همشهری آنلاین: باراک اوباما طی سخنانی اعلام کرد که بیشتر نیرو‌های آمریکایی مستقر در عراق تا پایان ماه اوت سال 2010 از این کشور خارج خواهند شد.

به گزارش بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که در یکی از پایگاه‌های نیروی دریایی این کشور ایراد کرد، گفت: تا این زمان به ماموریت نیرو‌های عملیاتی آمریکا در عراق خاتمه داده خواهد شد.

باراک اوباما افزود:اما از 142 هزار نیروی نظامی آمریکا در عراق 50 هزار نفر تا سال 2011 در این کشور به منظور کمک به نیرو‌های عراقی و حفظ منافع آمریکا در این کشور باقی خواهند ماند.

رئیس جمهوری آمریکا ضمن تمجید از پیشرفت‌های حاصل شده در عراق هشدار داد: عراق هنوز از نظر امنیتی دارای شرایط کاملا مطلوبی نیست و روز‌های سختی در پیش خواهیم داشت.

اوباما که در پایگاه دریایی کمپ لجون در ایالت کارولینای شمالی سخن می‌گفت، افزود:تیم امنیت ملی دولت آمریکا استراتژی جدیدی را برای تعیین تقش این کشور در عراق تدوین کرده‌اند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: برمبنای استراتژی جدید این نکته مورد تائید قرار گرفته که جهت ارتقای شرایط امنیتی در عراق باید از راه حل سیاسی استفاده کرد و عراقی‌ها خود باید مهمترین تصمیمات را برای آینده کشورشان بگیرند.

رئیس جمهوری آمریکا با اشاره اشاره به سایر چالش‌های پیش روی کشوش گفت: ما همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داده‌ایم که آمریکا دیگر نمی‌تواند تنها به مشکل عراق بپردازد و از دیگر اولویت‌های این کشور نظیر تمرکز مجدد بر افغانستان و پاکستان و احیای ارتش و بازساری اقتصاد خود غافل بماند، این چالش‌هایی هستند که ما پیش رو داریم.

دمکرات‌ها نسبت به این مساله ابراز نگرنی کرده‌اند که طرح خروج نیرو‌های آمریکایی با حفظ بخش عمده‌ای از نیرو‌ها در عراق تا سال آینده، تضعیف شده است.

برخی از مخالفان این طرح نیز ادعا دارند که خروج سریع نیرو‌های آمریکایی از عراق می توانند دستاوردهای عمده امنیتی اما شکننده امنیتی در این کشور را با شکست مواجه کند.

هری رید رهبر اکثریت دموکرات‌ها در سنای آمریکا با وجود منطقی و سنجیده  توصیف کردن طرح اوباما گفت: تنها باید میزانی از نیرو‌ها را که برای تامین امنیت سربازان آمریکایی ضروت دارد، در عراق حفظ کرد.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: اعلام طرح خروج نیرو‌ها از عراق خبر خوبی است اما باید ماموریت نیرو‌های باقی مانده در این کشور به وضوح مشخص شود.

جمهوریخواهان از جمله سناتور جان مک کین که در زمان رقابت‌های ریاست جمهوری، رقیب اصلی اوباما محسوب می‌شد، نیز از طرح رئیس جمهوری آمریکا استقبال کرده‌اند، با این حال مک کین ادعا کرده است که باید برای طرح افزایش نیرو‌ها در عراق که توسط جرج رئیس جمهوری سابق آمریکا به منظور ارتقای ثبات در این کشور ارائه شده بود، ارزش قائل شد.

کد خبر 76106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز