یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: سکه های جدید500،250 و 1000 ریالی ازتاریخ 11 /12/87 در اختیار بانک ها قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، به منظور کاهش قیمت تمام شده ضرب پول های فلزی در جریان و نیز تسهیل در مبادلات روزمره مردم بانک مرکزی به تغییر طرح و کوچکتر کردن اندازه سکه های 250 ، 500 ریالی و همچنین ضرب سکه 1000 ریالی کرده است.

وزن سکه ۲۵۰ ریالی ۲.۸ گرم، جنس آن مس، آلومینیوم و نیکل، قطر آن ۱۸.۵ میلی‌متر و با ضخامت ۱.۲۶ میلی‌متر است که در روی این سکه عبارت جمهوری اسلامی ایران در بالا، مبلغ اسمی در وسط و سال ضرب آن در پایین حک شده؛ همچنین در پشت این سکه تصویری از مدرسه فیضیه نقش بسته است.

سکه ۵۰۰ ریالی که وزن آن ۳.۹ گرم و از جنس مس، آلومینیوم و نیکل است، ۲۰.۶ میلی‌متر قطر و ۱.۴۱ میلی‌متر ضخامت دارد و دقیقا مشخصات روی آن با سکه ۲۵۰ ریالی یکی است با این تفاوت که مبله اسمی این سکه در وسط حک شده ۵۰۰ ریال است. در پشت این سکه نیز آرامگاه سعدی به تصویر کشیده شده است.

اما سکه ۱۰۰۰ ریالی که به تازگی ضرب شده باز هم به لحاظ جنس همانند دو سکه یاد شده است و قطر آن ۲۳.۷ میلی‌متر است. این سکه ۱.۶۲ میلی‌متر ضخامت دارد و در پشت آن تصویر پل خواجو به چشم می‌خورد. در روی سکه ۱۰۰۰ ریالی هم عبارت جمهوری اسلامی ایران در بالا، در وسط تصویری از کوه دماوند و مبلغ اسمی سکه و در نهایت در پایین آن سال ضرب سکه وجود دارد.

با ورود این سه نوع سکه به گردش پولی کشور مبادلات روزمره مردم راحت‌تر می‌شود ضمن این که قیمت تمام شده ضرب پول‌های فلزی در جریان نیز کاهش پیدا کرده است. البته پول‌های فلزی قبلی نیز کماکان در جریان خواهند بود و مطابق ارزش اسمی آن‌ها قابل مبادله هستند.

کد خبر 76224

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز