دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بانک مرکزی در اطلاعیه ای از مردم خواست تا برای خرید ارز به صرافی های مجاز مراجعه کنند.

در این اطلاعیه آمده است: بر اساس شکایات دریافتی از برخی هموطنان و بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد، تعدادی اسکناس‌های یکصد دلاری که به طرز بسیار ماهرانه جعل شده ، به صورت قاچاق از طریق دلالان وارد بازار شده است و مردم نیز با خرید این اسکناس ها از فروشندگان غیرمجاز ارز، در هنگام مسافرت به خارج از کشور با مشکلات زیادی از قبیل بازداشت‌های طولانی مدت در کشورهای بیگانه مواجه می‌شوند.

در ادامه این اطلاعیه آمده: برخی از هموطنان نیز با مراجعه به این افراد خواستار حواله ارز برای فرزندانشان می‌شوند که این وجوه بعضا به مقصد نمی‌رسد و در بسیاری از مواقع به علت متواری شدن فروشندگان غیرمجاز پیگیری‌های هموطنان جهت دریافت اصل وجه خود در داخل کشور نیز بی‌نتیجه می‌ماند.

از این رو بانک مرکزی به کلیه متقاضیان خرید ارز و مسافرین عازم به خارج از کشور هشدار داده ، ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز دارای مجوز بانک مرکزی در سراسر کشور و صرافی بانک‌ها تهیه کنند.

بر اساس این اطلاعیه متقاضیان در هنگام خرید ارز باید توجه داشته باشند صرافی‌های مجاز بانک مرکزی با عبارت «دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی» و تحت عنوان «شرکت تضامنی» دارای مجوز فعالیت از این بانک باشند و مجوز مربوطه در مکان صرافی در محل دید مشتریان الصاق شده باشد.

همچنین لازم است این متقاضیان در هنگام خرید یا فروش ارز فاکتور مربوطه را با قید شماره اسکناس بر روی فاکتور دریافت کنند.

همچنین در این اطلاعیه تاکید شده: متقاضیان حواله ارز، ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌های مجاز خریداری کرده و خود شخصا با مراجعه به کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی ،حواله آن را در وجه ذی‌نفع تقاضا کنند.

علاوه بر این در صورتی که صرافان مجاز با دریافت نشانی ذی‌نفع از متقاضی راسا اقدام به حواله وجه از طریق شبکه بانکی می‌کنند، خریدار ارز باید در همان روز و یا حداکثر تا روز بعد رسید حواله را که ممهور به مهر یکی از بانکهای دولتی و یا خصوصی است از صرافی دریافت کند.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پایان این اطلاعیه اعلام کرده است که آماده رسیدگی به کلیه شکایات مردم از عملکرد صرافی‌های مجاز در سراسر کشور است.

مردم می‌توانند شکایات خود را از صرافان مجاز به نشانی بلوار میرداماد، بانک مرکزی اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی ارسال و یا با تلفن 29954122 تماس بگیرند.

بدیهی است مشکلات ناشی از خرید و فروش ارز از دلالان و فروشندگان غیرمجاز و همچنین هرگونه حواله ارزی خارج از شبکه بانکی به عهده خریدار خواهد بود و این موضوع ارتباطی به بانک مرکزی ندارد.

کد خبر 7555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز