همشهری آنلاین: مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از عرضه سکه‌های ویژه سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بانک کارگشایی در تهران خبر داد

محمد قدس الهی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت: دستگاه‌های دولتی هم می‌توانند با درخواست کتبی به بانک مرکزی این مجموعه‌ها را با قیمت روز دریافت کنند.

وی افزود: این سکه‌ها شامل چهارمجموعه سه قطعه‌ای است که براساس سه محور رهبری، مردمی و دینی بودن انقلاب طراحی شده است و چون در یک مجموعه مفهوم    می‌یابد به صورت تکی قابل عرضه نیست.

قدس الهی گفت: مجموعه اول، سه قطعه سکه یادبود ( هر قطعه معادل یک بهار) است که وزن هرقطعه در این مجموعه 8.136 (هشت گرم و 136 هزارم گرم) طلای 900 در هزار است.

قدس الهی گفت: مجموعه دوم شامل سه قطعه سکه دو و نیم بهار است که وزن هر سکه 20.34 ( 20 گرم و 34 صدم گرم) طلای 900 درهزار است.

وی مجموعه سوم را شامل سه قطعه یادبود معادل سکه پنج بهار اعلام کرد که وزن هریک از سکه های آن 40.68 (40 گرم و 68 صدم گرم) طلای 900 در هزار است .

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی مجموعه چهارم را شامل ترکیبی از سه سکه در اندازه یک یادبود، دو ونیم یادبود و پنج یادبود (معادل سکه بهار) با عیار 900 در 1000 یا 21.6 اعلام کرد.

قدس الهی تاکید کرد: ضرب این سکه‌ها که از آن به عنوان سکه‌های کلکسیونی یاد      می‌شود، محدود است و تنها یک بار ضرب می‌شود و ادامه نخواهد یافت.

وی درباره قیمت و نحوه فروش آن گفت‌: این سکه‌ها به صورت حراجی در بانک کارگشایی و فعلا هفته‌ای سه روز (شنبه، دوشنبه، چهارشنبه) عرضه می‌شود و قیمت آن تابع قیمت جهانی طلا بعلاوه هزینه‌های ضرب و بسته بندی آن است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی قیمت امروز این سکه ها را حدود هفتصد وسه هزار تومان در مجموعه سه قطعه ای یک بهار، یک میلیون و 742 هزار تومان برای سه سکه قطعه دو و نیم بهار، سه میلیون و 457 هزار تومان برای سه سکه قطعه پنج بهار و یک میلیون و 967 هزار تومان برای مجموعه ترکیبی چهارم (از هر مجموعه یک قطعه) اعلام کرد.

وی افزود : متناسب با قیمت های جهانی طلا و قیمت خرید ان در حراجی بانک کارگشایی ، قیمت این مجموعه ها نیز تغییر خواهد کرد.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی گفت: روی یک قطعه از این سکه ها تصویر حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و پشت ان جمله « انقلاب ما انفجار نور بود » نقش بسته است که بر نقش رهبری تاکید دارد.

وی افزود: بر روی قطعه دوم سکه طرح شمسه ایرانی – اسلامی به همراه مشت گره کرده به عنوان نماد عزم و اراده مردمی در به ثمر رسیدن انقلاب و در پشت ان شعار  استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ضرب شده است.

قدس الهی اظهار داشت: بر روی قطعه سوم نیز طرح کبوتر که نمادی جهانی از دو مفهوم صلح و آزادی است و گل لاله به همراه قطره خون در زیر آن برگرفته از مصراع شعر از خون جوانان وطن لاله دمیده و نشان جمهوری اسلامی نقش بسته است که الهی بودن انقلاب را به ذهن متبادر می کند و آیه جاء الحق و زهق الباطل نیز روی دوم سکه را مزین کرده است.

مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی در ادامه با اعلام خبر ضرب مجموعه سکه های نقره یاد بود سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: زمان رونمایی از سکه های نقره و نحوه عرضه ان متعاقبا اعلام خواهد شد.

بنابر این گزارش، مدیر کل سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی هم با تشریح ویژگی های فنی سکه های یادبود سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از انتخاب طرح این سکه ها از میان طرح هایی که هنرمندان بانک و خارج از ان ارائه کردند، قالب های این طرح‌ها با حساسیت و ویژگی های خاص در سه اندازه یک بهار، 2.5 بهار و 5 بهار تولید و در مرکز ضرب سکه های طلا در بانک مرکزی استفاده شد.

مجید صنیعی افزود‌: طراحی این سکه ها به گونه ای است که سیر حرکت انقلاب را بیان می کند و در کنار هم مفهوم پیدا می کند.

خاطرنشان می شود بانک کارگشایی وابسته به بانک ملی که عامل عرضه سکه های بهار ازادی و سکه های یادبود سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است در خیابان مولوی - نرسیده به میدان محمدیه - تهران واقع است.

کد خبر 75004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز