گروهی از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران که در مقاله‌ای در «ژورنال بین‌المللی برنامه‌ریزی و مدیریت بهداشتی» هزینه‌های انسانی تحریم‌های اقتصادی ایران را از لحاظ تاثیر بر سلامت مردم را تجزیه و تحلیل کرده‌اند، می‌گویند اثرات این تحریم‌ها بر بهداشت عمومی گریزناپذیر است.

sanctions

به گزارش همشهری آنلاین این پژوهشگران در این بررسی بر اساس بازبینی مقالات به تجزیه‌وتحلیل اثرات تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی بر وضعیت کلی سلامت ایرانیان و کارکرد نظام بهداشتی ایران و نیز شناسایی راهبردهای موثر برای تاب‌آور کردن نظام بهداشتی در برابر تحریم‌ها پرداخته‌اند.

این پژوهشگران می‌نویسند اعتقاد بر این است که تحریم‌های اقتصادی اثرات زیانباری بر سلامت ایرانیان داشته‌اند و باعث مشکلات مالی عمده‌ای در دسترسی به خدمات مراقبت بهداشتی ایجاد کرده‌اند. به گفته این پژوهشگران، این مشکلات عمدتا بر گروه‌های حاشیه‌ای و آسیب‌پذیر اثر می‌گذارند. تحریم‌های اقتصادی با گذاشتن تاثیر منفی بر دسترسی به خدمات سلامت باعث تخریب نظام بهداشتی ایران می‌شوند.

 این بازبینی همچنین اثرات تعیین‌کننده تحریم‌ها بر شرایط اقتصادی و اجتماعی  را مستند کرده است. به گفته این پژوهشگران، اغلب راهبردهای شناسایی‌شده برای تاب‌آور کردن نظام بهداشتی در برابر تحریم‌ها به حکمرانی نظام بهداشتی مربوط هستند.

این پژوهشگران در نتیجه‌گیری این مقاله می‌نویسند حتی اگر داروها و تجهیزات اساسی از تحریم‌ها معاف شوند، اثر تحریم‌های اقتصادی بر بهداشت عمومی گریزناپذیر است. به نوشته آنها تعیین کمی اثر تحریم‌های اقتصادی بر حوزه‌های متفاوت مربوط به سلامت نیاز به پژوهش بیشتر دارد. آنها می‌نویسند که اقدامات شناسایی‌شده برای مواجهه با تحریم‌ها در کشورهای دیگر را می‌توان مورد توجه قرار داد، اما برای کاوش در این باره که چگونه می‌توان سلامت مردم را در برابر پیامدهای منفی تحریم‌ها تاب‌آور کرد، کار بیشتری باید انجام شود.

رئوس یافته‌های پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران حاجیه سادات سجادی، فائزه یحیایی و الهام احسانی- چیمه که به همراه رضا مجدزاده از دانشکده بهداشت و مراقبت اجتماعی دانشگاه اسکس در روچستر بریتانیا این مقاله را اخیرا در International Journal of Health and Management منتشر کرده‌اند، شامل این موارد می‌شود:

  • هیچ تحریم هوشمندی وجود ندارد. حتی اگر داروها و تجهیزات اساسی از تحریم‌های اقتصادی معاف شوند، این تحریم‌ها به طور گریزناپذیری بر بهداشت عمومی تاثیر می‌گذارند.
  • اندازه‌گیری اثرات تحریم‌های اقتصادی بر سلامت و پیامدهای آنها کار مشکلی است. یک روش‌شناسی دقیق ‌پژوهشی برای تجزیه و تحلیل اثرات اختصاصی تحریم‌های اقتصادی بر پیامدهای گوناگون بهداشتی لازم است.
  • کمبود شواهد متقن درباره اقدامات موثر و عملی برای برای تاب‌آور کردن نظام بهداشتی در برابر تحریم‌های اقتصادی به چشم می‌خورد. تاثیربخشی و گسترده این اقدامات را باید ارزیابی کرد- اغلب اقداماتی که در این زمینه در مقالات منتشرشده یافت شدند، بر بر تقویت «حکمرانی» (governance) نظام بهداشتی تاکید داشتند.
کد خبر 761982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha