پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

همشهری آنللاین: مقامات امریکا اعلام کردند باراک اوباما رئیس جمهور این کشور قرار است روز جمعه جدول زمانی خود را برای خروج نیروهای امریکایی از عراق اعلام کند

اما وی به دنبال یک جدول زمانی نوزده ماهه به جای جدول زمانی شانزده ماهه وعده داده شده در زمان رقابت های انتخاباتی برای خروج نیروهای آمریکایی است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، یک مقام آمریکایی گفت: اوباما پس از چند هفته گفتگو با فرمانده‌های ارشد ارتش ظاهرا موافقت کرده است صد و چهل و دو هزار نیروی آمریکایی مستقر در این کشور در روندی آرام تر از این کشور خارج شوند.

این مقام آمریکایی افزود:به نظر می‌رسد اوباما خواستار یک جدول زمانی نوزده ماهه باشد اما هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است.

یک مقام دولتی دیگر آمریکا گفت:اوباما که از مخالفان اولیه جنگ در عراق بود قرار است روز جمعه با رفتن به پایگاه تفنگداران دریایی کمپ لژون در ایالت کارولینای شمالی، برنامه‌های خود را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق اعلام کند.

وی افزود: اوباما قصد دارد از تفنگداران دریایی آمریکا و خانواده‌های آنها به علت فداکاری‌هایی که انجام داده‌اند قدردانی کند.

جوزف بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا پیشتر گفته بود اوباما به تفصیل درباره عراق صحبت خواهد کرد و مردم آمریکا دقیقا متوجه خواهند شد که چه برنامه هایی برای عراق در دست است.

وی افزود: ما به وعده‌هایمان در زمان انتخابات عمل خواهیم کرد.

مقامات آمریکایی گفتند افسران ارتش سه گزینه شانزده ماه، نوزده ماه و بیست و سه ماه را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق به اوباما پیشنهاد کرده‌اند.

خطرها و مزایای هر کدام از این گزینه‌ها قرار است برای رئیس جمهور روشن شود.

فرمانده‌هان نظامی در هرکدام از این دو کشور خواستار نیروها و منابع بیشتر هستند.

افسران درعراق خواستارخروج کندتر نیروها و باقی ماندن شماری از نیروها برای تضمین امنیت هستند.

خروج نوزده ماهه گزینه‌ای بین شانزده ماه و بیست و سه ماه است که هر کدام با مخالفت هایی روبرو است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بزرگترین مشکل اوباما در عراق موافقتنامه ای است که بغداد و واشنگتن پیش از روی کار آمدن او امضاء کرده‌اند. موافقتنامه‌ای که براساس آن نیروهای آمریکایی باید تا پایان سال دو هزار و یازده عراق را ترک کرده باشند.

هرگونه تغییر در این موافقتنامه نیازمند مذاکرات با دولت عراق است.

اوباما در خلال مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود شماری از نیروهای آمریکایی برای کمک به آموزش نیروهای عراقی و کمک به مقابله با افراطیون و محافظت از دارایی‌های آمریکا در عراق باقی خواهند ماند.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، اعلام کرد به احتمال زیاد برخی نیروهای آمریکایی پس از اقدام باراک اوباما در عمل کردن به وعده خود درخروج نیروهای آمریکایی از عراق، در این کشور باقی خواهند ماند.

سخنگوی گیتس روز چهارشنبه گفت: این نیروها در آموزش و کمک به نیروهای عراقی و همچنین محافظت از دارایی های آمریکا در عراق به ایفای نقش خواهند پرداخت

کد خبر 76018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز