چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴
۱ نفر

ایده ایجاد یک کارگاه تولیدی در دل مسجد را ابتدا در روزهای همه‌گیری کرونا پیاده کردند، آن روزها هدفشان فقط تولید ماسک و گان برای کمک به کادر درمان بود اما با کاهش درخواست این نوع محصولات هم این کارگاه تعطیل نشد و با هدف اشتغالزایی برای بانوان سرپرست خانوار و نیازمند شغل، به کارش ادامه داد.

مسجد ابراهیم خلیل(ع)

همشهری آنلاین: مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) یکی از مساجد قدیمی در قبله تهران است که بیشتر از نیم قرن قدمت دارد. مسجدی در محله اقدسیه شهرری که در کنار فعالیت‌های متداول با تأسیس یک مؤسسه خیریه و نیکوکاری و ارائه حمایت‌های مالی، فرهنگی، درمانی، شغلی و... به افراد کمتربرخوردار جزء مساجد فعال این منطقه محسوب می‌شود.  

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

آنطور که قدیمی‌های محله و مسجد می‌گویند فعالیت‌های جهادی و خیرخواهانه در مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) داستان جدیدی نیست و به همت مرحوم حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابوالقاسم موسوی همدانی، امام جماعت سابق مسجد از سالها پیش اجرا می‌شد و ایشان به نوعی بنیانگذار خیریه محسوب می‌شود.  

تولید ملی در دل یک مسجد

«علی تات» مدیر مرکز نیکوکاری و مؤسسه خیریه مسجد ابراهیم خلیل(ع) که به خوبی در جریان جزئیات شکل‌گیری این مؤسسه در دل مسجد قدیمی محل قرار دارد، در این باره می‌گوید: «مرحوم موسوی همدانی در اواخر عمر ادامه این کار را به دیگر فعالان مسجد سپردند و بعد از اینکه ایشان به رحمت خدا رفتند، از ۱۳۹۳ رسماً  مرکز نیکوکاری و خیریه مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) ثبت شد و فعالیتش را شروع کرد. الان ۵نفر اعضای فعال و از ساکنان محله اقدسیه شهرری و فعالان مسجد هستند که ضمن تحت پوشش داشتن ۱۵۰خانواده کمتربرخوردار در ارائه کمک‌های معیشتی، توزیع سبدکالا، مشاوره، اعطای وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد، تهیه جهیزیه، خدمات درمانی و پزشکی و... پشتیبان خانواده‌هاست.»

تولید ملی در دل یک مسجد

اما شکل‌گیری کارگاه تولیدی و حمایت شغلی از بانوان کمتربرخوردار نیازمند شغل که یکی از کارهای قشنگ این مؤسسه خیریه است، چه داستانی دارد؟ تات می‌گوید: «از بدو ورود ویروس کرونا خط تولید ماسک در این مؤسسه را آغاز کردیم و یا حمایت موکب صاحب الامر(عج) تعدادی چرخ به این مجموعه به صورت امانت داده شد و تولید ماسک را با مشارکت داوطلبانه بانوان فعال مسجد آغاز کردیم. با کاهش تقاضا برای ماسک و گان دلمان نیامد این کارگاه را تعطیل کنیم و از ۸ماه پیش آن را به کارگاه خوداشتغالی برای خانواده‌های تحت پوشش مؤسسه تبدیل کردیم که در آن با به کارگیری بانوان سرپرست خانوار پوشاک زنانه تولید می‌شود.

در حال حاضر تولیدی با ۲۰دستگاه چرخ خیاطی، میز اتو و برش فعال است. ۱۰نفر به صورت مستقیم در کارگاه تولیدی ما مشغول کار هستند محصولاتی مثل مانتو، شومیز، لباس ورزشی و به طور کلی تولید پوشاک بانوان تولید می‌کنند و آنها را در فروشگاه‌های طرف قرارداد به فروش می‌رسانند. جامعه هدف ما خانواده‌های نیازمند هستند، بانوان در اینجا ضمن بهره‌مندی از آموزش رایگان، صاحب شغل می‌شوند. حتی مورد داشتیم که خانم فرزند بیمار داشت و امکان حضور در کارگاه را نداشت، چرخ را به خانه‌اش بردیم تا بتواند همان‌جا مشغول کار باشد.»
 

کد خبر 753252

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha