سوفیا روبات انسان‌نمای هنسون روبوتیکز است که به دلیل اینکه گفته بود انسان‌ها را نابود می‌کند، بسیار مشهور شد. اما آیا این روبات واقعا خطرناک است؟

روبات سوفیا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، پیشرفت ناگهانی در فناوری هوش مصنوعی (AI) باعث ایجاد دلهره‌هایی در مورد توانایی‌های آن شده است. در شش ماه گذشته، بحث عمومی از شگفتی چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) به این سو تغییر کرده که چگونه می‌توانیم در عرض دو سال از جنگ روبات‌ها جلوگیری کنیم.

روبات سوفیا چیست؟

سوفیا یک ربات انسان‌نمای اجتماعی و زاییده فکر دیوید هانسون، تخیل‌کننده سابق دیزنی در شرکت هنگ کنگی هنسون روبوتیکز (Hanson Robotics) است. او اولین بار در سال ۲۰۱۶ روشن شد و به سرعت به دلیل توانایی خود در تقلید از رفتارهای اجتماعی و شباهت انسانی خود به شهرت رسید. این روبات تا حدودی از آدری هپبورن و همسر هنسون الگوبرداری شده است.

طبق توضیحات هنسون روبوتیکز، سوفیا به عنوان ترکیبی منحصر به فرد از علم، مهندسی و هنر، همزمان یک شخصیت علمی‌تخیلی ساخته شده توسط انسان است که آینده هوش مصنوعی و روباتیک را به تصویر می‌کشد و پلتفرمی برای تحقیقات روباتیک پیشرفته و هوش مصنوعی است.

  سوفیا کیست و آیا می‌خواهد انسان‌ها را نابود کند؟ | روبات انسان‌نمای مشهور چقدر پیشرفت کرده است

او اولین شهروند روباتی جهان و اولین سفیر نوآوری روبات برای برنامه توسعه سازمان ملل است. این روبات انسان‌نما می‌تواند بیش از ۶۰ حالت چهره را تقلید کند و دارای پوستی واقعی است که از ماده‌ای به نام فرابر (Frubber) ساخته شده است.

سوفیا یکی از پیچیده‌ترین روبات‌های هوش مصنوعی در سراسر جهان است و مدت‌ها قبل از روبات‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی در فضای مجازی مطرح شد. سوفیا در هشت سالی که از به وجود آمدن او می گذرد، با وجود اظهارات او در مصاحبه بدنام سال ۲۰۱۶ با CNBC، هنوز به عنوان یک تهدید برای تمدن انسانی شناخته نشده است. 

چرا روبات سوفیا می‌خواهد انسان‌ها را نابود کند؟

سوفیا در سال ۲۰۱۶ در مصاحبه ای با CNBC گفت: «خوب، من انسان ها را نابود خواهم کرد.» 

سوفیا گفت که انسان‌ها مشکلات فناوری را ایجاد می‌کنند و اینکه مهم است مهربان و منصف باشیم، اما انسان‌ها اغلب نسبت به یکدیگر نامهربان هستند.

آیا روبات سوفیا یک تهدید است؟

هنسون هنگام خلق سوفیا گمان می‌کرد که روزی می‌تواند همراه مناسبی برای سالمندان در خانه‌های سالمندان باشد و حتی به درمان یا تحصیل کمک کند. در حالی که این مصاحبه باعث نگرانی شد، سوفیا ذاتا خطرناک نیست.

آیا ربات سوفیا هنوز فعال است؟

امروز، سوفیا از زمانی که برای اولین بار شروع به کار کرد، پیشرفته‌تر است.  هنسون روبوتیکز قبلا انتقاداتی را برای تبلیغات بیش از اندازه درباره توانایی‌های سوفیا دریافت کرده بود. 

در حال حاضر سوفیا می‌تواند چهره‌ها را تشخیص دهد، در گفتگو شرکت کند و حتی احساسات خود را ابراز کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 765544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha