ترجمه احسان تقدسی: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری منتخب ایالات متحده تصمیم گرفته است که طرح پنتاگون برای اعزام 30هزار نیروی جدید به افغانستان را امضا کند.

اما افغانستان در 7سال گذشته همواره با بحران روبه‌رو بوده است و کابینه جدید نمی‌تواند از هم‌اکنون پیش‌بینی کند که آیا افزایش نیرو در این کشور نیز به مانند افزایش نیرو در عراق به کاهش خشونت‌ها کمک خواهد کرد یا خیر.

با وجود این، تیم امنیت ملی اوباما انتظار دارد اعزام نیروی جدید به افغانستان- که میزان سربازان آمریکایی حاضر در این کشور را به حدود 2 برابر میزان فعلی می‌رساند- (هم‌اکنون 32هزار سرباز آمریکایی در افغانستان هستند) بتواند زمان کافی را برای تعیین استراتژی جدید برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان، به‌عنوان کشوری که اوباما آن را خط مقدم مبارزه با تروریسم معرفی کرده، در اختیار واشنگتن قرار دهد.

اوباما در زمان رقابت‌های ریاست‌جمهوری، با توجه به وخامت اوضاع افغانستان در یک سال گذشته، به خاطر افزایش حملات افراط گرایان، ازدیاد کشته‌های آمریکایی و افزایش تنش در مرزهای هند و پاکستان، وعده داده بود تا با افزایش نیروی نظامی ایالات متحده، افزایش بودجه و دیپلماسی فعال، ماموریت آمریکا در افغانستان را تمام کند و اکنون اینگونه به‌نظر می‌رسد که این مرحله آغاز شده باشد.

از زمان انتخابات نوامبر تاکنون اوباما با انبوهی از تحلیل‌های بدبینانه درباره جنگ مواجه بوده است. برآورد سازمان اطلاعات ملی ایالات متحده این است که القاعده در حال بازسازی ساختار خود در کوه‌های مرز افغانستان و پاکستان و برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های جدید عملیاتی علیه ایالات متحده و اروپاست.

البته کاخ سفید ماه گذشته این تحلیل‌های بدبینانه را رد کرد. کاخ سفید معتقد است دولت افغانستان دارای دمکراسی مدرن، خالی از افراط گرایان و غیرقابل دسترس برای آنان است.

یکی از فرماندهان ارتش ایالات متحده در دوره ریاست‌جمهوری بوش درباره راهبرد نومحافظه کاران درباره افغانستان می‌گوید: ماهیچ وقت برنامه راهبردی نداشتیم. اوباما اما گفته است که به محض آغاز رسمی دوره ریاست‌جمهوری ‌اش برای مردم از ماهیت جنگ در افغانستان سخن خواهد گفت.

ارتش درباره افزایش نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان تردیدهای جدی دارد. اوباما برای افزایش نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان ابتدا باید منازعات و جنگ‌های داخلی را به نوعی حل کند.

از جمله این بحث‌ها نوع جنگ افزارهای مورد کاربرد برای مقابله با شبه نظامیان است. با کمبود منابعی که هم‌اکنون وجود دارد این سؤال مطرح است که آیا ارتش آمریکا صرفا باید مشغول جنگ با طالبان شود؟ بسیاری معتقدند آمریکا و متحدانش هرگز سربازان کافی در افغانستان ندارند؛ چه آنکه وسعت این کشور بسیار زیاد است.

از افزایش 2برابری سربازان افغان سخن می‌گوییم در حالی که بودجه‌ای برای افسران آمریکایی آموزش‌دهنده آنان در نظر گرفته نشده است. آیا رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا واقعا قادر خواهد بود کاری کند که اسلاف او نتوانستند؟ آیا وی می‌تواند دستور صادر کند و 41کشور حاضر در افغانستان و NGOها را در قالب آن دستور برای عملیات افغانستان هماهنگ کند؟ آیا اوباما درباره ایران به دیپلماسی و درباره پاکستان به خشونت بیشتری روی خواهد آورد؟

جنگ افغانستان، دعوای میان فرماندهان ارتش و رامسفلد بر سر اعزام 150هزار یا 500هزار سرباز به عراق نیست بلکه جنگی واقعی بر سر جواب درست است.

اوباما از زمان انتخابات به بعد به ندرت در مجامع عمومی در ارتباط با افغانستان سخن گفته است. وی ماه پیش در گفت‌وگویی با تلویزیون ان بی‌سی درباره اوضاع افغانستان گفت که ما شاهد هیچ پیشرفت محسوسی نبوده‌ایم.... شاهد هیچ پیشرفت امنیتی دراین کشور نیستیم..... از سویی قانون مدونی هم در افغانستان وجود ندارد که براساس آن شهروندان افغان و دولت این کشور احساس امنیت کنند.....

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا می‌داند که برای اطمینان از اینکه افغانستان دیگر محلی برای حمله به آمریکا نخواهد بود، گزینه‌های محدودی را در دست دارد. اوباما با وجود اطلاع از نارضایتی مردم افغانستان از ادامه حضور نظامیان خارجی در کشورشان، تاکید دارد باید به هدف درجه یک یعنی متوقف کردن القاعده برسیم. اما آیا واقعا چنین خواهد شد؟

به هر حال ابعاد راهبرد اوباما در مورد افغانستان تا پیش از اجلاس ناتو در فرانسه که در آوریل(فروردین ماه) برگزار می‌شود، دقیقا روشن نخواهد شد. تا آن زمان اوباما قصد دارد با افزایش نیرو در افغانستان برای آمریکا زمان بخرد.

واشنگتن پست - 13ژانویه 2008

کد خبر 72935

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز