لباس‌های اتوشده و ملحفه‌های صاف و اتوکشیده، تمیزتر و زیباتر به نظر می‌رسند و هنگام استفاده، احساس رضایت و خشنودی را برای شما به ارمغان می‌آورند. اما اتو کشیدن لباس‌ها، نه تنها کار چندان ساده‌ای نیست، بلکه اگر با رعایت روش صحیح آن انجام نشود، مشکل‌تر هم می‌شود.ضمن آن که نتیجه نیز رضایت‌بخش نخواهد بود

اتوی بخار

همشهری آنلاین: بی‌توجهی در هنگام اتوکشی به سوختن، خراب شدن و حتی غیرقابل استفاده شدن لباس‌های گاه گران‌قیمت نیز منجر شود. دو نوع اتو برای مصارف خانگی وجود دارد: اتوی دستی و اتوی پرس.

این دو نوع اتو،‌ در حقیقت به دو شیوه متفاوت لباس‌ها را صاف می‌کنند. اتو پرس با پرس کردن و فشردن پارچه آن را صاف می‌کند و اتوی دستی با کشیده شدن بر روی سطح پارچه، چروک‌های آن را باز می‌کند. هر یک از این دو روش، برای نوع خاصی از پارچه‌ها و لباس‌ها مناسب‌تر هستند و خلاف تصور ما، همیشه و برای همه لباس‌ها، یکسان و قابل جایگزین با یکدیگر نیستند، گرچه ما اغلب در منزل از اتوهای دستی برای اتو کردن تقریبا همه لباس‌ها و انواع پارچه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. پارچه‌های ظریف مانند ژرسه‌ها، لباس‌های پشمی و هم‌چنین لباس‌های پیلی‌دار باید به وسیله اتوی پرسی اتوکشی شوند. اما برای صاف کردن ملحفه‌، پارچه‌های نخی، پلی‌استر و ابریشم، اتوی دستی مناسب‌تر است. 

  جدا از نوع اتویی که استفاده می‌کنید، برای رسیدن به نتیجه مطلوب و پیش‌گیری از آسیب دیدن لباس‌ها، همیشه قبل از شروع اتوکشی، به اطلاعات درج شده در قسمت داخلی لباس‌ها که شما را از قابلیت پارچه برای اتوکشی و میزان درجه حرارت مناسب آن آگاه می‌کند، توجه کنید و اگر استفاده از اتو برای پارچه لباس مجاز باشد، درجه اتو را روی میزان ذکر شده تنظیم کنید. 

  پس از تنظیم درجه اتو به تناسب جنس پارچه لباس، رعایت برخی اصول دیگر نیز می‌تواند در حفظ وضعیت لباس به بهترین شکل و برای مدتی طولانی‌تر مفید باشد، به عنوان مثال، هنگام 
اتو کردن پارچه‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی، به ویژه اگر رنگی تیره دارند، برای جلوگیری از برق افتادن پارچه آن را از پشت اتو بزنید یا یک قطعه پارچه تمیز نخی را روی آن بیندازید و سپس اتو بکشید. برای این که نقش درزها و جای دوخت زیپ روی پارچه به صورت براق جا نیندازد هنگام اتو کشیدن این قسمت‌ها، نیز از یک قطعه پارچه استفاده کنید و اتو را مستقیم روی لباس نگذارید. اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشیدن برق افتاده، پارچه نخی مرطوبی را روی قسمت براق شده قرار دهید و اتو بکشید تا بخار، برق افتادگی را از میان ببرد. 

  لباس‌هایی را که از پارچه‌های درشت بافت دوخته شده، همیشه از پشت اتو کنید. برای اتو کشیدن ملحفه و قطعات پارچه‌ای بزرگ، ابتدا آن‌ها را تا بزنید و به شکل یک قطعه کوچک‌تر چندلا درآورید. سپس با باز کردن هر تا، یک بخش از آن را اتو کنید (مانند ورق زدن یک کتاب).

هنگام اتو زدن پرده‌ها، یک صندلی در پشت میز اتو قرار دهید و قسمت‌هایی از پرده را که اتو زده‌اید روی صندلی بگذارید تا به این ترتیب، از افتادن پرده روی زمین و چروک شدن دوباره آن و همچنین سنگینی پرده و کشیده شدن باقی‌مانده آن جلوگیری شود. برای اتو کردن لباس‌های ابریشمی، ابتدا آن‌ها را کمی مرطوب کنید و سپس از پشت، در حالی که یک قطعه پارچه نخی روی آن قرار داده‌اید، اتو بزنید.

هنگام اتو کردن لباس‌های پلیسه و پیلی‌دار، ابتدا بخش پیلی‌دار لباس را به قسمت‌های حدود ۱۵ سانتی‌متری تقسیم کنید و پیلی‌های لباس را در هر ۱۵ سانتی‌متر مرتب کنید و با اتوی‌پرسی یا فشردن اتوی دستی روی آن اتو کنید و سپس ۱۵ سانت دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید. اگر دکمه‌های لباسی که اتو می‌زنید پلاستیکی هستند،با یک قاشق مرباخوری، روی آن‌ها را بپوشانید تا با برخورد اتوی داغ صدمه نبینند. 

کد خبر 757898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha