ترجمه نیلوفر قدیری: سخنرانی روز شنبه باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا و وعده تازه او برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از عراق تا ماه اوت سال 2010، در عراق کسی را غافلگیر نکرد.

چند روزی است که جزئیات برنامه عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از عراق تا پایان سال 2011، در رسانه‌های عراقی مورد بررسی قرار گرفته‌است. نوری مالکی نخست‌وزیر عراق هم ضمن استقبال از این تصمیم، خواستار آن شده که روند خروج نظامیان آمریکایی با رعایت نظم و مسئولیت‌پذیری کامل انجام شود.

مقامات کاخ سفید می‌گویند که اوباما در تماس تلفنی با مالکی پیش از سخنرانی‌اش، جزئیات این برنامه را به اطلاع او رسانده‌است.

سمیرا موسوی از نمایندگان پارلمان و از متحدان حزب الدعوه مالکی در این باره می‌گوید: در آنچه اوباما گفته‌است هیچ نکته تازه‌ و جدیدی نیست. برنامه عقب‌نشینی نیروهای نظامی آمریکا از عراق با توافقنامه راهبردی سال میلادی گذشته مطابقت دارد.

آنها که بلافاصله بعد از سخنرانی اوباما درباره این موضوع اظهار نظر کردند درباره بعضی موضوعات اختلاف نظرهایی داشتند. محمد فریس یک فروشنده خودرو در شهر موصل در این باره می‌گوید: آرزوی ما این است که نیروهای آمریکایی خیلی زود عراق را ترک کنند اما این تازه آغاز ماجرای اشغال آمریکا در عراق خواهد بود. عراق باید خیلی زود قدرت خود را پیدا کند.

ژنرال عبدالکریم خلف سخنگوی وزارت کشور عراق و از بازیگران اصلی طرح امنیتی بغداد در این باره می‌گوید: ما آماده به‌عهده گرفتن مسئولیت بعد از خروج نظامیان آمریکایی هستیم. در بهبود وضعیت و عملکرد نیروهای امنیتی عراق شک نکنید. ما همین حالا هم اوضاع را در دست داریم و مشغول مقابله با شبه‌نظامیان القاعده هستیم.

مهدی الحافظ از اعضای پارلمان و وزیر سابق برنامه‌ریزی عراق هم ضمن استقبال از اعلام رسمی جدول زمان‌بندی خروج نظامیان آمریکا از عراق، آن را عملی خردمندانه خواند و گفت که روند عقب‌نشینی نشان می‌دهد که بخش عمده این نیروها هنگام برگزاری انتخابات سراسری در اواخر سال میلادی 2009 در عراق می‌مانند.

حافظ گفت که آمریکا باید از نفوذ دیپلماتیک خود برای کمک به عراق در حل مشکلاتش و حل و فصل اختلافات داخلی مانند اختلاف میان کردها و اعراب بر سر کرکوک استفاده کند، اما صلاح الحیدری از روحانیون بانفوذ شیعه عراقی چنین نظری ندارد. او دیروز در سخنانی گفت که آمریکا باید حضور دیپلماتیک خود را هم بعد از عقب‌نشینی نظامی، کاهش دهد.

برخی در عراق، تضمین‌های رسمی و دولتی درباره آمادگی نظامیان و پلیس عراق و ساختار سیاسی این کشور برای به‌عهده گرفتن کامل مسئولیت‌ها در جدول زمانی مشخص شده را زیر سؤال می‌برند. این عده می‌گویند که در ماه‌ها و سال‌های اخیر بارها این وعده‌ها شنیده شده اما تغییری در شرایط مشاهده نشده‌است.

کردها در شمال عراق از برنامه اعلام شده اوباما محتاطانه حمایت کردند اما هشدار دادند که اختلافاتشان با بغداد باید قبل از خروج نظامیان آمریکایی حل شود. آنها همچنین خواستار این هستند که اوباما نماینده‌ای ویژه را برای این منظور منصوب کند.

در تکریت، شهر صدام حسین، مردم تنها دستاورد نظامیان آمریکایی در عراق را ویران کردن این کشور می‌دانند و امیدوارند که این سربازان هرچه زودتر عراق را ترک کنند. برخی از شیعیان عراق هم خواستار کاهش شمار کارمندان سفارت آمریکا در عراق هستند.

سفارت آمریکا در عراق بزرگ‌ترین سفارتخانه این کشور در کل دنیاست که در منطقه سبز واقع شده‌است. این سفارتخانه بیش از هزار کارمند و دیپلمات دارد.

گاردین- 27 فوریه 2009

کد خبر 76172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز