شادی توکیان: مسجد از گذشته دور تا‌کنون در میان همه مسلمین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و نقش ویژه‌ای در هدایت مسلمین در جوامع گوناگون اسلامی داشته است.

مسجد در فرهنگ اسلام و ایران مهم‌ترین محل برای عبادت‌های جمعی، روشن فکری و اتحاد مسلمین به شمار می‌رود. با نگرشی اجمالی به تاریخ مساجد درمی‌یابیم که مساجد تنها برای ادای فرائض دینی نبوده

 بلکه علاوه بر تجمع طبقات گوناگون اجتماع برای ادای وظایف شرعی و دینی همواره پایگاهی برای استفاده‌های علمی، فرهنگی، آموزشی و... برای جوانان بوده است و همانگونه که مساجد محل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و شروع بسیاری از حرکت‌های اسلامی و نهضت‌ها بوده است، در مقابل، روزی که ارتباط با دین و مساجد ضعیف یا قطع شده، ضعف و ناتوانی و شکست را برای ملت‌های مسلمان  به دنبال داشته است.

در تاریخ انقلاب اسلامی نیز مساجد نقش سازنده و مؤثر خود را در تقویت ایمان به هدف و همچنین گردآوری طبقات گوناگون مردم، به خصوص جوانان ایفا کردند. با توجه به نقش محوری مسجد‌، مدیریت شهری نیز چند سالی است تا توجهی ویژه به این اماکن معنوی داشته است و ساخت مساجد جدید را با در نظر گرفتن همه نیازهای یک مسجد مدرن امروزی و مورد نیاز شهروندان انجام دهد.

 در حال حاضر شهرداری تهران 27 مسجد را در دست ساخت دارد که این مساجد بر اساس نیاز هر یک از مناطق مکان سنجی و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

منطقه1

منطقه یک شهرداری تهران ساخت مسجد الرضا(ع) را در دست دارد که این مسجد با وسعت 2999 متر مربع در بزرگراه آیت الله صدر در دیباجی  بنا می‌شود و هم اکنون در مرحله اجرای اسکلت است.

 منطقه2

منطقه دو یکی از مناطقی است که به دلیل عدم تناسب تعداد مساجد با مساحت و سرانه  جمعیت  پیش‌بینی ساخت 12 مسجد در آن شده است. مسجد پیامبر اعظم‌(ص) با متراژ 2850 متر مربع در شهرک مخابرات‌، میدان بهرود در پارک پرواز قرار دارد و هم اکنون آماده افتتاح است‌؛ ضمن آن که مسجد باقر العلوم(ع)  در خیابان فرحزاد نیز با متراژ 400 متر مربع آماده افتتاح است.

 مسجد بقیه الله‌(عج) نیز 650 متر مربع مساحت دارد و در بزرگراه اشرفی اصفهانی‌، خیابان طالقانی قرار گرفته و هم اکنون در مرحله تغییر نقشه است.  مسجد صاحب الزمان‌(عج) نیزدر میدان بوستان، خیابان آسمان با 794 متر مربع در مرحله اجرای اسکلت قرار دارد.

عملیات اجرایی مسجد خیابان کوهسار نیز که بزرگراه یادگار امام‌، انتهای شهرک ایثار و جنب مجموعه تامین اجتماعی قرار دارد‌، به دلیل وجود معارض فعلاً متوقف شده است‌، همچنین مسجد دیگری نیز در خیابان ارشاد در بلوار مرزداران انتهای خیابان ارشاد با 400 متر مربع‌، مسجد خیابان شهید شوریده در بزرگراه شیخ فضل الله نوری نبش خیابان شوریده با 600 متر مربع و مسجد پارک حق طلب نیز  از جمله مساجدی هستند که در دستور کار ساخت قرار دارند.

 از دیگر مساجد این منطقه مسجد شهید بهشتی در بزرگراه اشرفی اصفهانی بالاتر از پل حکیم در خیابان آهنگ است که با 850 متر مربع در حال طراحی و اجراست و مساجد ورزشکاران با 1000 متر مربع مساحت در خیابان فرحزاد و مسجد 1500 متری خیابان سرو در سعادت آباد‌، بوستان پلیس نیز در مرحله طراحی قرار دارند.

 مجتمع فرهنگی-مذهبی‌، آموزشی وابسته به مسجد جعفری نیز در کوی نصر نبش خیابان 26 قرار دارد که با متراژ 550 متر مربع در مرحله سفتکاری است.

منطقه3

مسجد جامع مهدیه در خیابان دولت‌، دیباجی جنوبی قرار دارد و با وسعت 330 متر مربع‌، تنها مسجد این منطقه است که هم اکنون در مرحه اتمام طراحی قرار دارد.

منطقه5

برای منطقه 5 نیز سه مسجد پیش‌بینی شده است‌: مسجد پیامبر اعظم(ص) که با متراژ 330 متر مربع در تقاطع بزرگراه حکیم و خیابان پیامبر(ص) افتتاح شده است و مسجد حضرت زینب‌(س) در خیابان ورزی شمالی جنب پارک گلدشت پس از طراحی به هیأت امنا تحویل شده است و مسجد دیگری که برای این منطقه در نظر گرفته شده است در خیابان سولقان بالاتر از پایگاه نظامی است که دارای 1000متر مساحت است.

منطقه9

در این منطقه مسجد المهدی (عج) در انتهای خیابان محمد خانی در ضلع شمالی پارک المهدی افتتاح شده است. این مسجد شامل بخش مذهبی و بخش آموزشی و فرهنگی است.

منطقه 11

حسینیه قائم آل محمد‌(عج) در خیابان ولی عصر(عج) انتهای پل امیر بهادر طراحی شده است و ساخت آن به عهده هیأت امناست که 722 متر مساحت دارد‌، ضمن آن که مسجد رضوی نیز که متراژی 600 متری دارد در انتهای بزرگراه نواب خیابان شیخ محمدی برای این منطقه در حال طراحی است.

منطقه 15

برای این منطقه مسجد قدس با 1200 متر مربع در حال طراحی و اجراست که این مسجد در اتوبان بعثت‌، شهرک سجادیه و جنب پارک سجادیه قرار دارد.

منطقه19

در منطقه 19 نیز چهار مسجد ساخته می‌شود : مسجد 14 معصوم(ص) با 650 متر مربع در خانی آباد نو‌، شهرک شریعتی‌، مسجد سید الشهدا‌(ع) در شهرک بستان میدان هویزه با 800 متر مربع‌، مسجد 600 متر مربعی صاحب الزمان(عج) در خیابان بهمنیار در شهرک ولی عصر(عج) و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) با 377 متر مربع در نعمت‌آباد خیابان پاسارگاد قرار دارد که همه این مساجد در مرحله طراحی قرار دارند.

منطقه 20

در این منطقه مسجد امام رضا(ع) قرار دارد که این مسجد با مساحت هزار متر مربع 21 اسفند ماه سال گذشته افتتاح شد.

منطقه 22

مسجدی که در این منطقه در حال طراحی است‌، مسجد جامع ولی عصر(عج) است که دارای 6000 هزار متر مربع مساحت است و در شهرک راه آهن خیابان 45 متری کاج پیش‌بینی شده است.

همشهری جمعه

کد خبر 79809

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز