رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در ۵ سال آینده تعداد بیماران نارسایی کلیوی ۲ برابر می‌شود، گفت: طول عمر و بقای بیماران با پیوند کلیه بیشتر از دیالیز است.

علیرضا زالی

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران به موضوع اهدای عضو اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ اهدای عضو بسیار مهم است. در  این زمینه در شورای شهر مصوبه ای تصویب شد. 

۲ برابر شدن بیماران کلیوی در ۵ سال آینده

وی با بیان اینکه در ۵ سال آینده تعداد بیماران نارسایی کلیوی ۲ برابر می‌شوند، گفت: طول عمر و بقای بیماران با پیوند کلیه بیشتر از دیالیز است. همچنین هزینه‌های دیالیز بالاتر از پیوند کلیه است.

۲ عامل اصلی بروز نارسایی کلیه در کشور  

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص نارسایی کلیه گفت: بخشی از این بیماری به دلیل کم‌تحرکی و کبد چرب است و تقریبا ۱۵ هزار ایرانی بر اثر نارسایی کبد جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه فشار خون و دیابت ۲ عامل اصلی بروز نارسایی کلیه در کشور  قلمداد می‌شود.

نارسایی قلب در ایران بالاست

وی به آمار پیوند کلیه و کبد در کشور اشاره کرد و گفت: آمار خوبی در این زمینه در ایران داریم، البته نارسایی قلب در ایران بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگر سخنانش به تصادفات در کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون و ۱۵۰ هزار تصادف رخ داد که بر اثر آن ۱۹ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

مرگ ۲ نفر از لیست انتظار پیوند عضو در هر ساعت

به گفته زالی، سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و متأسفانه علی‌رغم اینکه باید سالانه ۴ هزار پیوند عضو از بیماران مرگ مغزی داشته باشیم، کمتر از یک‌سوم پیوند انجام می‌شود.

وی ادامه داد:  در کشور ما در هر ساعت یک تا ۲ نفر از کسانی که در لیست پیوند اعضا هستند، فوت می‌کنند. ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند اعضا هستند که از این رقم ۱۸ هزار نفر منتظر پیوند کلیه هستند.

انجام ۳۵۰۰ پیوند عضو در سال گذشته

به گفته زالی، سال گذشته ۳۵۰۰ پیوند در کشور انجام شده که از این تعداد ۲۴۰۰ پیوند برای پیوند کلیه و ۹۰۰ پیوند برای کبد بود.

کاشت درخت به نام اهداکنندگان عضو

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد مردم ما نسبت به گرفتن کارت اهدای عضو اقدام کرده‌اند، گفت: در پهنه‌های شهر تهران حداقل ۳ پهنه از ۵ پهنه امکانات تبلیغاتی مناسب برای ترویج فرهنگ پیوند اعضا را به زودی خواهند داشت و در هر استانی درختی به نام این قهرمانان ملی که ایثار می‌کنند کاشته می‌شود.

کد خبر 761821
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha