تابه‌حال بخش عمده‌ای از زندگی این دختر را استفاده بی‌پایان از داروهای جورواجور، بستری شدن‌های طولانی مدت در بیمارستان و عدم اعتماد به آینده و انتظار برای مرگ تشکیل می‌داد اما حالا هانا کلارک ۱۶ ساله می‌تواند به آینده امیدوار باشد و روزهای شادتری را بگذراند.این گزارش سال ۱۳۸۸ در همشهری سرنخ منتشر شد.

پیوند قلب

به گزارش همشهری آنلاین،   او اولین فرد در انگلستان خواهد بود که مدتی را با قلب پیوند خورده زندگی کرده. این قلب سال‌ها در کنار قلب خود هانا قرار داشته و حالا بعد از گذشت چندسال‌ قلب خودش به شرایط عادی برگشته و او می‌تواند دویدن و خرید کردن را مثل دیگر دوستانش تجربه کند.

هانا با شرایط ویژه قلبی در شهر «مونتین‌اش» در نزدیکی کاردیف به دنیا آمد و از همان روزهای نخست زندگی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری شد. با گذشت چند ماه مشخص شد که شانس او برای ادامه زندگی بسیار اندک است و قلب کوچک او یارای ادامه مسیر را ندارد، مگر اینکه با همین سن اندک دست به عمل پیوند قلب بزند. تلاش چند نفر از دکترها در کاردیف باعث شد او قلب دختر پنج ماهه‌ای که به تازگی فوت کرده بود را در کنار قلب خودش داشته باشد.

دو قلب برای زندگی

هانا ده سال و نیم آینده زندگی‌اش را با دو قلب گذراند، هر چند که در تمام این مدت این قلب دوم بود که در سینه‌اش می‌تپید. اما شرایط بدنی هانا حکم می‌کرد که قلب فعال، در ۱۲ سالگی از بدن او خارج شود.

پزشکان، آن موقع نمی‌دانستند که بعد از این اتفاق شرایط چگونه خواهد شد و چه اتفاقی برای هانا می‌افتد چرا که تا آن زمان هیچ کس از چنین تجربه‌ای جان سالم به در نبرده بود. اما حالا با گذشت سه سال ونیم از این ماجرا پزشکان می‌توانند امیدوار باشندکه یکی از موفق‌ترین عمل‌های جراحی تاریخ را انجام داده‌اند؛ چون هانا چند روزی است که یک شغل نیمه وقت را شروع کرده و خودش را آماده می‌کند تا در ماه آینده همراه خانواده به مسافرتی طولانی برود. البته او همه اینها را مدیون قلبی است که پزشکان برای ۱۲ سال اول زندگی‌اش به او پیوند زدند.

اطمینان از شرایط قلب هانا به اندازه‌ای بالا رفته که نشریه لانسنت مدیکال که هر ماه به بررسی شرایط ویژه درمانی بیماران خاص می‌پردازد، این ماه زندگی و ماجرای درمان قلب هانا را که از بیماری کاردیمیوپاتی رنج می‌برد، مورد بررسی قرار داده است. این بیماری باعث از کار افتادن موقتی عضلات قلب می‌شود.

زندگی عادی شده

همزمان با انتشار مطالبی در نشریات مختلف، هانا در کنفرانس خبری ویژه‌ای که برای او ترتیب داده شده بود، شرکت کرد. او زمانی که با فلش دوربین‌ها و سؤالات متعدد خبرنگاران روبه‌رو شد، خیلی زود احساساتی شد و با گریه به بیشتر سؤال‌ها پاسخ داد.

یکی از خبرنگاران از او سؤال کرد که حالا با این شرایط جدید چگونه می‌خواهد از گنج زندگی‌اش استفاده کند؟ هانا نگاهی به مادرش انداخت و گفت: «واقعا نمی‌دانم چه جوابی به این سؤال بدهم». اما مادرش لیزا به کمکش آمد و به خبرنگارها گفت: «هانا فقط زندگی را دوست دارد و به فردا فکر نمی‌کند. او به فکر استفاده از موقعیتی است که امروز در اختیارش قرار دارد و هر روز صبح با لبخند از خواب بیدار می‌شود. دیگر هیچ‌کس هانا را ناامید نخواهد دید.

زندگی با دو قلب تپنده در یک سینه
دختر نوجوان حالا می‌خواهد بدون دلهره‌های همیشگی همراه خانواده‌اش به یک مسافرت طولانی مدت برود

مادر هانا در ادامه توضیح داد که دخترش گاهی اوقات شب‌های طولانی را بیدار مانده چون بعد از درمان کامل احساس می‌کند انرژی فراوانی به دست آورده و از طرفی دوست دارد شب‌هایی را تلافی کند که به خاطر بیماری‌اش ناچار بود خیلی زود به رختخواب برود.

اما تیم جراحی هانا در بیمارستان هارفیلد در غرب لندن می‌گویند: «وقوع این حادثه و بازگشت هانا به زندگی عادی می‌تواند شرایط کاری آنها، به ویژه در زمینه جراحی پیوند عضو را تغییر دهد؛ البته شرایط هانا به گونه‌ای بود که عملکرد مثبتی از داروهای مخصوص برای درمان او دیده شد. این داروها برای افرادی که عمل پیوند عضو را انجام می‌دهند تجویز می‌شود تا احتمال پس زده شدن عضو جدید از سوی بدن بیمار به حداقل برسد».

تو اولین نفر بودی

قبل از هانا بدن هیچ‌کس قلب قدیمی خودش را در کنار قلب جدید تا این مدت نگه نداشته بود. اتفاقی که در بدن هانا رخ داد، تنها یک تئوری قدیمی پزشکی بود. به عقیده پزشکان معالج، احتمال معالجه کامل هانا بعد از عمل قلب به جادو شبیه بود و هیچ‌کس نمی‌توانست باور کند که قلب جدید او بتواند ظرف این مدت قلب قدیمی را مجددا فعال کند و این یعنی اینکه حالا اتفاق بزرگی در دنیای پزشکی رخ داده است.

هانا دوسال بعد از تولد در سال ۱۹۹۳ به ناچار تحت عمل جراحی قرار گرفت و بعد از آن داروهایی که برای ادامه درمانش به کار رفت سبب شد تا او به نوعی سرطان نادر مبتلا شود که با وجود شیمی‌درمانی‌های متعدد هنوز در بدنش وجود داشت. این موضوع باعث کاهش میزان تجویز داروها به هانا شد اما شرایط بدنی او به کاهش کارایی قلب دوم منجر شد و پزشکان ناچار به خارج کردن قلب دوم از بدن او شدند. ولی بعد از سه سال زندگی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان، حالا هانا می‌تواند یک زندگی عادی در کنار دیگر اعضای خانواده داشته باشد. هانا معجزه زندگی است.

کد خبر 757261
منبع: همشهری سرنخ

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرنخ

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha