همشهری آنلاین: انتظار می‌رود رییس جمهور آمریکا طرح خود را برای ادامه جنگ در عراق حین سخنرانی امروزش آشکار کند.

خبرگزاری سوییس از واشنگتن گزارش داد، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که این طرح شامل یک چارچوب زمانی برای کاهش سریع حضور نظامی آمریکا در عراق است.

باراک اوباما صبح جمعه (به وقت محلی) به کمپ لژیون در کارولینای شمالی وارد می‌شود تا در پایگاه نیروی دریایی آمریکا سخنرانی کند. گزارش شده که او طرح خروج همه نیروهای جنگی آمریکا را تا اوت 2010 یا سه ماه دیرتر از زمانی که حین رقابت‌های انتخاباتی وعده داده بود، از عراق خارج کند. [تقویم 19ماهه اوباما برای خروج نظامیان از عراق ]

حدود 140 هزار نیروی آمریکا در عراق مستقر هستند و قرار است شمار آنها به حدود 50 هزار سرباز کاهش یابد که نقش آنها آموزشی و حفاظت از نیروها خواهد بود.

اوباما افغانستان را اولویت اصلی نظامی برای ایالات متحده تعریف کرده و قصد دارد نیروهای این کشور را از عراق به افغانستان اعزام کند. او در حال حاضر دستور استقرار 17 هزار سرباز دیگر آمریکایی را در افغانستان در سال جاری ابلاغ کرده است.

بر اساس توافقنامه‌ای که دولت بوش با نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق امضا کرد، همه نیروهای آمریکایی باید خاک عراق را تا پایان سال 2011 ترک کنند. [توافقنامه امنیتی عراق-آمریکا]

کد خبر 76039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز