حالا دیگر همه پایتخت نشین ها می دانند که روزگار زمین های خاکی فوتبال که تا چند دهه قبل جایی برای دورهمی های فوتبالی بود سپری شده و این روزها اثری از آنها باقی نمانده است.

زمین خاکی

همشهری آنلاین- مهدی اسماعیل پور: امیر حاج رضایی پیشکسوت و کارشناس فوتبال کسی است که می تواند پاسخگوی سؤال‌های ما در مورد سرنوشت دردناک زمین‌های خاکی تهران باشد. حاج رضایی سال‌ها در زمین های خاکی اطراف میدان خراسان کنار چهره‌های سرشناسی چون علی پروین بازی کرده و بهتر از هر کسی می تواند درباره پایان عمر زمین های خاکی فوتبال صحبت کند. تجربه و حافظه تاریخی و نیز دانش فوتبالی او به ما می‌گوید که چرا زمین‌های خاکی از رونق افتادند و دیگر کمتر کسی سراغی از آنها می‌گیرد.   

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید


 تقریباً هر محله تهران یک زمین خاکی فوتبال داشت. چرا دیگر خبری از این زمین‌ها نیست؟  


چون در اغلب آنها ساخت‌وسازشد و ساختمان‌ها و برج‌ها جای زمین‌های خاکی را گرفتند. چند ورزشگاه کوچک هم که باقی مانده مورد تهدید قرار دارد و شاید در آینده‌ای نه چندان دور از آنها هم اثری باقی نماند. این روزها یک‌متر خاک تهران میلیون ها تومان ارزش دارد و دیگر مجالی برای تنفس زمین‌های خاکی باقی نمی‌ماند.  


 اما در همین چند زمین خاکی باقی مانده هم کمتر کسی فوتبال بازی می‌کند.  


این که چرا زمین‌های خاکی از رونق افتادند و در حال نابودی کامل هستند، دلایل زیادی دارد که از حوصله این بحث خارج است. تحولات اجتماعی و شرایط اقتصادی نیز سهمی در این ماجرا دارند. اما دلیل فوتبالی‌اش این است که مانند گذشته دیگر این زمین‌های خاکی دروازه رسیدن به تیم‌های بزرگ و تیم‌ملی نیستند. بر اثر بی‌توجهی فدراسیون فوتبال کم‌کم این زمین‌ها اثرگذاری خود را از دست دادند. در گذشته از ۲ راه یک نفر می‌توانست وارد فوتبال شود. یکی همین زمین‌های خاکی و دیگری هم آموزشگاه‌ها بود. اما دیگر اثری از آنها نیست و آکادمی‌های فوتبال جای آنها را گرفته‌اند. متأسفانه اغلب این آکادمی‌ها نیز فقط دنبال سودجویی و کسب و درآمد هستند و هیچ خدمتی به جوانان و فوتبال این مملکت نمی‌کنند.  


 پس به اعتقاد شما مسئول اصلی از بین رفتن زمین‌های خاکی بازیکن‌ساز، فدراسیون فوتبال است؟  


فدراسیون فوتبال هم مقصر است اما همان‌طور که گفتم مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا این شرایط پیش بیاید و یک ارگان یا یک دلیل خاص را نمی‌شود به‌عنوان مقصر اصلی معرفی کرد.  


 امکان دارد روزی دوباره شاهد رونق گرفتن فوتبال محله‌ها درتهران باشیم؟  


دیگر نمی‌شود این نوع فوتبال را احیا کرد و سال‌ها است که دورانش به سر رسیده است. حالا دیگر خیلی چیزها عوض شده است. رفتار، گفتار و تفکرات نسل جدید و توقعاتش تغییر کرده است. حتی فوتبال هم عوض شده است. آن دوران فوتبال علاقه و تفریح بود اما حالا فوتبال شغل و حرفه است و در آن پول حرف اول و آخر را می‌زند. برای مثال الان با این قیمت‌های نجومی زمین در تهران، چه کسی می‌آید زمینی را که صدها میلیون تومان و حتی میلیاردها تومان می‌ارزد را دست نخورده رها کند تا در آن فوتبال بازی کنند؟  
با از بین رفتن زمین‌های خاکی، فوتبال تهران و حتی ایران دچار افت شد. بسیاری از ستاره‌های سابق فوتبال تهرانی بودند و در همین زمین‌های خاکی محله‌ها رشد می‌کردند اما حالا دیگر در تمام فوتبال ما به سختی می‌شود پدیده‌ای پیدا کرد، دیگر چه برسد در فوتبال تهران.  
وقتی که جو می‌کاریم نباید انتظار داشته باشیم گندم درو کنیم. آن دوران فوتبال در محله‌های مختلف تهران رونق داشت و هر محل برای خودش یک تیم و چند ستاره داشت. رقابت آنقدر زیاد بود که برای رسیدن به فوتبال باشگاهی باید خیلی خوب فوتبال بازی می‌کردی. تمام استعدادها فرصت پیدا می‌کردند تا خودشان را نشان دهند. اما با از بین رفتن فوتبال درمحله‌ها، فوتبال تهران و فوتبال ملی ما هم دچار افت شد.

--------------------------------------------------------------------------------------------

* منتشر شده در همشهری محله منطقه ۲ به تاریخ ۱۳۹۳/۰۸/۱۴

کد خبر 762198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha