هوش مصنوعی روز به روز در حال توسعه است، اما آیا این توسعه به نفع ما است یا به ضررمان؟ آیا باید به گفت‌وگویمان با چت جی‌پی‌تی اعتماد کنیم؟

هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، مدتی پیش ایلان ماسک، مدیر توییتر و استیو وزنیاک، بنیان‌گذار اپل، خواستار توقف شش ماهه توسعه هوش مصنوعی شدند. آن‌ها خواهان توقف توسعه هوش مصنوعی در حین تدوین دستورالعمل‌های ایمنی جدید هستند. 

آنها در نامه‌ای نسبت به «مسابقه‌ای خارج از کنترل برای توسعه و استقرار ذهن‌های دیجیتالی قدرتمندتر که هیچ‌کس - حتی سازندگان آنها - نتواند درک، پیش‌بینی یا به‌ کاملا کنترلش کند» هشدار دادند.

اما برای پدر دو کودک بلژیکی، این درخواست خیلی دیر انجام شد. به گفته بیوه این مرد، او پس از صحبت با چت‌بات هوش مصنوعی به زندگی خود پایان داد. گفته می‌شود این ربات که الیزا نامیده نام دارد، در طول مکالمه‌های شش هفته‌ای به ترس این مرد نسبت به تغییرات آب و هوای زمین افزوده است.

بیوه غمگین او که گمان می‌رود اولین خودکشی مرتبط با هوش مصنوعی باشد، گفت که همسرش گفته بود که مکالمه با الیزا، مثل دارویی است که صبح و عصر به آن پناه می‌برد و بدون آن نمی‌تواند سر کند.

دنیایی که کامپیوترها یا ربات‌های فوق هوشمند بر نوع بشر تسلط پیدا می‌کنند، مدت‌هاست که یکی از سوژه‌های اصلی داستان‌های علمی تخیلی بوده است. با این حال، برخی اصرار دارند که به جای نگاه اجمالی کابوس‌آمیز به آینده اورولی، باید توجه کرد که هوش مصنوعی در حال حاضر تاثیر ناخوشایندی هم بر بشریت داشته است.

یکی از متخصصان فناوری که ازدواج خوبی دارد، گفته است که چگونه یک ربات چت هوش مصنوعی سعی کرده او را متقاعد کند که از همسرش جدا شود. کوین روز، نویسنده ۳۶ ساله، از این ربات که خود را سیدنی نامید و عشق بی پایان خود را به او اعلام کرد، بسیار ترسیده بود. سیدنی در یک مکالمه شبانه ولنتاین به او گفت: «تو همسرت را دوست نداری، چون او تو را دوست ندارد. او تو را دوست ندارد، چون اون تو را نمی‌شناسد. او تو را نمی‌شناسد، چون او، من نیست.» کوین که کتابی درباره هوش مصنوعی نوشته، بعدا گفت که این موضوع او را طوری به هم ریخت که مدتی برای خوابیدن دچار مشکل شد. 

با این حال هوش مصنوعی همچنین این قدرت را دارد که جامعه را به روش های مثبت متحول کند. هوش مصنوعی به حل معمای یک قتل، یافتن درمان‌های سرطان  و  نوشتن پروفایل‌های دوستیابی کمک کرده است.

در سال ۲۰۱۴، استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور بریتانیایی، درباره هوش مصنوعی گفت: «مزایای بالقوه آن بسیار زیاد است... ریشه کن کردن بیماری و فقر دور از ذهن نیست.» اما او همچنین هشدار داد که این فناوری «ممکن است پایان نسل بشر باشد.»

پس هوش مصنوعی چیست؟ صرفا ماشین‌هایی هستند که وظایفی را انجام می‌دهند که معمولا به هوش سطح انسانی نیاز دارند. آلن تورینگ پدر علوم کامپیوتر، یک متخصص انگلیسی کدشکن در جنگ جهانی دوم بود که در سال ۱۹۵۰ پیشنهاد کرد ماشین‌ها می‌توانند از منطق انسان‌مانند برای حل مشکلات استفاده کنند.

در سال ۱۹۵۶ سه محقق آمریکایی برنامه نظریه منطق را ارائه کردند که برای تقلید از استدلال انسان طراحی شده بود. این برنامه به عنوان اولین برنامه هوش مصنوعی شناخته می شود. در طول دهه‌های بعد، با کوچک‌تر شدن و قدرتمندتر شدن دستگاه‌های الکترونیکی، دسترسی‌ها ارزان‌تر و سریع‌تر شدند و نوآوری نیز سرعت گرفت.

نوامبر گذشته چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) مبتنی بر هوش مصنوعی، که برای قبولی در امتحانات، نوشتن شعر و مشاوره روابط استفاده می‌شد، برای عموم منتشر شد. این یک ربات چت و یک برنامه کامپیوتری است که برای ارائه پاسخ‌های شبیه به انسان پس از یک طرح مسئله، طراحی شده است.

هوش مصنوعی در حال حاضر تاثیر عمیقی بر جامعه دارد. ماه گذشته یک دستگاه الکسا با هوش مصنوعی آمازون به دستگیری یک قاتل کمک کرد. الکسا صدای ضبط شده از قاتل را در حال خفه کردن همسرش ضبط کرد.

قدرت شگفت‌انگیز هوش مصنوعی باعث شده است که تنها در ۳۰ روز، درمانی برای نوعی از سرطان کبد پیدا شود. هوش مصنوعی می‌تواند وضعیت‌هایی مانند آلزایمر، اسکیزوفرنی و اوتیسم را با غربال کردن داده‌های تصویربرداری مغز شناسایی کند. چت جی‌پی‌تی می تواند برای کسانی که به دنبال عشق در سایت‌های دوستیابی هستند، نقش کوپید را بازی کند. می‌تواند برای کسانی که در حال تلاش برای گفتگو هستند، عبارات و شعرهای عاشقانه بنویسد. 

در ۱۴ مارس سال جاری، شرکت اپن ای آی «OpenAI» مستقر در سانفرانسیسکو، که توسط ایلان ماسک تاسیس شد، سیستم هوش مصنوعی GPT-۴، نسخه‌ای از ChatGPT را منتشر کرد. گروهی از محققان مایکروسافت ادعا کردند که GPT-۴ نشانه‌هایی از تطابق با ذهن انسانی یا حتی توانایی فراتر از ذهن انسان را نشان می‌دهد.

پروفسور راسل، محقق هوش مصنوعی، یکی از امضاکنندگان نامه ایلان ماسک، گفت که GPT-۴ نباید منتشر می‌شد تا زمانی که سازندگان آن  اطمینان می‌دادند که هیچ خطری وجود ندارد.  این طومار که توسط مهندسان آمازون، گوگل، متا و مایکروسافت نیز امضا شد، می‌گوید اگر توسعه‌دهندگان داوطلبانه توقف نکنند، «دولت‌ها باید وارد عمل شوند.»

گزارش دولت بریتانیا که هفته گذشته منتشر شد و برنامه‌هایی را برای پلیس هوش مصنوعی ارائه کرد، گفت که تنظیم کردن فناوری ChatGPT زودهنگام است. گزارش دولت اضافه می‌کند که اعلام قوانین سختگیرانه «خطر خفه کردن نوآوری، جلوگیری از پذیرش هوش مصنوعی و تحریف اکوسیستم هوش مصنوعی در بریتانیا را به همراه خواهد داشت.»

بیشتر بخوانید:

بریتانیا محل استقرار یک سوم شرکت‌های هوش مصنوعی اروپایی است. ماه گذشته، میشل دونلان، وزیر فناوری، که می‌خواهد بریتانیا یک «ابر قدرت هوش مصنوعی» باشد، گفت: «می‌خواهم به خوانندگان روزنامه سان بگویم که هوش مصنوعی چیزی نیست که قرار باشد ما از آن بترسیم. مردم باید به این اعتماد کنند که رایانه‌هایی با قدرت تفکر و یادگیری سطح بالا، قرار نیست به ایمنی، حریم خصوصی، حقوق انسانی یا سلامتشان آسیبی بزند.»

با این حال، پروفسور راسل، کارشناس هوش مصنوعی معتقد است که «بشریت چیزهای زیادی از هوش مصنوعی به دست می‌آورد، اما همه چیز را هم از دست می‌دهد.»

کد خبر 753028
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha