سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

خضر عدنان در سال ۱۹۷۸ در عرابه شهرکی در کرانه باختری رود اردن در استان جنین، بدنیا آمد. او به دلیل اعتصاب غذا پس از ۸۶ روز در زندانی در اسرائیل در ۲ مه ۲۰۲۳ درگذشت. عدنان از اعضای ارشد و سخنگو و رهبر جهاد اسلامی فلسطین بود که در کرانه باختری به‌طور گسترده شناخته شده‌است.

خضر عدنان

به گزارش همشهری آنلاین،  خضر عدنان محمد موسی زاده ۲۴ مارس ۱۹۷۸ یک فعال فلسطینی و زندانی سیاسی  در اسرائیل بود که بدون محاکمه، ۱۲ بار توسط اسرائیل تا زمان مرگش دستگیر شد. او پس از اعتصاب غذای ۶۶ روزه خود در سال ۲۰۱۱ که منجر به اعتصاب غذای گسترده در میان زندانیان فلسطینی و در نهایت آزادی وی شد، به شهرت رسید.

در اوایل دهه ۲۰۰۰، عدنان سخنگوی جهاد اسلامی فلسطین  بود،  در دسامبر ۲۰۱۱، عدنان دستگیر و در بازداشت اداری (به عنوان زندانی سیاسی) نگهداری شد و روز بعد در اعتراض به شرایط بازداشت خود، سیاست بازداشت اداری اسرائیل و رفتار آن با فلسطینیان تحت اشغال اسرائیل دست به اعتصاب غذا زد. در حالی که قبلاً اعتصاب غذای دسته جمعی توسط گروه هایی از اسرای فلسطینی انجام شده بود، عدنان اولین کسی بود که دست به اعتصاب غذای انفرادی زد.

به گفته عدنان، نشست کمیته بین المللی صلیب سرخ پس از اصرار افسران اسرائیلی بر حضور آنها و بستن عدنان به تخت او لغو شد. در ۲۱ فوریه ۲۰۱۲، اسرائیل با آزادی عدنان در ۱۷ آوریل ۲۰۱۲ موافقت کرد و او پدیرفت که فوراً به اعتصاب غذای ۶۶ روزه خود پایان دهد، که در آن زمان طولانی ترین اعتصاب غذا در تاریخ فلسطین بود.

زندگینامه: خضر عدنان (۱۹۷۸– ۲۰۲۳)

عدنان برای آخرین بار در ۵ فوریه ۲۰۲۳ دستگیر شد و بلافاصله اعتصاب غذای طولانی خود را آغاز کرد. امیره هاس، روزنامه‌نگار اسرائیلی، نوشت که قصد او افشای بی‌عدالتی اساسی نظام عدالت نظامی اسرائیل و انکار گاه و بیگاه آن از آزادی‌های اساسی بود. او  در زندان اسرائیل در دوم ماه مه ۲۰۲۳ درگذشت.

آخرین بروزرسانی  May ۱۶, ۲۰۲۳ - سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

کد خبر 760814
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha