همشهری‌آنلاین: وزارت مسکن و شهرسازی و کانون سراسری انبوه‌سازان در پایان گردهمایی سراسری انبوه‌سازان مسکن و ساختمان ایران تفاهم نامه‌ای را به امضا رساندند.

به گزارش ایسنا، گردهمایی سراسری انبوه‌سازان و مسکن و ساختمان ایران در روزهای اول و دوم اسفند با حضور وزیر مسکن و شهر سازی، نماینده وزیر مسکن و ساختمان در امور مسکن و ساختمان، رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان و تعدادی از انبوه سازان برگزار شد.

در پایان این همایش دو روزه وزارت مسکن و شهرسازی و کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن برخی از خواسته‌های انبوه‌سازان برآورده می‌شود.

منوچهر خواجه دلویی ـ معاون وزیر مسکن و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان درباره‌ این تفاهم‌نامه گفت: این تفاهم‌نامه برای حضور فعال و جدی تک تک انبوه‌سازان در سراسر کشور برای احداث پروژه‌های انبوه منعقد شده است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم نیاز مسکن در کشور باید به این سمت حرکت کنیم.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه برای پروژه‌های بیشتر از 200 واحد را در نظر گرفته شده است به‌گونه‌ای که انبوه‌سازان صاحب صلاحیت بدون هیچ گونه محدودیتی مجاز به حضور در این پروژه‌ها هستند.

خواجه‌دلویی تصریح کرد: بنا به این تفاهم‌نامه بر استفاده از فناوری های نوین تاکید داریم و باید به سمت تولید صنعتی و نیمه صنعتی حرکت کنیم.

وی افزود: این توافقنامه به برای کلیه پروزه های بیش از 200 واحد به ویزه مسکن مهر قابل اجرا است بدین صورت که متقاضیانی که دارای آورده هستند می‌توانند واحدهای مسکن مهر را از طریق این انبوه سازان تهیه کنند.

به گفته او به موجب این تفاهم‌نامه سرعت ساخت و ساز افزایش و قیمت تمام شده مناسب‌تر خواهد بود.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی درباره‌ سقف نیاز طبق این توافقنامه گفت: این توافقنامه سقف مشخص شده‌ای ندارد و از آنجاکه سالانه به حدود یک میلیون و 300 هزار مسکن شهری و 300 هزار واحد مسکن روستایی نیاز داریم و با توجه به تقاضایی که از گذشته در بازار وجود داشته است می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیاز را از طریق انبوه سازان تامین کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدا باید قیمت تمام شده بین سازمان مسکن و شهرسازی استان و انبوه‌سازان مشخص شده و بر اساس آن و با توجه به نوع تولید صنعتی و فن‌آوری‌های مورد استفاده قیمت زمین به صورت کارشناسی مشخص می‌شود و سپس انبوه سازان می‌توانند ساخت وساز را آغاز کنند.

او در ادامه گفت: در ابتدا متقاضیان مسکن مهر به انبوه سازان معرفی می‌شوند. اما در صورتی که تعداد متقاضیان کم بوده و یا تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده بیشتر از تعداد متقاضیان باشد آن گاه وزارت مسکن و شهر سازی به دو صورت عمل خواهد کرد.

خواجه دلویی در ادامه گفت: وزارت مسکن و شهر سازی می‌تواند قیمت اروز اول زمین را به صورت اقساط از انبوه سازان دریافت کند و یا با انبوه سازان به مشارکت بپردازد.

شهرام سلماسی جاوید رییس هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان در باره‌ی انعقاد این تفاهم‌نامه گفت: تقاضای ما این است که وزارت مسکن و شهر سازی از وضعیت انبوه سازان استفاده کند.

وی افزود: دولت می‌تواند برای رسیدن به طرح مسکن مهر با کیفیت لازم، از انبوه‌سازان استفاده کند. زیرا به اعتقاد من انبوه‌سازان یک راه میانبر برای رسیدن به هدف هستند.

کد خبر 75695

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز