سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

کمال قلیچ‌داراوغلو (Kemal Kılıçdaroğlu) در سال ۱۹۴۸ در بالیکا، ناظمیه، استان تونجلی در خانواده ای علوی مذهب در ترکیه بدنیا آمد. حزب جمهوری خلق ترکیه تحت رهبری اوست.

کمال قلیچ‌داراوغلو

به گزارش همشهری آنلاین،  کمال قلیچ‌داراوغلو  زاده ۱۷ دسامبر ۱۹۴۸،  سیاستمدار سوسیال دموکرات و رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه است. این حزب اصلی‌ترین حزب مخالف ترکیه می باشد.

حزب او قدیمی‌ترین حزب سیاسی در جمهوری ترکیه و مهم‌ترین حزب چپ میانه این کشور است که گرایش‌های ملی‌گرایانه، سوسیال دموکرات و لائیک دارد و در انترناسیونال سوسیالیست و حزب سوسیالیست‌های اروپایی عضویت دارد. همچنین کمال قلیچ‌داراوغلو نماینده شهر ازمیر در مجلس ترکیه است.  

قلیچداراوغلو قبل از ورود به عرصه سیاست، کارمند دولت بود و از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ به عنوان مدیرکل موسسه بیمه اجتماعی فعالیت می کرد. وی در انتخابات عمومی سال ۲۰۰۲ وارد مجلس ترکیه  شد.  

پس از استعفای دنیز بایکال از رهبری حزب در سال ۲۰۱۰، قلیچداراوغلو نامزدی خود را اعلام کرد و به اتفاق آرا به عنوان  رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه انتخاب شد.   او نامزد مشترک  حزب جمهوری خلق ترکیه و اتحادیه ملت برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه است.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه

نتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بعد از آن که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی «کمال قلیچداراوغلو» اصلی‌ترین رقیب خود را شکست داد اما نتوانست از آستانه ۵۰ درصد آرا عبور کند، به دور دوم رفت.  

 اردوغان رهبر حزب «عدالت و توسعه» و نامزد ائتلاف «جمهور» پیش‌بینی قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف شش حزب مخالف را که گفته بود در دور اول او را شکست می‌دهد، با کسب ۴۹.۵۰ درصد آرا در مقابل ۴۴.۸۹ درصد شکست داد.

با شمارش نزدیک به ۱۰۰ درصد آراء انتخابات پارلمانی ترکیه، ائتلاف جمهور به ریاست رجب طیب اردوغان با کسب ۳۲۲ کرسی پیشتاز انتخابات پارلمانی شد. بر اساس آمار شبکه دولتی «تی‌آرتی»، حزب عدالت توسعه ۲۶۷ کرسی، حزب «حرکت ملی» ۵۰ کرسی و حزب «رفاه» نیز پنج کرسی را برای این ائتلاف به دست آورده‌اند.

ائتلاف ملت به رهبری کمال قلیچداراوغلو هم موفق به کسب ۲۱۳ کرسی پارلمان ترکیه شده است. در ائتلاف ملت، حزب جمهوری خلق ترکیه ۱۶۹ کرسی و حزب IYI نیز ۴۴ کرسی کسب کرده است.

آخرین بروزرسانی  May ۱۶, ۲۰۲۳ - سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

کد خبر 760840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha