جمعه ۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

علی کهن‌نسب: زمانی که قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برگزار شد و تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها حریفان خود را شناختند

 بسیاری از کارشناسان، گروه سوم این رقابت‌ها را گروهی دشوار و به تعبیری گروه مرگ قلمداد کردند. گروهی که از تیم‌های استقلال تهران به عنوان یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایران در جام باشگاه‌های آسیا، الجزیره امارات، ام‌صلال قطر والاتحاد عربستان شکل گرفته است. البته با توجه به معرفی تیم‌های سایر گروه‌ها می‌توان گفت که در لیگ قهرمانان آسیا که اکنون شکل برگزاری حرفه‌ای را طی می‌کند، همه باشگاه‌ها  برای حضور قدرتمند در این رقابت‌ها سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند و هیچ حریف و گروهی آسان نیست.

عکس : ایسنا

استقلال تهران به عنوان قهرمان جام حذفی ایران در سال 87 ، گام به این رقابت‌ها می‌گذارد و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های ایران، دو عنوان قهرمانی و دو عنوان نایب قهرمانی را در رقابت‌های آسیایی در کارنامه خود دارد و تنها تیمی از ایران است که چهار بار به فینال جام باشگاه‌های آسیا رسیده است . با توجه به روند رو به رشد این تیم در ماه‌های اخیر، انتظار زیادی از این تیم در سطح آسیا می‌رود و هواداران انتظار دارند که این تیم در برابر حریفان همچون رقابت‌های لیگ  ظاهر شود.

الجزیره،پرهزینه‌ترین تیم آسیا

باشگاه الجزیره امارات، برای این که در فوتبال امارات و سپس قاره آسیا مطرح شود، در یکی دو فصل اخیر هزینه‌های هنگفتی را متحمل شده  و به نظر می‌رسد در اولین حضور خود، با توجه به خدمت گرفتن بازیکنان درجه یک، از تیم‌های مدعی و مطرح گروه سوم باشد.  در  امارات، هوادارانش به این تیم «عنکبوت‌های سیاه»  لقب داده‌اند. تیم الجزیره چندی قبل با هزینه 5/7 میلیون یورویی، «رافائل سوبیس» مهاجم برزیلی 23 ساله ملی پوش را از باشگاه رئال بتیس اسپانیا به خدمت گرفته تا گران‌ترین خرید باشگاه‌های آسیایی به نام این تیم ثبت شود. این تیم علاوه بر سوبیس، «فرناندوبایانو» برزیلی را نیز در خط حمله خود دارد که اکنون بهترین گلزن لیگ امارات است؛ مهاجمی که سابقه بازی در باشگاه‌های بزرگی چون «رئال مایورکا» ، «سلتاویگو»و «مالاگا» در کشور اسپانیا، «ولفسبورگ» در آلمان و« فلامینگو» برزیل را در کارنامه خود دارد.

الجزیره، طی سه سال اخیر یک بار قهرمان جام اتحادیه امارات و یک بار هم قهرمان جام خلیج فارس شده است و برای اولین بار است که در لیگ قهرمانان آسیا شرکت می‌کند. با این حال سران باشگاه با برگزاری اردوهای مختلف و ترتیب مسابقه با تیم‌های بزرگ ، درصددند تا کمبود تجربه این تیم را در آسیا جبران کنند.

الجزیره،چندی قبل در برابر« بایرن مونیخ» آلمان، قهرمان بوندس لیگا و یکی از باشگاه‌های اروپایی به میدان رفت و بازی این تیم و نتیجه آن، بسیاری از کارشناسان را متحیر کرد. قهرمان باشگاه‌های اروپا در سال‌های گذشته تنها به لطف گل دقایق پایانی «میروسلاو کلوزه» گلزن اول ژرمن‌ها، در برابر الجزیره به پیروزی رسید،در حالی که تا دقایق پایانی، تابلوی مسابقه، نتیجه تساوی 2 بر 2 را نشان می‌داد. با این حال تجربه بالای تیم‌هایی چون استقلال والاتحاد عربستان، کار این تیم را برای صعود از گروه دشوار می‌کند.

غریبه‌ای در میان بزرگان

باشگاه «ام‌صلال» قطر، هرچند نزدیک به دو دهه است در شهری به همین نام در فوتبال قطر متولد شده است، ولی هیچ‌گاه از تیم‌های مطرح این کشور کوچک عربی نبوده است. این باشگاه کوچک، از سال 2006 و در رقابت‌های لیگ آن سال خود را مطرح کرد و توانست به عنوان سومی دست پیدا کند و زمانی که در سال 2008-2007 در جام امیرکاپ این کشور توانست با نتیجه چهار بر یک« الغرافه » را شکست دهد، جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست آورد و این می‌تواند اولین موفقیت این باشگاه باشد که از سال 1979 کار خود را آغاز کرده است.

باشگاه ام‌صلال، در فصل اخیر رقابت‌های لیگ قطر، شرایط چندان مناسبی ندارد و از آغاز لیگ تاکنون همواره در رده‌های پنجم تا هفتم لیگ جابه‌جا شده است. با این حال کارشناسان معتقدند با توجه به ناشناخته بودن ام صلال برای  حریفان، این تیم می‌تواند شگفتی‌ساز گروه لقب بگیرد. البته ام‌صلال بازیکنان خوبی در اختیار دارد، به خصوص بازیکنان خارجی این  تیم می‌توانند  کمک خوبی برای این باشگاه قطری باشند.

«علاء هبیل» مهاجم گلزن بحرینی، «صبری لاموچی» فرانسوی در خط میانی این تیم و بازیکنانی چون «یزید کیسی» مراکشی، «فابیوسزار»، «نیوالدو» و «ماگنوآلوس» می‌توانند، بر قدرت این تیم کوچک در لیگ قهرمانان آسیا اضافه کنند، ولی نباید فراموش کرد که باشگاه ام‌صلال کم‌تجربه‌ترین تیم در برابر سایر تیم‌های گروه است.

مدعی‌ترین حریف

باشگاه الاتحاد را باید یکی از بهترین باشگاه‌های کشور عربستان وحتی قاره آسیا دانست که قدمت آن در فوتبال عربستان از فدراسیون فوتبال این کشور بیشتر است.

الاتحاد که در سال 1928 شکل گرفته، به عنوان های خوبی دست پیدا کرده است. البته این باشگاه تنها در فوتبال مطرح نیست و با دارا بودن یکی از بزرگ ترین مجموعه‌های ورزشی قاره آسیا در رشته‌هایی چون بسکتبال، واترپلو، تنیس روی میز، شنا و والیبال نیز فعال است.

این باشگاه در دو دهه اخیر مربیان بسیار بزرگی را به خدمت گرفته که از جمله آنها می‌توان به «دتمار کرامر»، «باب هافتون»،  «واندرلی لوکزامبورگو»، «اوسوالدو آردیلس»، «تومیسلا و ایویچ»، «برونومتسو» و «گابریل کالدرون»  اشاره کرد که در روند حرفه‌ای شدن این باشگاه نقش زیادی داشته‌اند. باشگاه الاتحاد نزدیک به 40 عنوان قهرمانی در رقابت‌های مختلف فوتبال در عربستان و آسیا کسب کرده است.این تیم سال گذشته با کسب عنوان نایب قهرمانی به رقابت‌های آسیایی راه یافته است و امیدوار است تا نتایج بد  سال گذشته را جبران کند. باشگاه الاتحاد همواره بازیکنان بزرگی را در اختیار داشته است. در سطح فوتبال داخلی عربستان معروف‌ترین آنها شاید «سعید قراب» باشد که نام این بازیکن در تاریخ فوتبال عربستان ثبت شده است و بازیکنان ملی‌پوش زیادی نیز از این تیم به تیم ملی راه یافته‌اند.بازیکنانی چون «محمد کالون»، «تیتی کامارا»، «کیتا»،  «به‌به‌تو»، «سرجیوریکاردو»،« بورگتی» و« روبرتو دونادونی» نیز پیش از این پیراهن الاتحاد را به تن کرده‌اند.در حال حاضر نیز این باشگاه بازیکنانی چون «عماد مطعب» (مصری)، «هشام»(مراکشی)، « محمد سالم» (قطری) و« احمد حدید»(عمانی) را در ترکیب خود دارد.

کد خبر 75503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز