در اتفاق استثنایی نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب، آیت‌الله خامنه‌ای برای نخستین‌بار در قالب مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگار حوزه کتاب مستقر در نمایشگاه گفت‌وگو کردند. همشهری آنلاین در گفت‌وگو با میترا لبافی خبرنگار حوزه کتاب خبرگزاری صداوسیما، تجربه و حواشی این مصاحبه را جویا شد.

رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب مصاحبه با میترا لبافی

همشهری‌آنلاین _ گروه سیاسی: رهبر معظم انقلاب در نیمه‌های برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مصلای تهران رفتند و از این نمایشگاه بازدید کردند.

در این بازدید و در اتفاقی استثنایی، آیت‌الله خامنه‌ای برای نخستین‌بار در قالب مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگار حوزه کتاب مستقر در نمایشگاه گفت‌وگو کردند.

همشهری آنلاین در گفت‌وگو با میترا لبافی خبرنگار حوزه کتاب صداوسیما، تجربه و حواشی این مصاحبه را جویا شد.

به نظر می‌رسد جزو اولین خبرنگارانی که باشید از فرصت مصاحبه مستقیم با رهبر معظم انقلاب بهره‌مند شدید. این تجربه برای شما چگونه بود؟

من ۲۲سال است که خبرنگار حوزه کتاب هستم و پیش از آن هم در نشریات کتاب هفته فعالیت می‌کردم. گفت‌وگو با عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور برای هر خبرنگار یک تجربه منحصر به‌فرد محسوب می‌شود. عموم مردم در حوزه کاری ما اطلاع دارند که آیت‌الله خامنه‌ای به‌صورت مستمر اهل کتاب‌خوانی هستند. ایشان اصلا کتاب‌دوست هستند. همه این موارد یک احساس خوب و تجربه منحصر به‌فردی را در بنده ایجاد کرد. 

شاید اولین فردی هم بودید که چنین گفت‌وگویی با رهبری داشتید؟

اگر منظور همه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد، نمی‌توان با قاطعیت این سوال را تایید کرد. ما حداقل در صداوسیما خبرنگاران متعددی در واحد مرکزی خبر داشتیم که در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف ایشان را همراهی می‌کردند. در حوزه کتاب باید بگویم این اولین گفت‌وگویی است که به‌صورت پرسش و پاسخ مستقیم با رهبر معظم انقلاب صورت گرفت. 

اتفاق استثنایی در حاشیه نمایشگاه کتاب؛ نخستین مصاحبه مطبوعاتی رهبر انقلاب | روایت میترا لبافی از گفت‌وگویی منحصر به‌فرد

عمده تقریظ‌های رهبر معظم انقلاب پای کتاب‌های جنگ تحمیلی ۸ساله و خاطرات مرتبط با آن بوده است. در خلال این گفت‌وگو متوجه سایر علاقه‌مندی‌های ایشان نیز شدید؟

بله. در همان پرسش و پاسخ ایشان می‌گویند که رمان و کتاب‌های علمی و تخصصی نیز می‌خوانند. تنوع مطالعاتی ایشان بالاست. 

چه حاشیه دیگری از این گفت‌وگو برای شما جالب توجه بود؟

با توجه به اینکه ما خبرنگار هستیم و با خیلی از مسئولان گفت‌وگو می‌کنیم با استرس‌های این کار و نگرانی‌های کار خبرنگاری آشنا هستیم. درست است که برای بنده شان این مصاحبه در سطح تمام و کمال محسوب می‌شد و خاص‌ترین گفت‌وگوی بنده بود، اما یکی از بی‌استرس‌ترین مصاحبه‌هایی بود که در عمر کاری‌ام تجربه کردم. زمانی ممکن است مسئولی واکنش خوبی به سوال خبرنگار نداشته باشد و دیگر نتوان سوالات بعدی را مطرح کرد، ولی فضای مصاحبه با رهبر معظم انقلاب خیلی صمیمی و راحت بود. 

چرا؟

به‌خاطر صمیمیتی که آن فضا ایجاد کرده بود. ایشان در اکثر نمایشگاه‌های کتاب حاضر شده‌اند. بنده سال‌ها در نمایشگاه کتاب کار خبری کرده‌ام و با ناشران و غرفه‌داران گفت‌وگو کرده‌ام. در میان همه این تجربیات، همراهی رهبر معظم انقلاب با اهل فرهنگ برای ما دلنشین بوده است و من هم جزئی از این بدنه هستم. من دیده‌ام که ناشران و غرفه‌داران نمایشگاه کتاب چقدر راحت با ایشان صحبت می‌کنند و مسائل‌شان را می‌گویند. وقتی غرفه‌داران با رهبر انقلاب صحبت می‌کردند، ایشان خیلی ادبیات و جنس حرف‌های ما را می‌شناختند و در مورد شمارگان کتاب و تجدید چاپ‌ها سوال می‌کردند و همه این مسائل برای ما آشنا بود. این پیش‌زمینه یک فضای صمیمانه‌ای را ایجاد می‌کرد که من در آن مصاحبه آرامش داشتم. بسیاری از همکاران بنده که این مصاحبه را دیدند به بنده گفتند مصاحبه بسیار مسلطی بود و این به‌علت بازخوردی بود که بنده در آن فضا دریافت کردم. 

کد خبر 760437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha