رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از سکوت نهادهای مالی جهانی در برابر اقدام برخی قدرت‌های بزرگ جهان در تزریق گسترده پول به اقتصاد کشورشان انتقاد کرد.

محمود بهمنی که به همراه وزیر اقتصاد کشورمان برای شرکت در نشست مقدماتی اجلاس بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در الجزایر به سر می‌برد، در سخنانی در این نشست گفت: چرا صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی اجازه می‌دهند آمریکا و اروپا به جای اعتمادسازی ورفع بحران، دلارهای فراوان و بدون پشتوانه به اقتصاد خود و جهان تزریق کنند.

درپی بحران در اقتصاد جهان، آمریکا و برخی کشورهای بزرگ اروپایی با تصویب طرح‌های محرک اقتصادی تاکنون هزاران میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای خود تزریق کرده‌اند. رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان، این اقدام دولت‌های بزرگ را موجب تشدید تورم در آینده نه چندان دور در جهان دانست و افزود: مگر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نمی‌دانند در آینده نه چندان دور تورم ناشی از این امر دامن همین قدرت‌ها و همچنین کشورهای در حال توسعه را خواهد گرفت؟

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران همچنین حمایت واقعی نهادهای مالی جهانی از جمله صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی ازکشورهای کم‌درآمد و ضعیف جهان را خواستار شد.

وی ابراز کرد: مهم‌ترین درس از بحران اخیر جهانی، این است که ساختار نظام مالی کنونی جهان که مبتنی بر ربا ‌و توسعه بی‌قاعده ابزارهای مشتقه و دارایی‌های کاغذی است، در بطن خود در بردارنده چنین بحرانی است و شایسته است با مراجعه به آموزه‌های اقتصاد و احکام مربوط به مالیه اسلامی‌درجهت توسعه ابزارهای مالی اسلامی ‌تلاش شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران تصریح کرد: منطق به ما حکم می‌کند که از تمرکز روابط مالی - اقتصادی با چند کشور معدود و محدود دنیا اجتناب کنیم زیرا در این صورت از تاثیرات و آسیب‌های منبعث از کانون‌های بحران اخیر مصون خواهیم بود.

بهمنی ادامه داد: همچنین تجربه نشان داده است هر اندازه ارتباط اقتصادی - مالی با کشورهای بحران‌خیز آمریکا و اروپایی افزایش یابد به همان میزان، آسیب و تاثیر پردامنه‌تر و شدیدتر خواهد بود.

اثرات بحران جهانی بر ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی ایران با تاکید بر لزوم انجام ترتیبات محتاطانه و هوشیاری کامل بخش‌های دولتی و غیر‌دولتی کشورها در زمینه نحوه و راهکار مقابله با بحران جاری جهانی اظهار کرد‌: اقتصاد ایران در مجموع با قوت و استحکام کافی با مشکلات به‌وجود آمده مقابله می‌کند. 

بهمنی با بیان پیامدهای مستقیم و غیر‌مستقیم بحران بر درآمدهای حاصل از صادرات فراورده‌های نفتی و غیر‌نفتی ایران تاکید کرد: در نتیجه کاهش تقاضای جهانی و افت بهای نفت، ‌در نظام بانکی ایران پیش‌بینی و تمهیدات لازم به‌منظور کنترل آثار بحران و تنظیم تراز پرداخت‌های کشور و بودجه دولت، انجام شده است.

دامنه اثرات بر ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان نیز در تحلیل اثر بحران مالی بر اقتصاد ایران گفت: به‌دلیل نبود ارتباط مستقیم بازارهای سرمایه و مالی ایران با بازارهای کشورهای غربی که سرمنشأ شرایط کنونی هستند، دامنه آسیب و تاثیر‌پذیری بازارهای مالی ایران از وضع کنونی، محدود و عمدتا غیرمستقیم بوده است.

شمس‌الدین حسینی  با اشاره به ضعف مؤسسه‌های بین‌‌المللی ارزیابی مخاطرات بیان داشت: اکنون اعتبار مؤسسات ارزیابی‌کننده ریسک کاهش یافته و این بدان علت است که به‌رغم انتظار جهانی از این قبیل مؤسسات، هیچ‌یک از آنها، وقوع بحران اخیر و فروریزی ساختار نظام اقتصادی ـ‌ مالی جهانی را پیش‌بینی نکرده بودند و برعکس ارزیابی‌های آنها، کشورهایی دچار فروپاشی بازارهای مالی شدند که از سوی این مؤسسات بهترین رتبه‌ها را به‌خود اختصاص داده بودند و بحران کنونی، ما را به توجه ویژه به ابزارها و آموزه‌های اقتصادی اسلامی‌ و بسط و گسترش آنها، رهنمون و ایجاب می‌کند توسعه روابط همه جانبه اقتصادی درون‌گروهی را، به‌صورت جدی در دستور کار و ملاحظات قرار دهیم.

وی تصریح کرد: با وجود کاهش 40 تا 85 درصدی شاخص مالی در بازارهای کشورهای آمریکا و اروپایی در سال 2008 این عدد برای ایران کمتر از 15 درصد بوده است.

وی اظهار داشت: این کاهش به‌دلیل افت بهای محصولات انرژی‌بر، همچون پتروشیمی، فولاد و سیمان- که سهم عمده در بازار سرمایه ایران را دارا هستند- است و به‌دلیل ثبات نسبی شاخص در ایران، بازار بورس تهران رتبه اول را از سوی فدراسیون جهانی بورس‌ها به‌خود اختصاص داده است.

حسینی اضافه کرد: ثبات مناسبی در بخش پولی و بانکی ایران وجود دارد و رویکرد حمایتی ما معطوف به حمایت مالی از بنگاه‌ها و بخش‌های تولیدی است.

در پایان با پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی‌ایران، مقرر شد نشست بعدی گروه کشوری در بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول به میزبانی ایران برگزار شود.

کد خبر 75963

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز