شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۸
۱ نفر

یکی از قدیمی‌ترین سینماهای تهران سوم آذر ماه سال ۱۳۲۵ در خیابان لاله‌زار در بنایی زیبا و خاص توسط «وارطان هوانسیان» از معماران برجسته و نامی عصر خود افتتاح شد. سینمایی که ابتدا «متروپل» نام داشت و بعدها به رودکی تغییر نام داد.

متروپل

همشهری آنلاین ثریا روزبهانی: سینما متروپل با عرض محدود در ضلع غربی خیابان لاله‌زار قرار داشت و فعالیت‌های فرهنگی، تجاری و خدماتی مانند سالن گریم، مونتاژ و دوبالاژ فیلم، تعمیر آپارات، بوفه، در آن  انجام می‌شد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

​​​​​ساختمان سینما ۳ورودی و خروجی در امتداد خیابان لاله‌زار داشت. ورودی اصلی سینما به شکل دایره طراحی شد که با ۲ستون در ۲ طرف فضا. ورودی دیگری در شمال ورودی اصلی قرار داشت و دسترسی به فضاهای جنبی سینما را تامین می‌کرد و خروجی سالن نیز در جنوب ورودی اصلی بود. ضلع بزرگتر سالن نمایش به موازات خیابان لاله‌زار بود و گنجایش ۶۵۰ صندلی در طبقه همکف و ۲۵۰ صندلی در بالکن را داشت. درهای خروجی سالن نمایش به راهرویی باز می‌شد که علاوه بر گردش به دور ساختمان، تماشاگران را به بیرون و به خیابان لاله‌زار  هدایت می‌کرد. همچنین طراحی دو پوسته‌ای سقف به معمار این امکان را داده بود تا داخل گچ بری‌ها، نور پردازی کند.

سطوح شکسته و برجسته‌ی دیوارهای سالن نمایش علاوه بر دارا بودن نقش آکوستیکی، با اشکال متنوع و در تلفیق با سقف های کاذب و گچبری‌های تزیینی اطراف صفحه‌ نمایش، فضای شاد و پرتحرک ایجاد کرده بود. از طرف دیگر استفاده از رنگ و سطوح پرتزیین با نقوش پرکار از ویژگی‌های خاص این سینما به شمار می‌رفت. سانس‌های این سینما نا ۱۰شب ادامه داشت و اغلب در سانس آخر سینما یعنی حدود هشت تا ۱۰شب، نمایش متفاوتی اجرا می‌شد

سینما متروپل یا همان رودکی  سال ۱۳۸۷ تعطیل شد و دیگر بازدید از فضای داخلی آن امکان پذیر نیست، اما نمای آن حفظ شده است.

تقارن، رعایت اصول عقلانی و عملی، خالص‌گرایی در فرم‌ها، پنجره‌های افقی به سبک لوکوربوزیه، ایجاد خم در نبش ساختمان‌های دو نبش، روکار سازی‌های سیمانی با رنگ‌های مختلف، پلکان‌های معلق، لبه‌های سیمانی بالای پنجره‌ها و دور ساده سقف از مشخصه‌های معماری وارطان هوانسیان است

کد خبر 753177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha