزومات یک مسجد، دارای پارکینگی به مساحت 813 متر مربع است که برای پارک خودروی نمازگزاران  پیش بینی شده است . همچنین سه دستگاه بالابر این مسجد ظرفیت 12 نفر را به صورت هیدرولیک برای جابه جایی بانوان، آقایان و حمل بار دارد.

 فضای مسکونی برای روحانی و خادمان این مسجد 183 متر مربع  پیش بینی شده است. هنگام ورود به هر سه در ورودی اصلی این مسجد، شش لنگه در چوبی مزین به نقوش اسلامی مشاهده می شود که در کنار آن نیز چهار ورودی برای آقایان و بانوان، با هشت لنگه در با استفاده ازچوب راش و گردو ساخته شده و طرح های چوبی مزین به اسماء الهی در فضاهای مسجد به کار رفته است.

مسجدالمهدی(عج) با سالنی چند منظوره برای مراسم فرهنگی 

 مسجدالمهدی با 780 متر مربع مساحت زمین و 3000 متر مربع زیربنا  در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی و جنب بوستان المهدی(عج) واقع شده است. ارتفاع گنبد این مسجد 11 متر و ارتفاع گلدسته های آن از روی بام 24 متر است.

هنگام ورود به این مسجد برسر در ورودی آن نقوشی را با استفاده از مصالح سنگ، آجر و کاشی های سنتی مشاهده خواهید کرد. مسجد المهدی(عج) با 4 طبقه، دارای شبستان مردانه با ظرفیت 180 نفر، شبستان زنانه با ظرفیت 150 نفر و فضای انتهایی شبستان با 15 متر مربع است.

 دو سالن اجتماعات زنانه و مردانه، دو کتابخانه ویژه خواهران و برادران، دو دفتر بسیج و دو آبدارخانه نیز دراین مسجد وجود دارد. این مسجد دارای 50 متر مربع مرکز فرهنگی است و همچنین 80 متر مربع از فضای آن نیز به سالن چند منظوره ای ویژه مراسم فرهنگی اختصاص یافته است و ورودی های فضاهای فرهنگی و آموزشی نیز برای خواهران و برادران مستقل است.

 مسجد المهدی(عج) در منطقه 9 شهرداری تهران، دارای 200 متر مربع فضای مسکونی برای روحانی و خادم است و دارای دو دستگاه بالابر برای جانبازان و معلولین است، ضمن آن که سیستم دوربین مداربسته در شبستان ها نصب شده و در سالن اجتماعات بانوان نیز یک دستگاه LCD با قابلیت پخش همزمان مراسم سالن اجتماعات نصب شده است. یک فضای تجاری با ابعاد 30 متر مربع نیز برای این مسجد در نظر گرفته شده است.

مسجد باقر العلوم(ع) میزبان همشهریان منطقه دو

این مسجد در خیابان فرحزاد، خیابان طاهر خانی، خیابان صحرا با 600 متر مربع مساحت زمین و 1349 متر مربع زیر بنا واقع شده است و دارای گلدسته‌هایی به ارتفاع 11 متر و گنبدی 5 متری است.

 این مسجد یک طبقه با نمایی تلفیقی از سنگ آجرنما و کاشی های سنتی، 250 نفر ظرفیت شبستان مردانه، 140 نفر ظرفیت شبستان زنانه و 34 متر فضای انتهایی دارد و 192 متر مربع آن مربوط به قرائتخانه، 18 متر کتابداری ودارای دفاتر بسیج، آبدارخانه و سایر سرویس های مورد نیاز است.

 برای این مسجد 11 متر مربع اتاق صوت در نظر گرفته شده و همچنین برای خادمان نیز فضایی مسکونی به مساحت 84 متر مربع پیش بینی شده است. مسجد باقر العلوم(ع ) حدود 21 متر حیاط مسکونی دارد و 24 متر مربع فضا برای آسانسور آن و یک دستگاه بالابر شش نفره نیز درآن در نظر گرفته شده است.

 در ساخت این مسجد از شیشه های دوجداره استفاده شده است و ورودی های اصلی و فرعی بانوان با درهای چوبی، به نقوش اسلامی مزین است.

همشهری جمعه

کد خبر 76237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز