عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نمایندگان خواستار تشکیل وزارت بازرگانی هستند و با دو فوریت لایحه سازمان بازرگانی مخالفت کردند.

نماینده مجلس

همشهری آنلاین گروه سیاسی: مجلس امروز با دو فوریت بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی مخالفت کرد. مخالفتی که کمی از مخالفت با کلیت لایحه ندارد. چرا که روند بررسی عادی لایحه در مجلس طولانی خواهد بود و با توجه به مطالبه دولت برای تشکیل ساختار مستقل بازرگانی این خواسته محقق نمی‌شود. هر چند که لایحه دولت در مجلس موافقانی هم داشت اما باز هم کفه ترازو به سمت مخالفان سنگین شد. موضوعی که در مجلس قبل نیز رخ داد و مطالبه چند باره دولت دوازدهم برای تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت به بن بست خورد. اما مجلس یازدهم چرا با بررسی دو فوریت لایحه دولت در شرایط کنونی مخالفت کرد؟

نمایندگان خواستار تشکیل وزارت بازرگانی هستند؟ | علل مخالفت مجلس با دوفوریت بررسی لایحه بازرگانی دولت | واکنش دولت به مخالفت مجلس چیست؟

نمایندگان خواستار تشکیل وزارت بازرگانی هستند

 جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره علل اصلی مخالفت نمایندگان با لایحه دولت به همشهری آنلاین گفت:  یکی از دلایل مخالفت امروز مجلس این بود که دولت در لایحه خود خواستار تشکیل سازمان بازرگانی شده بود. بنابراین نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند چرا که خواستار تشکیل وزارت بازرگانی بودند.

نماینده شیراز در مجلس ادامه داد: بسیاری از نمایندگان مخالف تاکید کردند که اگر دولت لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ارائه دهد با آن موافقت می‌کنند. البته مخالفت دوستان چندان توجیهی ندارد. چرا که امروز بحث دو فوریت بررسی این لایحه بود نه تصویب کلیات آن و نمایندگان می‌توانستند در کمیسیون صنایع اصلاحات لازم را بر لایحه انجام دهند. با این حال تلقی آن‌ها این بود که موافقت با بررسی دوفوریتی لایحه موافقت با تشکیل سازمان بازرگانی است و در نهایت دو فوریت بررسی لایحه تصویب نشد.

چرا دولت بر تشکیل ساختار مستقل بازرگانی اصرار دارد؟

اما لزوم تشکیل وزارت بازرگانی از جمله مسائلی است که دولت سیزدهم از آغاز در پی آن بوده است. پیش از این ارائه این لایحه بحث‌هایی درباره تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شده بود. اما در نهایت دولت لایحه را با عنوان تشکیل سازمان بازرگانی به مجلس ارائه کرد که مخالفت اکثر نمایندگان را برانگیخت.

قادری درباره چرایی مطالبه دولت برای تشکیل ساختار مستقل و لزوم تشکیل آن گفت: متاسفانه به هم ریختگی‌های که امروز وجود دارد و باعث شده بازار به شدت متاثر از تغییرات نرخ ارز باشد. در حالی که خیلی از کالاها ارتباطی با نرخ ارز ندارد یا ارتباط کمی دارد اما همه کالاها تحت تاثیر نرخ ارز است.

نماینده مجلس افزود: این اتفاق اصلا جالب نیست و به نظر می‌رسد این وضعیت نیازمند نظارت و سامان‌دهی و کنترل است. وزارت صمت امروز به دلیل اشتغالات زیاد چندان درگیر موضوع نیست و به این وضعیت توجهی ندارد. بنابراین شاید تشکیل ساختار مستقل در این حوزه بتواند به سامان‌دهی بازار کمک کند.

قادری تاکید کرد: اگر این ساختار شکل بگیرد فکر می‌کنم که راحت‌تر بتواند بر بازار نظارت و کنترل داشت.

واکنش دولت به مخالفت نمایندگان چه خواهد بود؟

با توجه به مخالفت نمایندگان با بررسی دو فوریت لایحه اما سوال اینجاست دولت چه راهکاری برای پیشبرد مطالبه خود پیش می‌گیرد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال نیز گفت: دولت باید لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را به مجلس بیاورد و فکر می‌کنم در آن صورت امکان موافقت نمایندگان زیاد است. در غیر این صورت روند بررسی لایحه به شکل عادی در مجلس بسیار طولانی خواهد بود و مطالبه دولت برای تشکیل ساختار مستقل بازرگانی روی زمین می‌ماند.

در چنین شرایطی باید دید که مجلس یازدهم با تشکیل ساختار مستقل بازرگانی در قالب سازمان یا وزارت‌خانه موافقت می‌کند یا نه. موضوعی که مطالبه دولت پیشین هم بود. اما این بار به نظر می‌رسد نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی موافق هستند و با تشکیل ساختاری مستقل که مجلس نیز روی آن نظارتی ندارد مخالفت می‌کنند. 

کد خبر 754301
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha